خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

شکوفایی صنعت گردشگری کردستان نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان

asdasd
کد خبر : ۱۷۶۲۶۹

مسئولان اقدامات عملی برای ساماندهی و جذب گردشگر انجام دهند تا علاوه بر محرومیت زدایی و درآمدزایی، ایجاد اشتغال نیز برای اهالی منطقه صورت گیرد.

صنعت گردشگری کردستان به عنوان یکی از مهمترین عوامل رشد و شکوفایی استان باید بیشتر مورد نظر مسئولان و متولیان قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در سنندج، شهرستان‌های استان کردستان با داشتن جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، تفریحی و نیز آب و هوایی دلپذیر، مراتع زیبا و جنگل‌های سرسبز مکان مناسبی را برای گردشگران ایرانی و خارجی فراهم آورده است.

شهرستان بانه یکی از شهرهای گردشگری کردستان است که در فاصله ۲۶۲ کیلومتری سنندج و در مجاورت مرز عراق قرار گرفته است.

براین اساس، روستاهای هفتاش و بیان دره با داشتن جاذبه‌های، گردشگری، تاریخی، فرهنگی و زیارتی از جمله دو روستای نمونه گردشگری بخش ننور شهرستان بانه محسوب می‌شوند.

بخش مرزی ننور با مرکزیت شهر بویین در شرق شهرستان بانه قرار دارد که دارای ۵۰ روستاو ۱۲ هزار نفر جمعیت است.

در این بخش جاذبه‌های گردشگری طبیعی و بکر از جمله مناطق کوهستانی، مراتع زیبا، باغ‌های میوه دشت سورین و رودخانه است که در فصول بهار، پاییز و زمستان با آب و هوای مناسب می‌تواند پذیرای گردشگران از سراسر کشور باشد، بطوریکه این بخش با داشتن جاذبه‌های گردشگری، تفریحی، زیارتی و تاریخی در روستاهای خود توانسته در جذب گردشگر و رونق اقتصادی این بخش تاثیر فراوانی داشته باشد.

روستاهای هفت تاش و بیان دره به عنوان دو روستای نمونه گردشگری این بخش محسوب می‌شوند که علی‌رغم جاذبه‌های طبیعی منطقه نسخه خطی روستای هفت تاش و درخت کهنسال بلوط در روستای بیان دره از جاذبه‌های زیارتی و تاریخی این دو روستا محسوب می‌شوند.

روستاهای هدف گردشگری بانه دارای پتانسیل بالایی هستند

سرپرست اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بانه در خصوص این جاذبه‌های گردشگری به خبرنگار ایلنا گفت: شهرستان بانه به علت داشتن مناطق بکر، روستاهای هدف گردشگری و جای دادن آثار زیارتی و تاریخی کهن در دل خود، دارای پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالایی در جذب توریسم و گردشگر است.

سعداله رحیمی خواه افزود: گردشگری امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین و پویاترین فعالیت‌ها در جهان مطرح است، بطوریکه روز به روز بر شمار گردشگران خارجی، داخلی و میزان درآمدزایی آن در سطح جهان افزوده می‌شود.

وی با اشاره به ویژگی‌های این دو روستای قدیمی گفت: قدمت، بافت طبیعی و بکر منطقه که هنوز پابرجاست و دارای ساکنانی مهربان و مهمان نواز از جمله ویژگی‌های شاخصی است که موجب جذب گردشگر به این روستا می‌شود.

رحیمی خواه تصریح کرد: علاوه بر این ویژگی‌ها وجود مراتع و باغات آلبالو، کباب ماهی، و مجمع های خدمات رفاهی بین راهی زیبایی خاصی به منطقه بخشیده و طبیعت زیبایی به وجود آورده است.

وی دامداری و کشاورزی را از شغل‌های اصلی مردمان این دو روستا نام برد و با اشاره به استعداد و ظرفیت گردشگری روستاهای بخش نور از جمله دو روستای هفت تاش و بیان دره از مسئولان به ویژه سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواست اقدامات عملی برای ساماندهی و جذب گردشگر انجام دهد تا علاوه بر محرومیت زدایی و درآمدزایی ایجاد اشتغال نیز برای اهالی منطقه صورت گیرد.

انجام اقدامات لازم برای ثبت ملی درخت کهن بلوط روستای بیان دره

وی با اشاره به وجود درخت کهن سال بلوط در روستای بیان دره گفت: اقداماتی در راستای ثبت این درخت به‌عنوان آثار طبیعی ملی از سوی اداره میراثفرهنگی انجام شده و در حال حاضر در دست بررسی است که امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسیم.

رحیمی خواه همچنین مرمت و بازسازی قرآن قدیمی روستای هفت تاش به کمک کارشناسان میراثفرهنگی را از دیگر اقدامات این اداره در راستای حفظ آثار تاریخی این بخش برشمرد و افزود: این نسخه خطی که بیش از ۳۵۰ سال قدمت دارد و ۶۰ درصد آن تخریب شده بود توانستیم در سال ۸۹ اعتبارات خوبی در راستای مرمت و بازسازی آن جذب کنیم که هم اکنون نسخه مرمت شده این قرآن قدیمی در مسجد روستای بیان دره نگهداری می شود و گردشگران می توانند این نسخه بسیار قدیمی و زیبا را زیارت کنند.

وی در خصوص وجود درخت بلوط کهنسال در این روستا که در نوع خود بی نظیر است گفت: وجود این درخت کهنسال از جمله ظرفیت‌های این روستا در جذب گردشگر است که با اطلاع رسانی و سامان دهی این منطقه مسلما در آینده شاهد حضور گردشگران زیادی به این بخش و روستا خواهیم بود.

سرپرست اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بانه، پوشش مناسب گیاهی منطقه و وجود گیاهان گون، زول و آویشن و آب و هوای مناسب را از جمله عوامل کوچ به این منطقه عنوان کرد و افزود: این خصوصیات منطقه موجب شده که ما هرساله بازدهی مناسب و تولید عسل خوبی داشته باشیم.

رحیمی خواه در پایان سخنانش خاطر نشان کرد: گرد و غباری که هر ساله از کشور عراق وارد بانه و کشور می شود تا حدودی در کاهش تولیدات عسل تاثیر منفی داشته است که امیدوریم مسئولان برای این موضوع نیز راه چاره ای بیاندیشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز