خبرگزاری کار ایران

میدری:

نظامیان و بانکداران عامل گسترش فقر در جهان هستند/۳۵ درصد افراد کشور در زیر خط فقر هستند

asdasd
کد خبر : ۶۸۶۲۹۳

معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امروز حداقل ۲۵ تا ۳۵ درصد افراد کشور در زیر خط فقر هستند و برای حل این مشکلات باید الگوی قدرت را تغییر بدهیم و رابطه دولت و حاکمیت و همچنین دولت و مردم را دوباره تعریف کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد میدری (معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در نشست بررسی راهکارهای رهایی از دام فقر که در دانشگاه علوم اجتماعی برگزار شد، گفت: فقر محصول تسلط منابع یک گروه به گروه‌های دیگری است که در جهان وجود دارد در جهان سرمایه‌داری که توسط نظامیان ایجاد شده این مساله باعث فقر و گسترش آن شده است و بعد از نظامیان، بانکداران بزرگترین عامل گسترش فقر هستند.

وی ادامه داد: آزادسازی مالی از دهه ۸۰ میلادی روند افزایش فقر را در جهان گسترش داد و اگر وام‌های مختلف نبود کشورهایی همچون کره جنوبی و اندونزی امروز شاهد مشکلات زیادی بودند و فقر دراین کشورها گسترش پیدا کرده بود.

میدری با اشاره به اینکه در ایران دستگاه‌های اجرایی و نظام‌های بروکراسی و نهادهای عمومی و غیر دولتی منافع مختلفی دارند، افزود: به طور مثال از سال ۷۹ قانون بانکداری خصوصی تصویب شد و مانند همه جای دنیا قرار بوده بانک‌های خصوصی تحت کنترل بانک مرکزی فعالیت کند اما بانک مرکزی  نتوانست این کنترل را به خوبی انجام بدهد و ما با رکود فراگیر ، سوداگری و تسهیلات بی‌حساب روبرو شدیم که بانک‌ها با فرار از چتر نظارتی بانک مرکزی به آن دست زدند.

وی ادامه داد: در بخش صنعتی نیز به طور مثال پتروشیمی‌ها بدون بررسی نیازهای کشور دست به گسترش زدند و همین مساله باعث شد تا قدرت یک بخش به سایر بخش‌ها تسری پیدا کند و شاهد یک نابرابری منطقه‌ای باشیم.

میدری با اشاره به اینکه برخی تصمیمات در دهه‌های گذشته باعث شده تا نسل امروز تاوان آن را پس بدهد، گفت: سیاست‌های آبی که در دهه‌های گذشته اتخاذ شد باعث شد تا ما امروز دچار مشکل بی آبی باشیم و یا تصمیمات شاه در زمان گذشته و تصویب قانون بازنشستگی ۵۰ سال در ۴۰ سال پیش باعث شد تا امروز صندوق‌های بازنشستگی با ضرر و زیان مواجه شوند و دولت ۶۰ هزار میلیارد تومان برای جبران زیان این صندوق‌ها هزینه کرد.

وی ادامه داد: امروز حداقل ۲۵ تا ۳۵ درصد افراد کشور در زیر خط فقر هستند و برای حل این مشکلات باید الگوی قدرت را تغییر بدهیم و رابطه دولت و حاکمیت و همچنین دولت و مردم را دوباره تعریف کنیم.

وی تاکید کرد: باید الگوی تعامل بین دولت و ملت تغییر کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز