خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری سی‌ویکمین دوره هفته کتاب مطرح شد:

از دیدار کودکان و نوجوانان با شاعران و نویسندگان تا مسابقات کتابخوانی/گردش اقتصاد و فروش ۱۲ میلیارد تومانی کتاب در سال جاری

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۶۷۹۲

نشست خبری سی‌‌و‎یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با اعلام برنامه نهادهای مرتبط با کتاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری سی‌‌و‎یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران (بیستم آبان ماه ۱۴۰۲) با حضور علی رمضانی (دبیر سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران)، مدیران تشکل‌ها، سازمان‌ها و نهادهای عضو شورای برنامه‌ریزی این رویداد و اصحاب رسانه برگزار شد.

علی رمضانی (دبیر سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران) با اشاره به  شعار این دوره از هفته کتاب، گفت: سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «آینده خواندنی است» از بیست‌وسوم تا سی‌ام آبان‌ماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد و رویکرد کلی بر توجه بیشتر به حوزه کودک و نوجوان خواهد بود.

او ادامه داد: بیشترین درگیری عموم جامعه با کتاب در نمایشگاه کتاب است و امیدواریم هفته کتاب نیز تبدیل به جشن دیگری در این حوزه شود. ضیافت ارکان نشر با وزیر ارشاد نیز برگزار خواهد شد. فروش حضوری را در کنار فروش مجازی در سامانه کتاب خواهیم داشت و یارانه ویژه پیش‌بینی شده. امیدواریم ابعاد اقتصادی و فروش کتاب در سال جاری بیش از ۱۲ میلیارد تومان خواهد شد که علاوه بر افزایش قیمت کتاب به گسترش فعالیت‌های فروش کتاب هم باز می‌گردد. 

رمضانی خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌های فعال در عرصه کتاب در تعامل و هم افزایی با یکدیگر نیستند و نیاز است تا بستر لازم فراهم شود. برنامه‌های هفته کتاب توسط مردم اجرا می‌شود و مخاطب آن هم مردم هستند. 

محمدرضا هراتی (معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور) نیز گفت: ما نیز برنامه‌هایمان را بر محور کودک و نوجوان در نظر گرفتیم و مدیران کل در هر شهر با مراجعه به نماز جمعه گزارشی از فعالیت‌های خود ارائه می‌دهند. همچنین فراخوان ششمین همایش کارتون کتاب را طی این هفته ارائه می‌دهیم.

او ادامه داد: ۲۱ کتابخانه در طول هفته کتاب افتتاح می‌شود. پویش اهدای کتاب را خواهیم داشت. هم‌چنین سرود با موضوع کتاب را داریم و مرحله نخست کتابت قرآن کریم توسط اعضای کودک و نوجوان انجام می‌شود. عضویت سراسری رایگان را نیز خواهیم داشت. پویش کتابخوان را برگزار می‌کنیم. از جلد ۱۷ هدهد سفید نیز رونمایی می‌شود. کتابخانه ای به وسعت یک شهر هم خواهیم داشت. تلاش شد تا چند قصه شاخص درخصوص فلسطین و غزه به قصه گویانمان آموزش داده شود تا طی این هفته نقل شود. 

کاظم آرمانپور (نماینده انجمن ناشران کتاب دانشگاهی) نیز گفت: تولید کتاب با محتوای مفید می‌تواند عاملی برای ماندگاری باشد و استفاده از فناوری را در صدر قرار دهیم. برگزاری برنامه آموزشی را ۵ شنبه برای حرفه‌ای شدن در کارآفرینی در صنعت نشر برگزار خواهیم کرد. همچنین در ۳۰ آبان ماه از ناشر پیشکسوت قدردانی می‌کنیم. 

اسماعیل جانعلی‌پور (مدیرکل مجامع، تشکل ها و فعالیت‌ های فرهنگی معاونت امور فرهنگ وزارت ارشاد) نیز گفت: رویدادها را مردمی برگزار خواهیم کرد. دوره آموزشی کتابخوانی و روشهای ترویج را برای ۲۹۰ هزارنفر برگزار کردیم. تقویت برگزاری این دوره را برای گروه‌های دیگر در نظر داریم. دانشجویان دانشگاه فرهنگیان دانشگاه تهران را در نظر داریم. 

او ادامه داد: روستاهای دوستدار کتاب و انتخاب پایتخت کتاب را داشتیم که ۱۳ جشن مردمی در روستاها برگزار خواهد شد. همچنین ۳ آذرماه جشن انتخاب پایتخت کتاب در سمنان برگزار می‌شود. 

فتح‌الله فروغی (رئیس هیات‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان) نیز با اشاره به برنامه‌های این انجمن برای هفته کتاب گفت: هفته کتاب شروعی دارد که پایانی بر آن نیست. باید توجه به جامعه داشته باشیم تا مشوق ما برای انتشار کتاب باشند. نشست همکاران برای آشنایی همکاران با مسائل حقوقی را ۲۳ آبان خواهیم داشت. توجه به ترجمه‌ و انتخاب کتاب را نیز خواهیم داشت. کارگاه زنگی کودکان در عصر  دیجیتال را نیز داریم که درنهایت به مشکلات عدم توجه به حیطه کودک پرداخته خواهد شد. .

فروهر معدنی (مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) با اشاره به توسعه و ترویج کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان و خانواده‌های آنها گفت: پویش کتابخوانی، صد ثانیه با کتاب، برایم بخوان،  اختتامیه جایزه کتاب مرغک، رونمایی از ۷۰۰ عنوان کتاب برای کودکان و نوجوانان را نیز خواهیم داشت. دیدار کودکان و نوجوانان با شاعران و نویسندگان، برگزاری جشنواره استانی قصه گویی در استان‌ها تا پایان آبان ماه، برگزاری نمایشگاه از کتیبه تا خط، تحلیل از کتابخوانان و... را برگزار خواهیم کرد. 

سیاوش صلواتیان (دبیر جشنواره کتاب و رسانه) گفت: تقدیر و ترویج و شناسایی ظرفیت‌های رسانه‌ای را در حوزه کتاب در این جشنواره خواهیم داشت. سعی داریم جشنواره‌ای جدی در این حوزه داشته باشیم چراکه شاهد تغییر جایگاه رسانه هستیم. از امروز فراخوان اعلام شده و امکان ارسال آثار تا ۵ آذر فعال هستند.

نماینده انجمن ناشران کتابهای دفاع مقدس نیز از افزایش سطح دسترسی مخاطبان به کتابهای این ناشران خبر داد و گفت: ۲۵ پایگاه مطالعاتی که ۱۵ پایگاه در ورامین و مابقی در ۵ شهر دیگر است برای بیش از ۳۰۰ کتاب امکان دسترسی ایجاد خواهد کرد‌. همچنین کتاب‌هایی برای اهدا به کتابخانه های ۴۰ نقطه محروم کشور در نظر گرفته شده. 

او ادامه داد: همسو با دفاع رزمندگان در جبهه مقاومت، "طوفان الاقصی" را در نظر داریم که از ناشران برتر در این حوزه تقدیر خواهد شد. ۲۸ آبان نیز نشست مجمع سالانه را خواهیم داشت.

مسیح لهراسبی (معاون فرهنگی  هنری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان تهران) گفت: طرح شنبه‌های کتاب مساجد در هفته کتاب ویژه تر خواهد بود. همچنین ۱۱۰ مسجد در کل کشور بسته مطالعاتی با محوریت حوزه خانواده ارائه می‌دهند. گروهای سرود را تقویت خواهیم کرد و اجراهایی در شبکه‌های سراسری خواهیم داشت. از مجموعه ۱۵ جلدی سرنوشت استعمار نمایش تولید شده که در هفته کتاب در مساجد و مراکز عمومی شهر اجرا خواهد شد. 

علی‌اکبر زاده (رییس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی) نیز گفت: رونمایی کتاب نقد و بررسی و... در استانهای مختلف خواهیم داشت. فصل سخن، طرح ملی باشگاه‌ها و حلقه مطالعه دانشجویان کشور، مدرسه نویسندگی، بازدید از اماکن مرتبط با کتاب، نمایشگاه تخصصی کتاب در دانشگاه‌ها را خواهیم داشت. تجلیل از اساتید  خادم کتاب و رستا که اهدا کتاب به مناطق محروم کتاب است، اجرا خواهد شد که بیش از ۱۰ هزار عنوان کتاب توزیع خواهد شد. 

مهدی سلیمانی (مجمع ناشران انقلاب اسلامی) و راهی (مدیرعامل انجمن کتابفروشان خوشه) نیز برنامه‌های مجموعه های خود را برای هفته کتاب اعلام کردند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز