خبرگزاری کار ایران

مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور:

انجمن‌ها به توسعه و پیشبرد اهداف میراث فرهنگی کمک می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۴۰۲۳۹۲

مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور توجه به انجمن‌های میراث فرهنگی را کمک به توسعه و پیشبرد اهداف میراث فرهنگی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، سید رحمت الله رئوف در نشست انجمن میراث فرهنگی شهرستان کاشان افزود: در آینده تعداد اعضای این انجمن ها به 80 هزار نفر افزایش می یابد.

رئوف حنان با بیان این مطلب در جلسه انجمن  میراث فرهنگی شهرستان کاشان که با حضور فرماندار و جمعی از مسئولان کاشان برگزار شد، گفت: توجه به انجمن های میراث فرهنگی می تواند ما را در توسعه و پیشبرد اهداف کمک کند.

وی با بیان اینکه یک میلیون اثر تاریخی و فرهنگی در ایران وجود دارد که بسیاری از آنها هنوز شناخته نشده است، افزود: اگر برای پژوهش، مرمت، حفاظت و معرفی هر اثر یک نفر به کار گرفته شود یک میلیون نیرو نیاز است.

دبیر و مجری اساسنامه انجمن‌های میراث فرهنگی کشور گفت : 16هزار انجمن میراث فرهنگی تا سال 84 در کشور تشکیل شد که پس از تحویل دولت در این سال همه انجمن‌ها تعطیل و به فراموشی سپرده شدند.

رئوف ادامه داد: با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید به انجمن های میراث فرهنگی به صورت جدی پرداخته شد چراکه این موضوع مهمی است که مسایل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را پیش می برد.

وی با تاکید بر اینکه انجمن های میراث فرهنگی از حدود اختیاراتی که مربوط به دستگاه های اجرایی است نباید خارج شوند گفت: این انجمن ها به هر میزان که قوی تر باشند به نفع مردم است.

وی اضافه کرد: ایران فرهنگ و تمدن را دارد که این باید حفظ و معرفی شود و برای این میراث جاذبه ایجاد کرد و در برنامه های استان نیز صیانت از میراث فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تشریح سابقه انجمن های میراث فرهنگی گفت: در سال 1300 در ایران موزه نگهداری از آثار تاریخی در برنامه دولت قرار گرفت و پس از آن با پیروزی انقلاب و شروع جنگ و مسایل و مشکلات پیش آمده این موضوع کمرنگ شد.

رئوف ادامه داد: بر همین اساس نمی توان تنها به ظرفیت ها و اختیارات یک یا چند دستگاه در خصوص حفاظت و حراست از این آثار و نیز انتقال آنان به نسل های بعدی استفاده کرد و به طور حتم نیازمند استفاده از ظرفیت های مردمی هستیم.

وی اضافه کرد: نگرانی هایی که در این مورد پیش آمد منجر به ایجاد مصوباتی در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی در 12 بند شد که با همکاری مردم و تشکیل انجمن ها میراث فرهنگی نسبت به حفاظت از آثار اقدام کنند.

اولین جلسه نشست انجمن میراث فرهنگی‌شهرستان کاشان برای حفاظت از آثار ارزشمند فرهنگی تاریخی شهرستان و جلب حمایت معنوی و مادی مردم و مسئولان، با حضور جمعی از فعالان میراث فرهنگی، فرمانداران و با تنفیذ احکام اعضای انجمن های میراث فرهنگی برگزار شد.

شهرستان کاشان حدود یک هزار و 700 اثر واجد شرایط تاریخی دارد که 320 اثر در فهرست میراث فرهنگی کشور و 3 اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

ایشان همچنین در مورد اصلاح اساسنامه انجمن میراث فرهنگی کشور در آینده نزدیک خبر داد از جمله اضافه شدن حیطه وظایف انجمن در زمینه های گردشگری و صنایع دستی خبر داد  و افزود: در آینده ای نزدیک امام جمعه معزز کاشان، مدیریت اداره اطلاعات شهرستان، فرماندهی بسیج و دادستان  به جمع این انجمن خواهند پیوست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز