خبرگزاری کار ایران

معاون استاندار و فرماندار کاشان:

نجات آب را از سازمان‌های عمومی و دولتی شروع کنیم

asdasd
کد خبر : ۳۸۵۱۸۱

معاون استاندار و فرماندار کاشان گفت : نجات آب را از سازمان‌های عمومی و دولتی شروع کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، فرماندار کاشان در جلسه شورای حفاظت آب با حضور مسئولان و اساتید در دانشگاه کاشان گفت: شهرداری ها ، سازمان عمومی و دولتی موظف هستند طی دو هفته آینده چاه‌ها مجاز و منابع آبی مورد استفاده را که امکان خارج کردن از مدار مصرف وجود دارد به شورای حفاظت از منابع آب معرفی کرده تا به صورت رسمی و با حضور خبرنگاران ، اصحاب رسانه و مطبوعات نسبت به پلمپ آن اقدام و بعنوان جشن حفاظت از منابع آب مطرح کنیم.

حمید رضا مومنیان افزود : ضروری است برای فرهنگ سازی و آگاهی بخشی و جلب اعتماد مردم در موضوع بحران آب در دشت کاشان از سازمان های عمومی و دولتی شروع کنیم و با پلمپ کردن حتی چاه‌های مجاز و کمتر مورد استفاده، این ضرورت را به آحاد جامعه یادآوری کنیم که مجبوریم منابع آب موجود را مدیریت نماییم.

مومنیان تأکید کرد: کیفیت آب چاه‌های شرب دشت کاشان با هجوم آب‌های شور به صورت قابل توجهی کاهش پیدا کرده و برای تأمین شرب چاره‌ای جز اختلاط آب زاینده رود با آب‌های موجود وجود ندارد.

وی همچنین یادآور شد: خطوط انتقال شبکه‌های آب از یک بازه عمر مفید برخوردار است و با طی شدن زمان ، ضرورت دارد تا نسبت به سرمایه گذاری های جدید برای نوسازی زیرساخت های لازم اقدام نماییم.

وی تأکید کرد: ضروری است علما از ظرفیت های حوزه شرعی برای آگاهی بخشی مردم در این خصوص استفاده کنند. آب جزء انفال است و استفاده و اتلاف آن خارج از قوانین و چارچوب های قانونی و شرعی حرام است. منابع جزء انفال و در اختیار حکومت اسلامی است. طی چندین سال گذشته زمین خواری مورد توجه قرار گرفته است ولی «آب خواری» مغفول مانده است. اگر مردم به خصوص در شهرستان درالمومنین کاشان آگاهی های لازم را به خوبی کسب نمایند نسبت به استفاده درست و بهره وری صحیح از منابع آب تمکین می نمایند.

مومنیان نقش سازمان های مردم نهاد را نیز با اهمیت دانست و گفت: آگاهی بخشی و اطلاع رسانی سازمان های مردم نهاد نسبت به ضرورت های و اولویت های شهرستان به خصوص در حوزه آب بسیار مؤثر است و می تواند در مدیریت مصرف آب نقش اساسی ایفا کند.

رئیس شورای حفاظت ازمنابع آب کاشان اظهار داشت: آمارها بیانگر آن است که بیشترین اتلاف آب در حوزه کشاورزی است. ضروری است منابع محدود آب که در اختیار شهرستان است به صورت مطلوب مدیریت شود.

فرماندار کاشان تأکید کرد: اگر کشاورز بداند محصول ارزانی را با هزینه گرانی تولید می کند و نسبت به این فاجعه زیست محیطی و بحران آب آگاهی های لازم را کسب کند نسبت به اصلاح الگوی کشت و آبیاری خود تجدید نظر نموده و کشاورزی خود را متناسب با اقلیم کاشان برنامه ریزی می کند.

رئیس شورای تأمین شهرستان افزود: دغدغه ها از حد نگرانی گذشته است و ضروری است از ظرفیت های علمی دانشگاه ها منطقه به عنوان محمل علمی و کارشناسی در خصوص کاهش آسیب های حوزه آب به خوبی بهره برداری نماییم.

معاون استاندار  وفرماندارکاشان تأکید کرد: برای نجات بخشی آب در دشت کاشان دو محور مدنظر قرار گرفته است؛ کاهش برداشت از منابع با افزایش بهره وری در حوزه های مختلف و محور دوم؛ توجه به راههای افزایش ورودی آب در منابع زیرزمینی و آبخوان منطقه است.

مومنیان یادآور شد: پیشگیری و مهار سیلاب های فصلی ، توجه به احداث پروژه های آبخیزداری و تغذیه مصنوعی منابع زیرزمینی از راههای افزایش ورودی آب به منابع است.

وی جایگزینی آب در حوزه های مختلف کشاورزی ، صنعت و فضای سبز شهری را با پساب حاصل از تصفیه خانه فاضلاب کاشان را از جمله اقدامات موثر در کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی عنوان کرد و گفت: شبکه فاضلاب شهری و احداث تصفیه خانه فاضلاب کاشان ظرفیت مناسبی در رفع الودگی منابع زیرزمینی و جایگزینی پساب با آب مورد استفاده در حوزه های مختلف دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز