خبرگزاری کار ایران

همزمان با اربعین حسینی

آیین نمایش آیینی دستگاه جابر در آران و بیدگل اجرا می‌شود

رییس شورای هیئات مذهبی آران و بیدگل گفت: همزمان با اربعین حسینی، آیین نمایش آیینی سنتی دستگاه جابر در شهرستان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در آران و بیدگل، حسین ابوالحسن زاده افزود: این آیین عصر روز اربعین حسینی به همت هیئت ابوالفضل دهنو در حرم هلال بن علی و هیئت ابوالفضل نوش‌آباد در شهر نوش آباد برگزار خواهد شد.

رییس شورای هیئات مذهبی آران و بیدگل با اشاره به قدمت بیش از نیم قرن آیین دستگاه جابر در این شهرستان خاطر نشان کرد: در این مراسم سنتی، تعزیه خوانان واقعه روز اربعین حسینی را با موضوع «جابربن عبدالله انصاری» به نمایش در می‌آوردند.

ابوالحسن زاده افزود: این آیین با حرکت کاروان عزاداری در معابر شهر آغاز می‌شود و هیئات مذهبی نیز در طول مسیر، به عزاداری سید و سالار شهیدان می‌پردازند.

گفتنی‌ست، داستان تعزیه جابر ابن عبدالله انصاری که از دوستان امام حسین و یکی از محدثین بسیار معروف اسلام است؛ از آنجا شروع می‌شود که به همراه عطیه عوفی و یک غلام خود در اولین اربعین حسینی به کربلا وارد می‌شود که بنا به روایتی با ورود کاروان اسیران خاندان امام حسین به کربلا، که از کوفه به طرف شام در حال عزیمت بودند مصادف می‌شود.

حضرت جابر به علت نابینایی، نتوانست در جریان کربلا به یاری امامش بشتابد و در حالی که اولین زائر قبر اباعبدالله (ع) به شمار می آید؛ اولین روضه خوان این حضرت نیز لقب گرفته است.

جابر در ۱۹ غزوه در رکاب پیامبر حضور داشت و تا زمان امام محمدباقر علیه السلام زنده ماند.

شهرستان آران و بیدگل در شمالی‌ترین نقطه استان اصفهان؛ از جمله شهرهای نمونه کشور از نظر تنوع و تکثر آئین های سنتی عاشورایی است و به همت دلیل به شهر سنت‌های عاشورایی لقب گرفته است.

کد خبر : ۳۲۶۷۹۰