خبرگزاری کار ایران

معاون آموزش ابتدایی مدیریت آموزش و پرورش کاشان:

گسترش فرهنگ پژوهشگری در مدارس از ضرورت‌های نظام آموزشی است

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۴۵۷

گسترش فرهنگ پژوهشگری در مدارس، فراهم کردن زمینه‏ ظهور خلاقیت دانش‌‏آموزان از جمله ضرورت‌های نظام آموزشی است.

معاون آموزش ابتدایی مدیریت آموزش و پرورش کاشان گفت: گسترش فرهنگ پژوهشگری در مدارس، فراهم کردن زمینه‏ ظهور خلاقیت دانش‌‏آموزان از جمله ضرورت‌های نظام آموزشی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، «عفت پدرام فر» در آیین گشایش پنجمین جشنواره دست ساخته‌های دانش آموزان کاشان افزود: توسعه آموزش مبتنی بر جستجوگری در بین دانش آموزان، یکی از اهداف سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش است.

وی اظهار داشت: کنجکاوی و حقیقت جویی امری فطری است که در انسان به ودیعه نهاده شده و باید زمینه بروز و پرورش آن در نهاد آموزش و مدرسه به فعلیت رسیده و شکوفا گردد تا آثار آن در سایر نهادهای اجتماعی پدیدار شود.

وی تصریح کرد: نقش نظام‌های آموزشی، در زمینه توسعه اجتماعی چشمگیر‌تر از سایر نهاد‌ها است زیرا دامنه بسیار گسترده‌ای را شامل می‌شود و محدود به دانش آموزان و فرهنگیان نیست بلکه ساختار و بستری است که همه تحولات جامعه و ماموریت نهادهای اجتماعی را شامل می‌شود.

وی گفت: با توجه به نقش نظام آموزش و پرورش به عنوان نهاد پرورش دهنده و آموزش دهنده سرمایه‌های انسانی خلاق و پژوهشگر باید دانش آموزان را به این سمت هدایت کند.

معاون آموزش ابتدایی مدیریت آموزش و پرورش کاشان گفت: باید تحقیق و پژوهش را به عنوان یکی از اهداف نظام آموزشی مورد توجه داد که در این میان معلمان وظیفه بسیار مهم و حساسی بر دوش دارند تا انگیزه تحقیق و روش‌های درست پژوهش را در میان دانش آموزان نهادینه کنند.

پدرام فر تصریح کرد: برای تحقق سند تحول در عرصه توسعه تحقیق و پژوهش باید بستر آن از جمله منابع مادی و محتوای آموزشی متناسب با این هدف را مورد بازنگری و اصلاح قرار داد.

کار‌شناس تکنولوژی آموزشی مدیریت آموزش و پرورش کاشان گفت: دانش آموزان دوره ابتدایی با یک هزار و ۲۰۰ طرح تحقیقاتی و پژوهشی در پنجمین جشنواره دست ساخته‌ها و تحقیقات جابربن حیان شرکت کردند که ۴۰۰ طرح به مرحله نمایشگاه راه یافت.

«زینت طوطیان» افزود: هدف از اجرای این جشنواره، نهادینه کردن فرهنگ پژوهشگری و تفکر نقاد در جامعه دانش آموزی است که با مشارکت معلمان و والدین صورت می‌پذیرد.

به گفته وی، طرح‌های دانش آموزان در چهار قالب پروژه‌های علمی، جمع آوری و طبقه بندی مجموعه‌ها، نمایش علمی(مدل، نمایش، تحقیق) و آزمایش‌های در ارتباط با درس‌های علوم و ریاضی برای پایه‌های اول تا ششم و طراحی و ساخت برای سال پنجم و ششم ارائه می‌شود.

وی اظهار داشت: آثار حاضر در نمایشگاه، پس از داوری، به مرحله استانی ارسال می‌شود که امسال ۱۵ اثر از دانش آموزان کاشان به استان معرفی خواهد شد.

وی گفت: کاهش ۲۰ درصدی سهمیه کاشان متناسب با میزان شرکت کنندگان و جمعیت دانش آموزی شهرستان کاشان نیست و یکی از عوامل کاهش مشارکت در اجرای این طرح نیز محسوب می‌شود.

طوطیان گفت: در جشنواره چهارم از مجموع ۲۰ اثر دانش آموزان کاشان دو اثر پس از موفقیت در استان اصفهان به صاحب رتبه بر‌تر در مرحله کشوری جشنواره جابربن حیان شدند.

وی تصریح کرد: نبود اعتبارات مشخص و عدم تشویق و حمایت از شرکت کنندگان و برگزار کنندگان، یکی از عواملی است که باعثکاهش انگیزه برای شرکت در این جشنواره شده است.

این نمایشگاه از سوم تا ششم اسفند، در دبیرستان امام حسین علیه السلام کاشان واقع در خیابان غیاثالدین جمشید کاشانی برای بازدید دانش آموزان و به همراه معلمان و خانواده آن‌ها دایر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز