خبرگزاری کار ایران

مدیر کل سلامت خانواده وزارت بهداشت:

نرخ باروری در کشور ایران، یک و هشت دهم است

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۹۷۸

مدیر کل سلامت خانواده وزارت بهداشت گفت: نرخ باروری در کشور ایران ۱/۸(یک و هشت دهم) است.

به گزارش خبرنگار ایلتا در کاشان، «دکتر محمد اسماعیل مطلق: در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه میزان باروری از سال ۶۲ تا ۹۰ یک سیر نزولی داشته، اظهار داشت: در سال ۶۲ نرخ باروری ۸/۶ بوده است و در زمان تصویب قانون تنظیم جمعیت ۳/۳ و هم اکنون ۱/۸ است.

وی افزایش سن ازدواج و افزایش آمار طلاق را از عوامل موثر بر کاهش نرخ باروی عنوان کرد و اظهار داشت: در سال ۹۰ میانگین سن ازدواج در آقایان ۷/۲۶ و در خانم ها ۴/۲۳ بوده که این میزان نسبت به سال ۱۳۴۵پنج سال افزایش یافته است.

مدیر کل سلامت خانواده وزارت بهداشت، با اشاره به افزایش آمار طلاق به عنوان یکی دیگر از عوامل کاهش نرخ باروری افزود: در سال ۱۳۹۱ در هر ساعت حدود ۱۶ طلاق اتفاق می افتاد که این رقم در سال ۱۳۹۲ به ۱۸ طلاق در ساعت رسیده است.

وی، با بیان اینکه ۸۰ درصد مطلقه ها زیر ۳۰ سال سن دارند، افزود: ۱۴ درصد از طلاق ها مربوط به یکرسال اول زندگی و ۵۰ درصد از طلاق ها مربوط به ۵ سال اول زندگی است.

دکتر مطلق، همچنین کاهش نرخ باروری، به هم خوردن توازن و تعادل نسلی، کمرنگ شدن همبستگی اجتماعی، افزایش احتمال طلاق در نسل آینده در صورت تربیت نادرست، افزایش احتمال انزوای والدین در سنین پیری، بالاتر بودن احتمال افسردگی اجتماعی، اضطراب و وابستگی بین فردی را از عوارض تک فرزندی برشمرد.

وی، سقط را از دیگر عوامل موثر در کاهش نرخ باروری دانست و تصریح کرد: براساس یک بررسی بالغ بر ۲۲۰ هزار سقط در کشور در سال ۱۳۹۱ رخ داده است که از این میزان بالغ بر ۱۲۰ هزار مورد سقط غیر قانونی و حدود ۱۰۰ هزار مورد به دلایل پزشکی بوده است که تعداد مجوزهای سقط صادره شده توسط پزشکی قانونی در سال ۱۳۹۱ کمتر از هفت هزار مورد بوده است.

دکتر مطلق، وجود بیمارهای خاص(هپاتیت و ایدز) را از دیگر عوامل کاهش نرخ باروری عنوان کرد و افزود: حدود نیم درصد از جامعه به هپاتیت C(یک نفر از هر ۲۰۰ نفر) و حدود ۲درصد جامعه به هپاتیت Bمبتلا هستند.

مدیر کل سلامت خانواده وزارت بهداشت اظهار داشت: در صورت کاهش ۱۰ درصد از همه موارد مذکور میزان نرخ باروی در کشور به بیش از دو نیم خواهد رسید.

نرخ کلی باروری به متوسط تعداد فرزندی که یک زن در طول دوران باروری خود به دنیا می آورد، گفته می شود که برای پیشگیری از منفی شدن رشد جمعیت، این میزان باید حداقل ۲.۱ فرزند(سطح جانشینی) باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز