خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل کانون نشر فرهنگ اسلامی کاشان؛

استاد مشفق افتخار پسوند کاشانی را برای نام هنری خویش حفظ کردند

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۹۶۷

شاعر نامدار معاصر، استاد مشفق کاشانی ناباورانه رخت از سرای فانی بربست و به دیدار حضرت حق شتافت.

شاعر نامدار معاصر، استاد مشفق کاشانی ناباورانه رخت از سرای فانی بربست و به دیدار حضرت حق شتافت.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، در یادداشت دکتر عبدالرضا مدرس زاده، قائم مقام انجمن بین المللی ترویج زبان و ادب فارسی، در خصوص ارتحال استاد مشفق کاشانی چنین آمده است: اکنون مانند ضایعه اسفناک هر چهره تاثیرگذار و ماندگار حاشیه‌هایی برای مراسم تدفین و بزرگداشت ایشان فراهم است که دقیقا برآمده از نامداری و حسن شهرت و اعتبار ایشان است.

استاد مشفق به گواه خاطرات دوستان و مصاحبه‌های ضبط شده و نامه‌هایی که به دوستان، از جمله به این شاگرد خویش می‌نوشتند با افتخار پسوند کاشانی را برای نام هنری خویش حفظ کردند واز به کاربردن نام مشفق بی صفت کاشانی در هر جایی گلایه‌مند بودند.

اکنون که پیکر این استاد نامدار در آستانه تدفین قرار دارد و به شکل قراردادی و مرسوم شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد دفن ایشان را در قطعه مشاهیر و هنرمندان داده‌اند و خانواده استاد هم بخاطر رفت و آمدهای پس از دفن به این امر رضایت خواهند داد اجازه می‌خواهد پیشنهاد اصرار آمیز خویش را برای انتقال پیکر پاک استاد به کاشان مطرح کند.

نیک می‌دانیم که استاد مشفق کاشانی خود بر کشنده سهراب سپهری بوده‌اند و اگر سهراب در تهران دفن می‌شد اکنون زادگاه او نام و نشانی برای عرضه به عرصه نام آوری و اعتبارمندی نداشت.

و اگر آرامگاه محتشم کاشانی که استاد مشفق خود را شاگرد او می دانستند مجهول بود باز شعر آیینی کاشان در این چند سده بی سند و نشان بود.

استاد مشفق مایه اعتبار فرهنگی کاشان است و این انتظار هست که این شاعر که با شنیدن نام مبارک سیدالشهدا علیه‌السلام دیدگانش به اشک می‌نشست در شهر هفتصد هیات مذهبی و عاشورایی و در شهر کتیبه‌های محتشم و صباحی بیدگلی و در انارستان معرفت آمیز سپهری دفن شود.

به یاد داریم که اگر پایمردی مرکز کرمان شناسی نبود و پیکر استاد ایرج بسطامی از پیکر حدود چهل هزار قربانی زلزله بم جدا نمی‌شد، اکنون بنای یادمان این استاد در بهشت زهرای بم مایه افتخار و اعتبار این شهر نبود.

خانواده استاد نامدار دکتر قیصر امین‌پور با فداکاری و ایثار اجازه دفن قیصر را در زادگاهش، گتوند - دادند و اکنون این بنای یادمان و آرامگاه میابه آبروی فرهنگی آن منطقه است.

قطعه مشاهیر بهشت زهرای تهران سرشار از نام و نشان ده‌ها هنرمند نامداری است که روی درنقاب خاک کشیده‌اند اما برای شهر محتشم و کلیم و سنجر و مسیح کاشانی شاید تا صد سال دیگر چهره‌ای به این اعتبار و نامداری فراهم نشود که بتواند با نام و نشان و آرامگاهش هویت افشانی کند.

این انتظار اهالی فرهنگ و شعر و کانون‌ها و انجمن‌های ادبی کاشان از خانواده استاد مشفق کاشانی مطرح است که با هموار کردن رنج راه اجازه دهند استاد در شهر اجدادی خویش و در خاک جای پدر و مادر و خواهر و برادر خویش و در همسایگی محتشم کاشانی جای گیرند و هم چنان که نود سال نام استاد مشفق کاشانی برای این شهر اعتبار و افتخار آفریده است اکنون و برای همیشه هم خاکجای ایشان مایه‌ی ناموری و شهرت و اعتبار شهر باشد.

دکتر عبدالرضا مدرس زاده
قائم مقام انجمن بین المللی ترویج زبان وادب فارسی
مدیر عامل کانون نشر فرهنگ اسلامی کاشان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز