خبرگزاری کار ایران

در ایام محرم؛

آیین سنتی نخل گردانی در روز شش امام حسین درنیاسر

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۶۶۴

آیین سنتی «نخل گردانی یا نخل کشی» همراه با عزاداری سنتی در شهرنیاسرهمزمان با روز ششم بعد از عاشورا برگزار می شود.

آیین سنتی «نخل گردانی یا نخل کشی» همراه با عزاداری سنتی در شهر نیاسر همزمان با روز ششم بعد از عاشورا برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، این آیین‌ سنتی مذهبی توسط جمعی از ارادتمندان به سید و سالار شهیدان کربلا در مسیرهای تعیین شده انجام می‌شود و مردم عزادار نیاسر با پیمودن مسافتی بدنبال نخل‌ها در مصائب کربلا و مظلومیت‌امام حسین(علیه السلام) اشک ماتم ریخته و به نوحه سرایی و سینه زنی می‌پردازند.

در این مراسم ابتدا هیات‌های مذهبی نیاسر نخل‌های قدیمی خود رابه رسم و رسوم خاص و قدیمی که در مراسم روز عاشورا ذکر شد به طرف مسجد جامع حرکت داده و پس از برگزاری نماز ظهر و عصر بصورت هماهنگ و متحد نخل‌های خود را در کوچه و محله‌های شهر نیاسر از جمله گلزار شهدا به حرکت در می‌آورند.

نخل برداری درروز شش امام حسین درک هن باغشهر ایران زمین، شهرسبز نیاسریکی از پرشور‌ترین آیین عزاداری سنتی این منطقه بشمار می‌رود. در این شهر ۵ نخل وجود دارد که در این مراسم پشت سر هم به ترتیب نخل امام حسین(علیه السلام) نخل حضرت ابوالفضل(علیه السلام) نخل حضرت علی اکبر(علیه السلام) نخل حضرت قاسم(علیه السلام) و نخل حضرت علی اصغر(علیه السلام) حرکت داده می‌شود.

نخل به عنوان جنازه تشبیهی و حجله عزای امام حسین(ع) است و چون در قدیم برای ساختن نخل از چوب درخت خرما استفاده می‌شد، اصطلاحا به آن «نخل» گفته می‌شود. در این آیین که قدمتی بالغ بر ۴۰۰ سال دارد، حاملان نخل در حالیکه جامه سیاه برتن و شال عزا به گردن دارند، مراسم نخل گردانی یا بقولی نخل کشی را اجرا می‌‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز