خبرگزاری کار ایران

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان؛

بدون توجه به آموزش ابتدایی، تحول در نظام آموزشی میسر نخواهد شد

asdasd
کد خبر : ۲۰۵۹۰۰

برای تقویت نظام آموزشی، باید به آموزش ابتدایی توجه کرد که نیازمند فرهنگ سازی است. باید ارزش های آموزش ابتدایی به آن برگردانده شود و به کمک آموزش ابتدایی برویم و تا این موضوع محقق نشود، تحول در نظام آموزشی میسر نخواهد شد.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: برای تقویت نظام آموزشی، باید به آموزش ابتدایی توجه کرد که نیازمند فرهنگ سازی است. باید ارزش های آموزش ابتدایی به آن برگردانده شود و به کمک آموزش ابتدایی برویم و تا این موضوع محقق نشود، تحول در نظام آموزشی میسر نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، " اکبر پناهی " در همایش یک روزه سرگروه های آموزشی مدیریت آموزش و پرورش کاشان در اردوگاه لقمان حکیم قمصر افزود: همه کشورهای غربی و حتی کشور ما در دوران قبل از انقلاب به دو عنصر آموزش و پرورش باهم توجه داشتند اما زیرساخت های آن دچار مشکل بود.

وی اظهار داشت: با توجه به سکولار بودن نظام آموزشی دوران طاغوت، مسوولان جمهوری اسلامی در ابتدای انقلاب، عنصر تزکیه را با استناد آیات قرآن و تعالیم آسمانی با عنوان امور تربیتی به آموزش و پرورش تزریق کردند.

وی با اشاره به اهمیت اصلاح نظام اموزشی طی سه دهه گذشته افزود: در دهه شصت، طرح تغییر ساختار نظام آموزشی با محوریت اصلاح آموزش ابتدایی، در دستور کار قرار گرفت اما بعد از دو سال که تهیه شد؛ آموزش متوسطه دچار مشکل شده بود و این طرح منسوخ شد.

به گفته وی، در دهه ۷۰ نیز ایجاد طرح پنجره باز در نظام جدید آموزش متوسطه، مورد انتقاد خانواده ها قرار گرفت، چون امکانات مدرسه جوابگوی اشتغال اوقات فراغت دانش آموزان در این فرصت نبود.

وی تصریح کرد: در دهه هشتاد سند تحول بنیادین با هدف تغییر نظام آموزشی تهیه و به تصویب مقام معظم رهبری رسید اما در سال های گذشته بدون توجه به تامین زیرساخت های مورد نیاز و در زمانی اجرا شد که هنوز قانون ها و آیین نامه های اجرایی آن تهیه نشده بود و قابلیت اجرایی نداشت.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به عجله در اجرای طرح تحول بنیادین در آموزش و پرورش گفت: عدم تامین منابع مورد نیاز درسی، عدم پیش بینی نیروی انسانی مورد نیاز و فقدان فضای فیزیکی مناسب از جمله مشکلات اجرای موفقیت آمیز این سند بود که مورد توجه قرار نگرفته بود.

پناهی افزود: عجله در اجرای سند تحول بنیادین نظام آموزشی و قبل از اجرای آزمایشی آن، مانع از شناسایی معایب و نقاط ضعف آن شد به طوری که برای اجرای طرح ' شش، سه، سه ' و پایه ششم ابتدایی، به دلیل کمبود کلاس درس از کانکس و اتاق زیرشیروانی برای تشکیل کلاس استفاده شد.

معاون آموزش متوسطه مدیریت آموزش و پرورش کاشان در این همایش گفت: مدیران مدارس باید تحلیل گر باشند و سیستم آموزشی مدارس را سیاست گذاری کنند و خود را محدود به اجرای بخشنامه ها نکنند.

" حمیدرضا کوچکی راوندی " افزود: مدیران مدارس باید، با استفاده از شیوه های خلاقانه، ظرفیت ها و توانمندی های مجموعه خود را بشناسند و موفقیت های همکاران و دانش آموزان را اطلاع رسانی همگانی کنند پیش از آنکه سایر مراکز از آن استفاده سودجویانه داشته باشند.

وی اظهار داشت: برای موفقیت نظام آموزشی در دنیای مدرن، مدیران مدارس باید با استفاده از مشارکت همه ارکان مدرسه، سیستم مدیریت را از حالت سنتی به مدیریت پیشرو و متعالی ارتقا بخشند.

وی تصریح کرد: در نظام آموزشی مدرن، محدود کردن بحثو گفت و گو پیرامون مسایل آموزشی، جوابگو ی فراگیران نیست بلکه با نظارت بر فرآیندها باید بهبود مستمر از پایین به بالا به عنوان بخشی از فرهنگ مدرسه تلقی شود.

وی تاکید کرد: سیستم پویا، تمرکز بر عملیات بلند مدت، تمرکز بر نوآوری و خلاقیت کارکنان، استفاده از توان همه ارکان مدرسه در خانه و مدرسه، تعامل با اولیا دانش آموزانبرای رسیدن به اهداف نظام آموزشی، از جمله ملزومات مدیریت مدرسه متعالی است.

وی در مورد بهبود فرآیند آموزش در کاشان با اشاره به تحلیل آزمون های هماهنگ پایه سوم متوسطه گفت: در خرداد سال جاری از مجموع سه هزار و ۸۹ دانش آموز شاغل به تحصیل در هنرستانهای فنی و حرفه ای، دو هزار و ۱۱۷ نفر قبول شدند و این رقم در دبیرستان های دوره متوسطه نظری رقم ۸۶.۷۳(۸۶ ممیز ۷۳ صدم) درصد بوده است.

نماینده مدیران مدارس متوسطه شهرستان کاشان نیز گفت: همه ارگانها و سازمانها، هرسال نسبت به افزایش دریافتی خود از مردم اقدام می کنند اما آموزش و پرورش با وجود همه کمبودها محکوم به ارائه خدمات رایگان است.

" زهرا فرهادی " افزود: سیستم هدایت تحصیلی دانش آموزان برای تحصیل در هنرستانهای فنی و حرفه ای ناکارآمد است و نتیجه آن شده است که خانواده ها و دانش آموزان اطلاعات درستی از مزیت های تحصیل در این دوره را ندارند.

وی تاکید کرد: در حالی که در کشورهای پیشرفته دنیا، دانش آموزان را به طرف حرفه آموزش و کسب مهارت در دوران تحصیل هدایت می کنند، برخی مراکز آموزشی مانع از تحصیل در این هنرستان می شوند.

وی تصریح کرد: اگر برای توسعه و ایجاد اشتغال تحصیل کردگان جامعه در کشور برنامه داریم، باید برای توسعه هنرستانها و جلب توجه خانواده ها برای تشویق فرزندانشان به رشته های فنی و حرفه ای تلاش کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز