خبرگزاری کار ایران

معاون عمرانی فرماندار کاشان خبر داد:

برگزاری اولین نشست تخصصی چالش‌ها، فرصت‌ها و راهکارهای توسعه سرمایه‌گذاری کاشان

asdasd
کد خبر : ۱۹۴۹۷۷

یکی از مقوله های قابل طرح در این نشست، سرمایه گذاری در حوزه عمران شهری در کنار توسعه صنعت و تولید است.

معاون عمرانی فرمانداری کاشان گفت: اولین نشست تخصصی «چالش‌ها، فرصت‌ها و راهکارهای توسعه سرمایه گذاری کاشان بزرگ» پنج شنبه این هفته در دانشگاه کاشان برگزار می‌‌شود. یکی از مقوله‌های قابل طرح در این نشست، سرمایه گذاری در حوزه عمران شهری در کنار توسعه صنعت و تولید است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، «محسن فخری» در گفتگو با خبرنگاران تصریح کرد: موضوع سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه عمران شهر‌ها یکی از مهم‌ترین راهکارهای توسعه شهری و خروج از عقب ماندگی است و توجه جدی، هدفمند و با برنامه ریزی مناسب می‌تواند روند توسعه و رشد متوازن شهر را تسریع بخشد.

وی تصریح کرد: این نشست، فرصت باارزشی است تا چالش‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری در کاشان بزرگ مورد بررسی قرار گرفته و نتایج کاربردی این نشست در بسیاری از بخش‌ها بویژه در حوزه عمران شهر‌ها چراغ راه مدیریت شهری گشته تا راه از بیراهه مشخص شده و افق پیش روی توسعهٔ متوازن منطقه نمایان شود.

محسن فخری اذعان داشت: شهرکاشان بدلیل موقعیت استراتژیک جغرافیایی درمیان دو کلان شهر تهران و اصفهان و استقرار درکریدور شمال به جنوب کشور و وجود صد‌ها مرکز صنعتی، علمی و گردشگری، به قطبی علمی صنعتی و گردشگری تبدیل شده است و محل مناسبی برای تأمل سرمایه گذاران است. نکته قابل اهمیت در کاشان بزرگ، ترغیب سرمایه داران کاشانی به سرمایه گذاران کاشانی در حوزه عمرانی است.

معاون عمرانی فرماندار اظهار داشت: صاحب نظران اقتصاد شهری معتقدند بیش از نیمی از رشد اقتصادی شهر‌ها در کشور‌های توسعه یافته ناشی از رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی است. فعال شدن سرمایه گذاران یکی از مهم‌ترین پیش نیازهای رشد اقتصادی و مولفه‌های تاثیرگذار در این راستاست.

تدوین استراتژی توسعه شهر ضروری است

این استاد دانشگاه تأکید کرد: وجود استراتژی معین در حوزه سرمایه گذاری باید مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد و تا وقتی این استراتژی وجود نداشته باشد نمی‌توان راه درست را از خطا تشخیص داد ضمن اینکه در صورت نبود استراتژی نمی‌توانیم حرکت‌هایمان را در این مسیر ارزیابی کنیم.

معاون فرماندار اذعان داشت: تدوین استراتژی توسعه شهر ضرورت غیر قابل انکار است. برای دستیابی درآمد و توسعه پایدار، باید نخست، استراتژی توسعه شهر را به صورت مدون در دست داشته باشیم و در مرحله بعد، فرآیند‌ها، شیوه‌ها و دستورالعمل‌های موجود را تدوین و عملیاتی کنیم.

مثلثپیشرفت؛ عمران شهری، تأسیسات زیربنایی و گردشگری

فخری افزود: سرمایه گذاری بخش خصوصی و خیرین مطلبی است که باعثتسهیل و تسریع مثلثپیشرفت - عمران شهری، تاسیسات زیربنایی، گردشگری شهری - می‌شود.

وی یادآور شد: فراهم آوردن کیفیت مطلوب زندگی برای شهروندان و ایجاد شهری پایدار، در گرو خدماتی است که نهادهای مهمی چون شهرداری‌ها در مدیریت یک شهر ارایه می‌نمایند و ارایه این خدمات مستلزم صرف هزینه است.

فخری با بیان اینکه شهرداری‌ها در خط مقدم این جبهه قرار دارند تصریح کرد: این امر مستلزم داشتن درآمد پایدار در حوزه شهرداری‌ها است و اجرای پروژه‌های عمرانی متعدد خدماتی رفاهی و زیربنایی نیز، در اولویت‌های اصلی مدیریت مالی شهرداری‌ها و کسب درآمد شهرداری هااست. ولی پرسش اساسی اینجاست که آیا همه درآمد‌ها از اخذ عوارض حاصل می‌شود و یا بایستی طرحی نو درانداخت.

جذب سرمایه گذار قدمی موثر در تحقق درآمد پایدار شهرداری‌ها

عضو کارگروه پژوهش و فناوری کاشان بزرگ اظهار داشت: جذب سرمایه گذار روشی مطلوب در تحقق این راس از مثلثپیشرفت یعنی عمران شهری است. در پی برنامه دولت مبنی بر خودکفایی مالی شهرداری‌ها و عدم پرداخت اعتبارات قابل توجه به شهرداری برای اجرای پروژه‌ها بجز مالیات بر ارزش افزوده، ضرورت توجه به جذب بخش خصوصی و تعریف مکانیسم‌های مشارکت می‌تواند راهگشا باشد.

معاون فرماندار تصریح کرد: نکته قابل توجه، تهیه برنامه عملیاتی شهرداری برای پاسخگویی به موقع و شفاف به سرمایه گذاران است. شهرداری در راستای سند چشم انداز و منطبق بر استراتژی توسعه شهر ودر تعامل با سایر نهاد‌های موثر و صاحب نقش بایستی پروژه‌های متنوع عمران شهری را احصا و کلیه مجوز‌ها و پیش نیازهای شروع فعالیت‌ها را از مراجع ذیربط اخذ کند.

وی افزود: برنامه عملیاتی شهرداری، ‌تهیه مجموعه‌ای آماده مشتمل برتعریف پروژه‌ها و تبیین ‌مشخصات منضم به پیوستهای فرهنگی و ارزیابی‌های فنی اقتصادی است. این بسته کامل می‌تواند مبنای دعوت سرمایه گذاران باشد و یا هنگام مراجعه سرمایه‌گذاران به ایشان ارایه شود.

فخری تأکید کرد: این مجموعه بایستی قابلیت اجرایی در اولین فرصت ممکن برای سرمایه گذار را داشته باشد. نبایستی سرمایه گذار را مجبور به طی پیچ و خم‌های اداری و فرصت سوزی کرد.

این مقام مسئول اذعان داشت: البته فرمانداری نیز در تدوین این برنامه و سند شورا و شهرداری را حمایت خواهد کرد و دستگاههای اداری و اجرایی ذیربط را در این فرایند همراه و همگام خواهد کرد.

توجه به تأسیسات زیربنایی شهر؛ رأس دیگر مثلثپیشرفت

این مقام مسئول افزود: تجربه حضور سرمایه گذاران در راس دیگر مثلثپیشرفت یعنی تاسیسات زیربنایی، از جمله اجرای شبکه فاضلاب شهری با اعتبارات بانک توسعه اسلامی پیش روی ماست. فارغ از حمایت‌ها یا کج خلقی‌های برخی مدیران شهری این تجربه جذب سرمایه گذار می‌تواند الگویی قابل استفاده در تکمیل و توسعه تاسیسات زیربنایی شهرستان در بخش‌های مختلف آب برق مخابرات گاز و… باشد.

وی یادآور شد: جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی و یا دعوت از صندوق‌های سرمایه گذاری داخلی و خارجی و پیگیری اخذ تسهیلات از این مراجع و برنامه ریزی برای کاهش موانع حضور این سرمایه گذاران از جمله حمایت و همدلی همه مدیران شهری توصیه می‌شود.

اکنون تجارب حوزه گردشگری پیش روی ماست

معاون عمرانی فرمانداری کاشان در خصوص دیگر رأس مثلثپیشرفت شهرستان گفت: گردشگری مقوله‌ای است که جذابیت‌های خاص خود را دارد. مطمئنا اداره میراثفرهنگی کاشان تجربه‌های زیادی در راستای جذب سرمایه‌گذاری برای تبدیل خانه‌های تاریخی به زیرساخت‌های اقامتی و پذیرایی دارد که تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری برای فرصت‌های جدید و مورد نیاز توسعه گردشگری کاشان بزرگ از ضروریات است.

قائم مقام ستاد هماهنگی سفر کاشان اظهار داشت: شهرداری کاشان نیز از تجربیات باارزشی در این حوزه برخوردار است. تبدیل خانه‌های تاریخی به مراکز اقامتی و پذیرایی حفاظت و نگهداری از این آثار فرهنگی و همچنین افزایش تخت‌های اقامتی شهرستان کاشان است بخشی از آن است.

وی در تبیین این هدف یادآور شد: تبدیل گردشگری عبوری به اقامتی و تاثیرگذاری بر اقتصاد شهر موضوع با اهمیتی است که برای تحقق آن اقدامات خوبی انجام گرفته است. بدون تردید نتیجه نهایی این برنامه جذب و سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه گردشگری و نیز معرفی فرهنگ منطقه است. اینجا نیز شناسایی و مهیا نمودن فرصت‌های سرما یه گذاری با لحاظ راهبرد توسعه اتی شهر ضرورت دارد و لازم است سرلوحه شهرداری و اداره میراثفرهنگی و گردشگری قرار گیرد.

بستر لازم برای سرمایه گذاری؛ امنیت، منفعت و تکریم

معاون عمرانی فرماندار گفت: بدون تردید لازمه جذب سرمایه گذار، ایجاد «امنیت» سرمایه گذاری، اطمینان به برگشت سرمایه – منفعت - و تکریم سرمایه گذار است.

فخری یادآور شد: «امنیت، منفعت و تکریم» لازمه سرمایه گذاری است که به عهده مسئولان و مدیران شهری است تا نهادهای ذیربط حصول موضوع را تسهیل نمایند نه آنکه خوان پشت خوان ایجاد کنند که سرمایه گذار یا پشیمان شود یا به دیاری دیگر مهاجرت کند.

وی تصریح کرد: البته ظرفیت‌های قانونی نیز در برنامه پنجم توسعه و قوانین بودجه سنواتی پیش بینی شده است، بایستی پیگیری کرده و مکانیزم جذب را تسهیل و تسریع کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز