خبرگزاری کار ایران

به مناسبت روز جهانی بیماری های مشترک حیوان و انسان:

رعایت بهداشت محیط بهترین راهکار مقابله با سالک است

کد خبر : ۱۸۲۶۵۳

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: رعایت بهداشت محیط بهترین و مهم ترین راهکار مقابله با سالک است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: رعایت بهداشت محیط بهترین و مهم ترین راهکار مقابله با سالک است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا در کاشان دکتر سیّد علیرضا مروجی به مناسبت ۱۳ تیرماه به عنوان روز جهانی بیماری های مشترک بین حیوان و انسان در گفتگو با خبرنگاران، رعایت بهداشت محیط را شامل جمع آوری و دفع صحیح و بهداشتی و مستمر زباله و جمع آوری فضولات حیوانی و جلوگیری از انباشته شدن آن ها بیان کرد.

وی، بهسازی محیط شامل ترمیم شکاف ها و حفره های موجود در دیوارها و سایر قسمت های مناطق مسکونی انسان و دام و تخریب و تسطیح اماکن مخروبه، دوری از محل زندگی پشه خاکی و مناطق آلوده به سالک، به ویژه هنگام غروب و اوایل شب، محافظت بدن در برابر نیش زدن پشه خاکی با پوشاندن قسمت های باز بدن، نصب توری فلزی با منافذ ریز به در و پنجره ها، استفاده از پمادها و مواد دورکننده حشرات به هنگام کار و خواب، محافظت از زخم سالک و پوشاندن آن با گاز استریل و مبارزه با جوندگان و سگ های ولگرد را از دیگر راه های مبارزه به سالک برشمرد.

دکتر مروجی، با بیان اینکه بیماری سالک یک بیماری عفونی پوستی است که ضایعه آن حدود یک سال طول می کشد و سپس بهبود می یابد و جای زخم می ماند، افزود: عامل ایجاد بیماری سالک انگل می باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه تصریح کرد: انگل ها در بدن موش زندگی می کنند. یک نوع پشه بسیار کوچک به نام پشه خاکی موش را می گزد و این انگل وارد بدن پشه می شود. این پشه کوچک که قدرت پرواز زیادی هم ندارد چنانچه شخصی را نیش بزند، انگل ها وارد پوست شخص شده و بیماری سالک را به وجود می آورد.

وی ادامه داد: زئونوزها یا بیماری های مشترک بین انسان و حیوان طیف گسترده ای از بیماری ها را شامل می‌شود و گروهی از آنها در زمان های نه چندان دور موجب وحشت جامعه به همراه تلفات قابل توجه در انسان شده است که نمونه آن بیماری طاعون است و خطر پدید شدن مجدد آن همیشه وجود دارد.

دکتر مروجی، با اشاره به اینکه در سال های اخیر گروهی از بیماری ها همانند تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و دانگ به عنوان بیماری های نوپدید ظهور نموده و سلامت جامعه انسانی را در معرض تهدید قرار داده­اند، یادآور شد: سرعت و سهولت انتقال جمعیت دامی و انسانی، وجود ناقلین، افزایش جمعیت و در نتیجه نیاز گسترده به مواد پروتئین و مواد غذایی بر اهمیت بیماری های فوق الذکر افزوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه تاکید کرد: کنترل بیماری های مشترک مستلزم همدلی و هماهنگی بین بخشی و برون بخشی و توجه بیشتر مسئولین می‌باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز