خبرگزاری کار ایران

اولین شب از یازدهمین جشنواره گل و گلاب قمصر برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۷۰۱۷۴

چه افتخاری بالا‌تر از اینکه مردان و زنان زحمتکش این شهر از اسانسی که از گل‌های محمدی گلستانهای این شهر می‌گیرند که با آن خانه خدا و حرم امن الهی شستشو می‌شود.

اولین شب از یازدهمین جشنواره گل و گلاب قمصر با حضور بیش از ۵۰ هزار نفر از گردشگران داخلی و خارجی، نجار رئیس ستاد بحران کشور، مینایی مشاور رئیس صدا و سیما، چگینی مشاور شهردار تهران، صدرائیه معاون استاندار و فرماندارشهرستان کاشان، نماینده مردم نطنز، قمصر و بادرود، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر کاشان در محل بوستان گلهای قمصر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان «محمد فیروزی» نماینده مردم شهرهای نطنز، قمصر و بادرود در مجلس شورای اسلامی، ضمن تشکر و قدردانی از برگزار کنندگان این جشنواره گفت: خیرمقدم می گویم به گردشگرانی که از سراسر ایزان اسلامی به ویژه مردم خونگرم شهرستان کاشان و شهرهای نطنز، بادرود و خالد آباد و بخش قمصر که به این شهر تشربف آورده‌اند. شهر قمصر به عنوان یکی از سه پایتخت کشور جمهوری اسلامی ایزان که دارای بهترین اسانس گل محمدی در ایران است. در ایران اسلامی تهران پایتخت سیاسی، اقتصادی، اصفهان پایتخت فرهنگی و قمصر پایتخت گل و گلاب ایران است.

وی شستشوی مقدس‌ترین نقطه روی زمین یعنی حرم امن الهی خانه خدا از گلاب ناب قمصر را موجب افتخار میهن اسلامی دانست و گفت: چه افتخاری بالا‌تر از اینکه مردان و زنان زحمتکش این شهر از اسانسی که از گل‌های محمدی گلستانهای این شهر می‌گیرند با آن خانه خدا و حرم امن الهی شستشو می‌شود.

وی از شهر قمصر به عنوان شهر مروت و مردانگی یاد کرد و گفت: قمصر یعنی صداقت و صفا، رشادت و از جان گذشتگی و شهری که موجب افتخار جهان اسلام است.

«حمید رضا صادقی» شهردار پایتخت گل و گلاب ایران در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار ایلنا در کاشان، هدف از برگزاری این جشنواره را توسعه گردشگری و رونق اقتصادی شهر قمصر عنوان کرد و گفت: حضور بی‌سابقه گردشگران داخلی و خارجی در یازدهمین جشنواره گل و گلاب قمصر به ما این پیام را داد که اولا بودجه‌های این مراسم را افزایش دهیم، ثانیا کنترل جمعیت را با افزایش فضای فیزیکی واقعی‌تر کنیم.

شهردار پایتخت گل و گلاب ایران ضمن عذر خواهی از میهمانان و گردشگرانی که به دلیل استقبال جمعیت و کمبود زیر ساخت نتوانستند در این مراسم شرکت کنند گفت: با توجه به اینکه فضا و مکان یازدهمین جشنواره گل و گلاب قمصر گنجایش همه شرکت کنندگانی که از شهرهای مختلف کشور تشریف آورده بودند را نداشت. باید برای برگزاری دو الی سه شب جشنواره یک سال برنامه ریزی و کار کنیم، ضمن اینکه مسئولین کشوری نیز به دلیل اینکه مردم سراسر کشور توجه ویژه به شهر قمصر دارند بودجه‌های ویژه به این شهر توریستی اختصاص دهند.

شهردار قمصر با انتقاد از اینکه علیرغم برندی گه گل و گلاب قمصر در دنیا دارد مسئولین کشوری و نمایندگان دوران مختلف این شهر را به عنوان پایتخت گل و گلاب ایران معرفی می‌کنند، ولی متاسفانه تاکنون هیچگونه بودجه‌ای در قوانین برای ایجاد زیر ساخت گردشگری برای این شهر تعریف نکرده‌اند گفت: شهرداری قمصر که یه عنوان میزبان به طور صد درصد بودجه و بدون کمک از کسی کارهای این جشنواره را با حمایت فرمانداری کاشان، بخشداری، شورای اسلامی شهر قمصر، نیروی انتظامی و دیگر ارگانهای مربوطه به عهده گرفته است دوست نداریم به علت کمبود مکان مردم و شرکت کنندگان در این مراسم با مشکل مواجه شوند.

شهردار قمصر از رئیس ستاد یحران کشور، مسئولین رده بالای کشوری و جمعی از مسئولین شهرستان کاشان و شهرستانهای مجاور را به عنوان میهمانان ویژه دومین شب این مراسم نام برد و گفت: رونمایی از گلاب خانه خدا و عتبات عالیات، تجلیل و تقدیر از گلکاران، گلچینان و گلابگیران از مهم‌ترین برنامه‌های شب دوم جشنواره گل و گلاب قمصر(۲ خرداد) خواهد بود.

صادقی در پاسخ به این سوال که دلیل حضور بیشتر جمعیت نسبت به سالهای قبل این جشنواره چیست، افزایش کیفیت و محتوای برنامه‌ها، تبلیغات وسیع، اجرای دو برنامه به صورت زنده در برنامه صبح بخیر، پخش تیز مراسم در سیمای جمهوری اسلامی ایران و حضور بیشتر هنرمندان تلویزیون و سینما ذکر کرد و گفت: امیدواریم مسئولین کشوری با پیام گرفتن از این مراسم بسیار با عظمت و اینکه مردم سراسر کشورمان علاقه ویژه‌ای به شهر قمصر و شرکت درجشنواره‌های گل و گلاب این شهر دارند با اختصاص بودجه‌های کلان در قوانین شهر قمصر را به صورت ویژه در کشور ببینند.

اولین شب از یازدهمین جشنواره گل و گلاب قمصر در حالی برگزار شد که به دلیل استقبال بی‌نظیری که گردشگران داخلی و خارجی نسبت به سالهای قبل از این آیین ملی و معنوی کرده بودند کنترل جمعیت با مشکل جدی مواجه شد.

این مراسم که از ساعت ۲۱ شب یکم خرداد ماه شروع و تا ساعت یک و نیم بامداد با حضور بی‌سابقه گردشگران همراه بود. اجرای کنسرت لهراسبی، اجرای تواشیح، خیرمقدم توسط شهردار و مسئولین شهر قمصر، اجرای تئاتر توسط هنرمندان کاشانی، تقلید صدا، اجرای موسیقی زنده و نمایش و نورافشانی از برنامه‌های اجرا شده در این شب بود. با این حال کمبود فضا مشکلات بسیار جدی را برای مردم و گردشگران به همراه داشت.

این مراسم که به همت شهرداری و حمایت شورای اسلامی شهر قمصر، فرمانداری کاشان، بخشداری قمصر، نیروی انتظامی و دیگر ارگانهای مربوطه برگزارشد هرچند پارکینگ‌های بسیار مناسب و خوبی برای پارک خودرو‌ها پیش بینی شده بود ولی به علت عدم گنجایش فضای جشنواره تعداد زیادی از مسافران نتوانستند در این مراسم شرکت کنند و ناچارا شهر فمصر را ترک کردند.

مراسم گلابگیری قمصر کاشان هشتم خرداد ۸۹ به شماره ۱۰۹ در فهرست «مالکیت معنوی» کشور به ثبت رسیده است.
براساس مطالعات انجام شده در شهر قمصر حدود ۴۶۰ دستگاه گلابگیری فعال وجود دارد که بیش از ۱۷۲ خانوار دارای کارگاه گلابگیری فعال هستند و این کارگاه‌ها بصورت جزئی از واحد مسکونی و در بطن زندگی خانوار اداره می‌شود.
گلاب استاندارد گلابی است که در ۱۰۰ میلی لیتر آن ۳۵ میلی گرم اسانس وجود داشته باشد و از دیدگاه دیگر طبق الگوی موسسه استاندارد بهترین گل نیز گلی است که از هر یک تن آن ۲۵۰ گرم اسانس حاصل شود.
در حال حاضر از هر تن گل قمصر۲۵۰ گرم اسانس تولید می‌شود و در بهترین وضعیت نیز می‌توان از ۸۵۰ کیلوگرم گل قمصر ۲۵۰ گرم اسانس بدست آورد.

قمصر دارای ۳۰۰ هکتار سطح زیر کشت گل محمدی است که از هر هکتار حدود چهار تن گل محمدی برداشت و حدود شش هزار تن گلاب در مجموع تولید می‌شود، این شهر از توابع شهرستان کاشان در ۲۵ کیلومتری جنوب این شهرستان واقع شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز