خبرگزاری کار ایران

شعار روز جهانی بهداشت:

موجودات کوچک، تهدیدات بزرگ

کد خبر : ۱۵۷۱۷۴

امسال سازمان بهداشت جهانی، شعار روز جهانی بهداشت(۷ آوریل – ۱۸ فروردین ماه) را با عنوان " موجودات کوچک، تهدیدات بزرگ " اعلام نموده است.

ایلنا: امسال سازمان بهداشت جهانی، شعار روز جهانی بهداشت(۷ آوریل – ۱۸ فروردین ماه) را با عنوان " موجودات کوچک، تهدیدات بزرگ " اعلام نموده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در گفتگو با خبرنگاران این روز را فرصتی برای افراد جامعه جهت مشارکت در فعالیت هایی که منجر به بهبود سلامت می شود، برشمرد.

سیّد علیرضا مروجی اظهار داشت: این موجودات کوچک(پشه ها، پشه خاکی ها، کنه ها، حلزون ها و ساس ها) طیف وسیعی از انگل ها و عوامل بیماری زا را به انسان و حیوان منتقل می کنند. به عنوان مثال پشه ها نه تنها بیماری مالاریا و بیماری تب خونریزی دهنده دانگ را منتقل می کنند ناقل فیلاریازیس،، آنسفالیت ژاپنی و تب زرد نیز هستند.

وی، سالک و کالاآزار، مالاریا، دانگ و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را از مهمترین بیماری های منتقله توسط این ناقلین عنوان کرد و گفت: بیماری های منتقله از راه ناقلین عمدتاً در نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیا و در محل هایی که دسترسی به آب آشامیدنی سالم موجود نیست و مشکلات بهداشتی وجود دارد دیده می شود.

دکتر مروجی، با بیان اینکه بیش از نیمی از مردم جهان در معرض خطر ابتلا به این بیماری ها هستند، افزود: بیماری های منتقله از راه ناقلین ۱۷ درصد بار کل بیماری های عفونی را شامل می شود.

وی، ضمن اشاره به اینکه سالیانه بیش از یک میلیون مورد جدید سالک و ۵۰۰۰۰۰ مورد جدید کالاآزار در دنیا اتفاق می افتد که منجر به ۲۰ تا۳۰ هزار مرگ می گردد. تصریح کرد: کشنده ترین بیماری منتقله از ناقلین، مالاریا است که در سال ۲۰۱۲ باعثمرگ ۶۶۰ هزار نفر شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه تاکید کرد: دنگ بیشتر از سایر بیماری های منتقله از ناقلین در حال گسترش است و۴۰ درصد از جمعیت جهان در معرض خطربیماری دانگ هستند و بروز این بیماری در ۵۰ سال گذشته ۳۰ برابر شده است.

مروجی، با بیان اینکه به جز تب زرد و انسفالیت ژاپنی سایر این بیماری ها واکسن ندارند، یادآور شد: برای بسیاری از این بیماری ها درمان اختصاصی وجود ندارد و تجارت جهانی، مسافرت، تغییرات آب و هوایی و شهرنشینی در انتقال این بیماری ها موثر هستند.

وی گفت: طیف علائم بالینی این بیماری ها از اشکال بدون علامت یا با علائم خفیف تا بیماری های شدید با میزان کشندگی بالا متفاوت است.

مروجی، زمینه های اقتصادی اجتماعی، سوء تغذیه، جا به جایی جمعیت، تغییرات آب و هوایی و تغییرات شرایط محیطی را از جمله عوامل اصلی خطر در بیماری های منتقله توسط ناقلین نام برد.

وی، ضمن اشاره به اینکه فقط یک گزش ساده توسط این موجودات کوچک برای انتقال کافی است، ادامه داد: در برخی نقاط دنیا، مشارکت وزارت بهداشت با حمایت سازمانهای غیر دولتی(NGO) و بخش خصوصی و انجام اقدامات و فعالیت های منطقه ای و جهانی، در کاهش بروز بیماری و مرگ و میر ناشی از آنها موثر بوده اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز