خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر نوش آباد خبرداد:

۴۵ سازمان مردم نهاد خواستار رسیدگی به آثار معماری دستکند شدند

کد خبر : ۱۵۳۱۶۱

مدیر عامل انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر نوش آباد از امضای بیانیه ۴۵ سازمان مردم نهاد ایران برای رسیدگی به آثار معماری دستکند و تلاش جدی برای ثبت آنها در فهرست جهانی خبر داد.

ایلنا: مدیر عامل انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر نوش آباد از امضای بیانیه ۴۵ سازمان مردم نهاد ایران برای رسیدگی به آثار معماری دستکند و تلاش جدی برای ثبت آن‌ها در فهرست جهانی خبر داد.

یه گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا در آران و بیدگل «سید جعفر فاطمی» در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: برنامه‌های ریاست جمهوری بر «اهتمام به شناسایی و عزیز داشتن میراثفرهنگی مادی و معنوی در میان عموم مردم» و تامین زیرساخت‌ها و ارتقای توان سیاحت فرهنگی ایرانیان تاکید داشته و سازمان میراثفرهنگی، مجری این اهداف است.

به گفته وی، معماری دستکند یکی از پدیده‌های جالب در معماری ایران و جهان و پرتویی از هنر اصیل ایرانی است که با بهره گیری از ظرفیت‌های طبیعی و نبوغ انسان، ظهور پیدا کرده ودر تطابق و تکامل فرهنگی انسان در تعامل با محیط است.

وی اظهار داشت: مرکز مطالعات معماری دستکند، در سال ۱۳۸۸ در پژوهشگاه میراثفرهنگی آغاز به کار کرد که تهیه مدارک و مستندات مورد نیاز برای ثبت نمونه‌هایی از این گونه معماری در فهرست میراثجهانی، از جمله اهداف این مرکز است.

وی تصریح کرد: آثاری چون معماری دست‌کند نوش‌آباد، مسجدسنگی داراب، غار کرفتو در کردستان، غار رییس نیاسر، آسیاب دوسنگ میبد، معماری سامن ملایر، مسجد مزار بجستان، معبد مهر مراغه و کلاتمند در بوشهر، یک مجموعه آثار است که باید در فهرست آثار جهانی ثبت شوند.

مدیر عامل انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر نوش آباد گفت: سه کارگروه گزارش‌های خود از محوطه‌های میراثدستکند در می‌مند، کندوان و نوش‌آباد را از قبل ارائه کرده‌اند.

فاطمی افزود: این ۴۵ سازمان به نمایندگی از ملت بزرگ ایران، توجه خاص به این آثار ارزشمند را که برخی از آن‌ها در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده، خواستار شده است.

به گفته وی، در این بیانیه خطاب به ریاست سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آمده است:» جناب آقای سلطانی فر استحضار دارید که معماری دستکند یکی از پدیده‌های جالب در معماری ایران و جهان است… معماری دستکند پرتویی از هنر اصیل ایرانی است که با بهره گیری از ظرفیت‌های طبیعی و نبوغ انسان، ظهور پیدا کرده ودر تطابق و تکامل فرهنگی انسان در تعامل با محیط است. «

به گفته وی،» پیگیری ثبت این معماری ارزشمند در فهرست جهانی، مستند نگاری این آثار، ایجاد دبیرخانه پژوهشی مستقل در خصوص معماری دستکند و ارتباط با دانشگاه «از دیگر موارد خواسته شده امضا کنندگان این بیانیه است.

وی تصریح کرد:» تدوین چارچوب و راهکارهای مداخله و حفاظت از این بناهای ارزشمند، برقراری ارتباط علمی با سازمان‌های مرتبط داخلی و بین المللی، برگزاری همایش‌های علمی دوره‌ای و سمینارهای بین المللی در چارچوب تفاهم نامه‌های مشترک با سایت‌های مشابه «از جمله موارد ذکر شده در این بیانیه است.

فاطمی گفت: در پایان این بیانیه آمده است» شهر تاریخی نوش آباد در استان اصفهان با دارا بودن بزرگ‌ترین معماری دستکند جهان، پایگاه ملی پژوهشی میراثفرهنگی، آمادگی کامل دارد، نسبت به ایجاد دبیرخانه دائمی پژوهشی معماری دستکند ونیز برگزاری دومین همایش بین المللی معماری دستکند، اقدام نماید «.

این بیانیه به امضای انجمن‌های زیر رسیده است.

انجمن دوستداران آثارتاریخی و مفاخر شهر نوش آباد، انجمن چهارسوق کویر اردکان، انجمن دوستداران میراثتهران، انجمن دوستداران یادمان‌های قزوین، انجمن موزه داران استان اصفهان، انجمن دوستداران میراثفرهنگی تاریانای خوزستان، موسسه بین المللی توسعه پایدارگردشگری علم و فرهنگ تهران، انجمن پژوهشگران دوستدار میراثمعنوی تهران، انجمن کویرنوردان ایران خراسان شمالی، انجمن گردشگری فروغ تمدن قم، موسسه گردشگران سبزاندیش گیلان، جامعه واحدهای پذیرایی بین راهی کشور مازندران، سازمان ملی مردم نهاد رفتگران طبیعت اردبیل، سازمان گردشگری اندیشه نو شهرری، سازمان استعدادهای درخشان اندیشه نو تهران، انجمن دوستان زمین همدان، کانون بارگاه مهر اصفهان، انجمن صنایع فرهنگی میراثتهران، انجمن عکاسان میراثفرهنگی تهران، کانون میراثو تامل تهران، سازمان مردم نهاد دهکده سبز تهران، انجمن دوستداران میراثفرهنگی افراز تهران، انجمن پویشگران سفر پاک همدان، انجمن ژین و ژینگه زاگرس کرمانشاه، انجمن راهنمایان گردشگری استان کردستان، انجمن بلوط لرستان، انجمن باران سبز لرستان، کانون ایران زمین تهران، کانون حافظان میراثتهران، انجمن دوستی ایران و کانادا، انجمن دوستداران حافظ فارس، انجمن دوستداران میراثفرهنگی و گردشگری فارس، انجمن صنفی هنرمندان گچبرتهران، کانون میراثو تامل فرهنگسرای ابن سینا تهران، انجمن گردشگری حافظان طبیعت یزد، انجمن صنفی راهنمایان گردشگری همدان، انجمن صنفی مجتمع‌های گردشگری قم، انجمن دوستی ایران و لهستان، انجمن ایلام‌شناسی ایران، انجمن دوستی ایران و بلژیک، انجمن سبزاندیشان اراک، انجمن دوستی ایران و آلمان، انجمن دوستی ایران و استرالیا، کانون اندیشه گران جوان خراسان شمالی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز