خبرگزاری کار ایران

عضو گروه نویسندگان کتاب جغرافیای استان اصفهان:

جغرافیا، علم متعهد زیستن در قبال محیط زندگی است

کد خبر : ۱۴۵۸۸۰

عضو گروه نویسندگان کتاب جغرافیای استان اصفهان گفت: جغرافیا، علمی جدای از علوم اجتماعی است که جامعه بشری را به عالمانه زیستن همراه با تعهد در قبال محیط زندگی دعوت می‌کند.

ایلنا: عضو گروه نویسندگان کتاب جغرافیای استان اصفهان گفت: جغرافیا، علمی جدای از علوم اجتماعی است که جامعه بشری را به عالمانه زیستن همراه با تعهد در قبال محیط زندگی دعوت می‌کند.

«شهره رحیمی» در حاشیه دیدار از مجموعه باستانی «شهر زیرزمینی نوش آباد» در گفتگو با خبرنگار ایلنا در آران و بیدگل با اعلام این مطلب افزود: دانش آموزان باید در کلاس درس، جغرافیا را یاد بگیرند و در فعالیت‌های میدانی تجربه کنند ولی حجم بالای اطلاعات، مانع از این مدل یادگیری است.

این کار‌شناس آموزش جغرافیا تصریح کرد: جغرافیا یک ابزار زندگی درست برای انسان است و برای آنکه کاربردی شود نیازمند فعالیت‌های میدانی است که در گرو کاهش محتوای آموزشی و حجم کتاب درسی است.

وی تاکید کرد: محتوای کتاب جغرافیا به گونه‌ای است که معلم باید تا پایان سال تحصیلی آموزش کتاب درسی را تمام کند که این شیوه، برای معلم و محصل نتیجه مفیدی ندارد و تلاش مدرسان برای اتمام کتاب درسی در زمان محدود این درس و حجم زیاد مطالب درسی در قالب دو کتاب، به نتیجه دلخواه نمی‌رسد.

وی اظهار داشت: اگر جغرافیا به صورت کارمیدانی تدریس شود، آنچنان اثربخش خواهد بود که احتیاجی به ساعت‌ها تدریس در کلاس و انباشتن آموخته‌ها در ذهن فراگیران نخواهد بود.

به گفته وی، خشک شدن زاینده رود باعثشد تا دانش آموزان اصفهانی با تمام وجود بفه‌مند که خشکسالی یعنی چه، که این عمق محتوا، در هیچ کتابی قابل توصیف و تدریس نیست.

سرگروه آموزش جغرافیای استان اصفهان افزود: تاکید بر یادگیری مطالب جغرافیایی در چارچوب محفوظات و بی‌توجهی به پژوهش، تحقیق و فعالیت می‌دانی، از مشکلات تدریس جغرافیاست.

وی گفت: پژوهش باید به عنوان یک اصل در برنامه درسی گنجانده شود و مشاهده، به عنوان ساعتی از کار یاددهی و یادگیری مورد توجه و تاکید نویسندگان و برنامه ریزان قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: کم رنگ بودن فعالیت تکمیلی و انجام تکلیف‌های متنوع در رابطه با موضوع درسی و تراکم زیاد دانش آموزان به خصوص در کلاس‌های گروه علوم انسانی، از دیگر محدودیتهای تدریس جغرافیا در مدارس است.

وی تصریح کرد: نبودن اتاق جغرافیا و ابزار مورد نیاز آموزشی در کلاس‌ها، کافی نبودن وسایل کمک آموزشی و نرم افزارهای آموزشی الکترونیکی، جهت تقویت و پایداری آموزش، از دیگر مشکلات تدریس جغرافیا در مدارس است.

رحیمی گفت: نبودن گروه‌های جغرافیا در برخی مناطق و نواحی استان اصفهان جهت هدایت و کمک به دبیران و استفاده از دبیران غیر متخصص برای تدریس، یکی از مشکلات برای آموزش جغرافیاست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز