خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امور پایگاه‌های میراثفرهنگی کشور:

حفاظت از میراثفرهنگی، مشارکت همه شهروندان را می‌طلبد

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۵۵۴

حفاظت از میراثفرهنگی و آثار تاریخی و تمدنی، مشارکت همه شهروندان را می طلبد و بدون همراهی مردم، کاری سخت و گاه غیرممکن بر عهده سازمان میراثفرهنگی است

ایلنا: مدیرکل امور پایگاه‌های میراثفرهنگی کشور گفت: حفاظت از میراثفرهنگی و آثار تاریخی و تمدنی، مشارکت همه شهروندان را می‌طلبد و بدون همراهی مردم، کاری سخت و‌گاه غیرممکن بر عهده سازمان میراثفرهنگی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در آران و بیدگل «فرهاد عزیزی» در آیین گشایش «پایگاه پژوهشی میراثفرهنگی نوش آباد» افزود: مسوولان شهری باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که از ظرفیت‌های گسترده همیاری و همکاری داوطلبانه مردم استفاده کنند و آن را در مسیر توسعه و آبادانی کشور هدایت و ساماندهی کنند.

به گفته وی، پایگاه‌های میراثفرهنگی، هم باعثحفاظت و احیای آثار تاریخی و معنوی کشور می‌شود و هم زمینه‌های رشد و توسعه همه جانبه مناطق اطراف خود را به دنبال دارد.

وی اظهار داشت: حفاظت از میراثفرهنگی و آثار تاریخی، نیازمند وقت و حوصله براساس برنامه ریزی و اندیشه جمعی بر پایه رعایت اصول فنی و کار‌شناسی است.

وی تصریح کرد: امروز حفظ و احیای میراثفرهنگی، به عنوان منبعی تجدید ناپذیر و غیر قابل جایگزین، کمک شایانی در راستای توسعه پایدار به ویژه در شهرهای کوچکی مثل نوش آباد، محسوب می‌شود.

مدیرکل امور پایگاه‌های میراثفرهنگی کشور گفت: مشارکت فعال شهروندان نوش آباد به ویژه انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر فرهنگی این شهر، در مسیر حفظ و احیای میراثفرهنگی به گونه‌ای است که در جاهای دیگر کشور کمتر دیده می‌شود.

به گفته وی، پایگاه‌های میراثفرهنگی، برای ایجاد سرعت در امور اداری، فنی، پژوهشی، مکان‌های ویژهٔ تاریخی، فرهنگی و طبیعی تأسیس شده و در آن‌ها از نیروهای تخصصی برجسته برای انجام فعالیت‌های علمی استفاده می‌شود.

عزیزی افزود: فراهم کردن شرایط حفاظت، پژوهش، مرمت و احیای مستمر، تهیه‌ برنامه‌های مدیریتی، تداوم آموزش در هنگام اجرا و ایجاد هماهنگی در اجرای فعالیت پایگاه‌ها براساس پلان مدیریتی از جمله اهداف ایجاد این پایگاه‌هاست.

سرپرست ادارهٔ میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل گفت: به‌دلیل وجود شهر زیرزمینی و دیگر آثار تاریخی و تمدنی در شهر نوش آباد که قدمتشان به دوره‌ساسانیان می‌رسد، ایجاد پایگاه پژوهشی، به‌عنوان بازوی پژوهشی و اجرایی سازمان میراثفرهنگی، ضروری به‌نظر می‌رسید.

«عباس متولی» در آیین گشایش «پایگاه پژوهشی میراثفرهنگی نوش آباد» گفت:: با توجه به اهمیت ثبت مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش آباد در فهرست میراثجهانی یونسکو، انجام مطالعه و کاوش‌های بیشتر در این مجموعه کم نظیر، یک ضرورت است.

به گفته وی، تاکنون برای ۳۰ بنای تاریخی در شهر تاریخی نوش آباد، پرونده‌ ثبتی در فهرست میراثملی کشور تهیه شده است و پرونده ثبت شهر زیرزمینی نوش آباد در فهرست میراثجهانی نیز، در حال پیگیری است.

وی اظهار داشت: نوش‌آباد، از جمله مناطق باستانی استان اصفهان با سابقه‌ تمدنی چند هزار ساله است که محوطه‌‌های باستانی و آثار تاریخی فراوانی از دوره‌های مختلف، را در خود دارد و راه‌اندازی پایگاه پژوهشی برای بررسی منسجم و مستندنگاری و مرمت این آثار یک ضرورت است.

به گفته وی، پایگاه پژوهشی میراثفرهنگی نوش آباد، در خانه تاریخی «حاج ذبیح اله» فعالیت خود را آغاز کرد و «زهرا ساروخانی» با حکم مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، به عنوان رییس این پایگاه معرفی شد.

شهرتاریخی نوش آباد، از جمله پنج شهر نمونه گردشگری است که از توابع شهرستان آران و بیدگل بوده و در پنج کیلومتری شمال کاشان قرار دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز