خبرگزاری کار ایران

دهیار سده:

سیلوهای روستای سده کاشان در انتظار توجه مسئولان میراثفرهنگی است

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۴۸۶

دهیار روستای سده از توابع برزک کاشان خواستار توجه میراثفرهنگی به سیلوهای گندم و جو در خانه‌های قدیمی به یادگار مانده از گذشتگان در منطقه سده از توابع برزک کاشان شد.

ایلنا: دهیار روستای سده از توابع برزک کاشان خواستار توجه میراثفرهنگی به سیلوهای گندم و جو در خانه‌های قدیمی به یادگار مانده از گذشتگان در منطقه سده از توابع برزک کاشان شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان «میثم مجیدی‌زاده» امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در کاشان اظهار داشت: سیلوهای گندم و جو در خانه‌ای قدیمی میراثکم‌نظیری از بناهای به یادگار مانده از گذشتگان منطقه سده برزک است که در کنار سایر اسباب و وسایل، موزه‌ای جامع و کامل از زندگی روستایی به نمایش گذاشته و در انتظار اقدام اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان است تا گرد غربت از این گنجینه با ارزش زدوده شده و با مرمت و بازسازی درب آن را به روی علاقه‌مندان باز کند.

وی افزود: در این خانه مجموعه‌ای کامل از ابزار و وسایل زندگی در کنار سیلوهای ذخیره، مجموعه جالب توجه‌ای گرد آمده است، ولی به جهت قدیمی بودن هر لحظه بیم تخریب بنا و از بین رفتن وسایل و تجهیزات آن می‌رود.

به گفته وی، سیلویی که در خانه بنا شده به منظور حفظ گندم و جو از دستبرد سارقان و حیوانات موذی مورد استفاده گذشتگان قرار می‌گرفته است.

دهیار سده یادآور شد: علاوه بر وجود چند سیلو، دستگاه‌های پارچه‌بافی، گلیم‌بافی و دیگر وسایل و امکانات قدیمی بخشی از این مجموعه نفیس و با ارزش است که از چراغ موشی قدیمی گرفته تا تجهیزات آسیاب دستی در این مکان‌ها به چشم می‌خورد.

وی افزود: این بنا که چهار صفه‌ای قدیمی است متعلق به آقای محمدی بوده و مالک آمادگی خود را برای ثبت اعلام کرده است و آمادگی دارد در صورت مرمت برای بازدید مورد استفاده عموم قرار گیرد.

مجیدی‌زاده یادآور شد: منطقه سده که با قدمت و معماری منحصر به فرد در جنوب غربی کاشان واقع شده روز به روز آماج تغییرات نه چندان مثبت بلکه ویرانگر در بناهای تاریخی است که این اتفاق بافت زیبای روستا را به مجموعه‌ای ناهمگون تبدیل کرده است.

دهیار سده تصریح کرد: آثار تاریخی از جمله آثاری که در ردیف فهرست ثبت آثار ملی قرار گرفته و آثاری که در حال ثبت شدن است و همچنین آثار ثبت نشده فراوانی که در روستای ویدوجا و روستاهای همجوار وجود دارد با بی‌توجهی و یا کم توجهی آشکاری از سوی مسئولان مواجه شده است.

مجیدی‌زاده در ادامه با اشاره به اینکه در بسیاری از کشور‌ها کار‌شناسان خبره با حمایت کامل دولت‌ها و بهترین امکانات سعی در مرمت و نگهداری آثار تاریخی دارند اذعان داشت: مدیران در کشورهای توسعه یافته معتقدند حفظ این گنجینه‌های ارزشمند و مراقبت از آن‌ها نه تنها اتلاف وقت و ثروت کشور نیست، بلکه این امر را وظیفه خود دانسته و حتی آن را امری درآمدزا می‌دانند.

وی عدم آشنایی جوانان با گذشته و تاریخ نیاکان را یکی از عوامل نفوذ بی‌ریشه بودن و بی‌هویتی در جامعه دانست و گفت: عواقب ناگوار بی‌توجهی به اصالت‌‌ها و ریشه‌های فرهنگی گریبان‌گیر همگان شده و تا زمانی که افکار عمومی را برای حفظ آثار تاریخی آگاه نسازیم توجه به هر نوع قانون و اعتبار بی‌نتیجه خواهد بود.

مجیدی‌زاده فرهنگ‌سازی جهت حفاظت و نگهداری از اماکن تاریخی و باستانی را با اهمیت توصیف و خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی و تبلیغ و ترویج و مساعدت قشر تحصیل کرده و فرهنگی می‌تواند قدمی مؤثر در حفظ پیشینه تاریخی این مرز و بوم باشد.

دهیار سده متذکر شد: انتظار می‌رود روز به روز فرهنگ ناب و منش اصیل خود را بیش از پیش شناخته و به دیگران هم بشناسانیم.

مجیدی‌زاده از اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان خواست تا با کمک در احیای و نوسازی خانه حشمت محمدی گنجینه تاریخی که در این خانه گرد آمده است حفظ شده و برای نسل‌های بعد به یادگار بگذاریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز