خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان:

جوان آسیب‌پذیرین قشر برای ابتلا به ویروس HIV هستند

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۶۶۸

آمار بیانگر خطر پذیری جوانان برای ابتلا به ویروس اچ آی وی است، گروه مولدی که سهم به سزایی در اقتصاد کشور دارند که از چرخه اقتصاد جامعه خارج می‌شوند.

ایلنا: رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: از تعداد ۱۰۱ نفر بیمار مبتلا به ایدز در شهرستان کاشان بیشترین مبتلایان به ترتیب کارگران، کارگران مشاغل آزاد، رانندگان و افراد بیکار هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا در کاشان «محمد حسین اعرابی» درآستانه ۱۵ آذر روز جهانی ایدز ظهر پنج شنبه سیزدهم آذرماه سال جاری در نشست خبری که با اصحاب رسانه این شهرستان در سالن ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزارشده بود در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود بیماران مبتلا به ایدز در کاشان ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر باشند گفت: از ۱۰۱ بیماری شناسایی شده مبتلا به ایدز در شهرستان کاشان ۷ درصد بانوان و ۹۳ درصد آقایان هستند.

اعرابی ۸۰ درصد مبتلایان به ایدز در شهرستان کاشان را از راه تزریق، ۱۱ درصد از طریق مادر به کودک و ۸ درصد از راه جنسی عنوان کرد و گفت: از تعداد ۱۰۱ نفر بیمار مبتلا به ایدز در شهرستان کاشان بیشترین مبتلایان به ترتیب کارگران، کارگران مشاغل آزاد، رانندگان و افراد بیکار هستند.

وی روند آمار مبتلایان به ایدز در شهرستان کاشان را در حال افزایش دانست و گفت: در سال ۸۴ تعداد مبتلایان به ایدز در شهرستان کاشان ۲۳ نفر بودند که این تعداد در سال ۸۵ به ۵۱ نفر، در سال ۸۶ به ۶۱ نفر، در سال ۸۷ به ۸۳ نفر، در سال ۸۹ به ۸۹ نفر، در سال ۹۰ به ۹۴ نفر و در سال جاری به ۱۰۱ نفر افزایش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان ۲۸ درصد بیماران مبتلا به ایدز را بیسواد و یا تحصیلات ابتدایی و ۳۲ درصد در مقاطع راهنمایی اعلام کرد و گفت: ۳۵ درصد از مبتلایان به ایدز در کاشان مجرد، ۲۷ درصد متاهل و ۱۷ درصد نامشخص است.

محمد حسین اعرابی میانگین سنی بیشترمبتلایان به ایدز در کاشان را ۲۵ تا ۳۴ سال و متوسط سن آنان را ۲۵ سال اعلام کرد و گفت: از سال ۸۴ تاکنون ۱۲ نفراز مبتلایان به ایدز در کاشان فوت شده‌اند.

وی قشر جوان جامعه را آسیب پذیرین قشر برای ابتلا به ویروس اچ آی وی اعلام کرد و با اشاره به اینکه ۷۵ درصد از مبتلایان به ایدز در کاشان در گروه سنی ۱۵ تا ۴۹ سال قراردارند افزود: این آمار بیانگر خطر پذیری جوانان برای ابتلا به ویروس اچ آی وی است، گروه مولدی که سهم به سزایی در اقتصاد کشور دارند که از چرخه اقتصاد جامعه خارج می‌شوند.

دکتر محمد حسین اعرابی در ادامه انتقال ویروس اچ آی وی از طریق ارتباطات جنسی را بعنوان موج سوم ایدز درحال حاضر اعلام کرد وگفت: آمار مبتلایان به ایدز از طریق ارتباطات جنسی از صفر درصد در سال ۷۵ به ۱۱ درصد در سال جاری افزایش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان از پیشگیری به‌عنوان تنها راه جلوگیری از ابتلا به ایدز نام برد و یادآور شد: برای این بیماری هیچ واکسن و درمانی وجود ندارد اما با اطلاع رسانی و ارتقای فرهنگ عمومی می‌توان از انتقال این بیماری جلوگیری کرد.

اعرابی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته به جای اطلاع رسانی عمومی و ارتقای فرهنگ عمومی در جامعه برای جلوگیری از این بیماری بیشتر مردم را از ایدز ترسانده‌ایم گفت: یا توجه به اینکه ۱۳ نفر از مبتلایان به ایدز در شهرستان کاشان به خاطر قرارگرفتن در مرحله تشدید هستند درمان مخصوص ضد وبروس ایدز را از درمانگاه گلابچی می‌گیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز زدودن انگ اجتماعی از بیماری ایدز را مهم دانست و گفت: اگر بیمار مبتلا به ویروس اچ آی وی احساس انگ از جامعه داشته باشد باعثپنهان نگه داشتن بیماری شده و پنهان کاری انتشار بیماری در جامعه را به دنبال خواهد داشت.

سید علیرضا مروجی افزایش ۱۱ درصدی آمار مبتلایان ایدز از طریق ارتباطات جنسی در کاشان را یک سوم آمار مبتلایان در کشور اعلام کرد و گفت: شهرستان کاشان نیز متاثر از افزایش آمار مبتلایان به ایدز در کشور از طریق ارتباطان جنسی است.

مروجی ضمن تاکید بر مراجعه کلیه مبتلایان به بیماری ایدز در کاشان به مراکز مشاوره رفتاری واقع در مرکز گلابچی خیابان امام خمینی این شهر حهت هرگونه خدمات و آزمایش به صورت رایگان گفت: ایجاد ۱۰ مورد هسته آموزشی، مشاوره برای یکهزار نفر در غرفه نمایشگاه اعتیاد، توزیع یکهزار پمفلت آموزشی، توزیع ۷۰۰ کارت معرفی به مرکز مشاوره، انجام آزمایش برای ۱۱۵ نفر، مشاوره خانواده اچ آی وی برای ۸۸ نفر، توزیع یکهزار چسب زخم، ۵۰ مورد مشاوره اعتیاد، ۸۸ جلسه مشاوره خانواده، واکسیناسیون آنفولازا، ویزیت ۹۸ درصد بیماران تحت پوشش توسط متخصصین عفونی، مشاوره روان پزشکی، مشاوره دندانپزشکی و خدمات دندانپزشکی و… از جمله فعالیت‌های شش ماهه اول سال جاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز