خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت علمی دانشگاه آذربایجان:

ایام محرم در نوش آباد، متفاوت‌تر از هر جای دیگر است

کد خبر : ۱۲۰۷۹۰

اسطوره عاشورا، یک واقعه تاریخی است که هم عنصر حماسه دارد، هم مظلومیت و حقانیت را در خود دارد و هم پرداختن به یک واقعه عینی است

ایلنا: عضو هیئت علمی دانشگاه آذربایجان گفت: اسطوره عاشورا، یک واقعه تاریخی است که هم عنصر حماسه دارد، هم مظلومیت و حقانیت را در خود دارد و هم پرداختن به یک واقعه عینی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در آران و بیدگل «محمد مشهدی نوش آبادی» روز گذشته در یادمان ثبت معنوی آیین خیمه برداری نوش آباد با اعلام این مطلب افزود: با وجود آنکه صد‌ها واقعه بین ظالم و مظلوم در تاریخ رخ داده است اما حماسه عاشورا، تاثیرگذار‌ترین واقعه است که هیچ وقت پایان ندارد و غیر قابل انکار است.

وی اظهار داشت: ایام محرم، در نوش آباد، متفاوت‌تر از هرجای دیگر است در آیین‌های سنتی و مذهی این شهر، اهتمام می‌شود، اسطوره عاشورا به گرامی‌ترین شکل خود برگزار شود.

وی تاکید کرد: اسطوره، یک واقعه ازلی است که در بداهت و آغاز پیدایش هستی رخ داده است و امروز، اسطوره حضور معنوی در زندگی انسان‌ها دارد.

به گفته وی، درتمدن جدید غرب که تجربه گرایی باب شد، تصور این بود که وقتی به همه سوالات انسان پاسخ داده شود، اسطوره‌ها، کارکردشان تمام خواهد شد.

مشهدی نوش آبادی گفت: اسطوره با نهاد انسان در ارتباط بوده و خاستگاه اسطوره، نهانخانه دل انسا ن‌ها است که به ساحت او چنگ زده است.

وی تصریح کرد: انسان نیازمند امید، هویت بود اما توسعه علم، به هیچ وجه جوابی برای ناامیدی انسان نداشت.

معاون پیشین سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: آیین‌های عزاداری، به هرشکلی که انجام می‌شود، احیا کننده حرکت امام حسین علیه السلام است.

«سیف اله امینیان» در یادمان ثبت معنوی آیین خیمه برداری نوش آباد افزود: منطقه کاشان و مناطق همجوار آن مثل نوش آباد و آران و بیدگل، به حقیقت‌ام القرای احیای فرهنگ عاشورا است.

وی بااشاره به تاریخ، مرثیه و تعزیه در منطقه کاشان تصریح کرد: محتشم کاشانی، ملک الشعرای بارگاه حسینی است که حتی ادبیات عاشورای را به مرزهای خارج از کشور اشاعه داد.

وی تاکید کرد: اگرچه تعزیه کاشان با نام می‌رعزا شهرت پیدا کرده است اما میرزا سیدجلال الدین نوش آبادی و روح الامین آرانی در ۱۸۰ سال پیش دستگاه‌های تعزیه برپا کردند که نمونه آن تعزیه عالم ذرع بود.

وی تاکید کرد: مراسم خیمه برداری و خیل عرب نوش اباد در یازدهم محرم، یک مراسم ملی است که سالانه گردشگران زیادی را به این شهر جلب می‌کند.

امینیان گفت: تعزیه و آیین‌های سنتی و مذهبی نوش آباد، از چنان جایگاه و پایگاهی برخوردار است که باید موضوع پژوهش‌ها و تحقیقات علمی و دانشگاهی قرار بگیرد.

آیین سنتی، مذهبی خیمه برداری که عصر یازدهم محرم در نوش آباد برگزار می‌شود، از جمله آیین‌های محرم این شهر تاریخی است که با حضور یک هزار هنرمند تعزیه، واقعه عاشورا را بازآفرینی می‌کند.

یادمان ثبت معنوی آیین خیمه برداری نوش آباد، صبح روز یازدهم محرم در سالن همایش‌های کتابخانه علامه ملامحمد زمان نوش ابادی با حضور دکتر سمیع اله حسینی مکارم، معاون توسعه مدیریت سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.

آیین خیمه برداری نوش آباد، در آذرماه سال گذشته به شماره ۵۹۸ در فهرست میراثمعنوی کشور به ثبت رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز