خبرگزاری کار ایران

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان:

کاشان به واسطه تدین و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی در همه هنرها سرآمد است

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۹۵۹

کاشان در رده شهرهایی است که به واسطه تدین و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی در همه هنر‌ها سرآمد است؛ در نقاشی کمال الملک در کمال است، در شعر محتشم پرچمدار شعر شیعی و سهراب سپهری میدان دار شعر نو است، در هنر قالی بافی و صنایع دستی مردان و زنان بزرگی در این خطه کیمیاگری می‌کند.

ایلنا: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کاشان در رده شهرهایی است که به واسطه تدین و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی در همه هنر‌ها سرآمد است؛ در نقاشی کمال الملک در کمال است، در شعر محتشم پرچمدار شعر شیعی و سهراب سپهری میدان دار شعر نو است، در هنر قالی بافی و صنایع دستی مردان و زنان بزرگی در این خطه کیمیاگری می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا در کاشان متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که دقایقی پیش به مناسبت آغاز نهمین جشنواره تئا‌تر سراسری مهر در فرهنگ سرای مهر کاشان توسط علیرضا پورعسگری از یادگاران و جانبازان دفاع مقدس و عضو شورای اسلامی شهر کاشان قرائت شد به شرح زیر است:

به نام یگانه مهربان

هستی تجلی آفریدگاری است که به فراخور هرموجودی نقشی ایجاد کرده و صورتی پدید آورده است اما حقیقت آن است که در پس همه نقش‌های و نقشینه‌ها، هدفی قرار داده که دایره خلقت براساس منظومه معرفتی حکیمانه، نظام یابد و همه چیز به احسن وجه نقش آفرینی کند.

یکی از موثر‌ترین و گرانبها‌ترین گونه‌هایی که می‌تواند در نمایش قدرت لایزال الهی کارساز باشد، هنر است.

هنر در گستره اصطلاحی آن اگرچه به بخشی از رشته‌ها و شاحه‌ها اطلاق می‌شود اما در منظر قدسی، همه چیز، تبلور هنر الهی است.

در چنین نگاهی هنر، قدسیت و شخصیت ویژه دارد چون جمال جمیل الهی است و هرچه بتوان درنمایش این شکوه و رمز آلودگی نظام آفرینش اثر گذار‌تر بود هنری مانا و جاودانه نام خواهد یافت.

نمایش گونه‌ای ازهنر نامیده می‌شود زیرا تئا‌تر و نمایش خواستگاهی واقع نگر داشته و بطور مستقیم با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند بی‌هیچ واسطه‌ای و بدون تشریف و آداب و تکلفی.

هنرمندان تئا‌تر با زبان اندیشه و در لوای حرکات نمایشی در تصویر سازی و تجسم عینی حقیقت زندگی انسان‌ها، ایفای نقش می‌کنند چه بسا روایت‌ها و حکایت‌ها با بازنگری هنرمندان فرهنگسازشدند و چه بسا بازی‌ها و بازیگری‌ها که روایت و حکایت عام و خاص شده است.

در بستر صحنه و در معرض تماشاگر و با گفتمانی مستقیم جانی دیگر و جهانی دیگر در عالم هنر خودنمایی می‌کند. که اگر بکوشیم تئا‌تر گونه اب از منبر و پرتویی از یک رسانه‌ای فراگیر و تاثیرگذار‌ترین هنرهای انسانی است سخن بیهوده نگفته‌ایم.

ازدیرباز ایران و ایرانیان با روح حماسی و پهلوانی تماشاخانه‌ای از انواع نقش‌ها و بازی‌ها را فراهم ساخته‌اند که مردمی‌ترین آن را می‌توان در نمایشهای حوضخانه‌ای و قهوه خانه‌ای تعزیه گردانی و شبیه خوانی در سده‌های اخیر سراغ گرفت. بنابراین آن را می‌توان نتیجه گرفت آنچه در عقیده و سرشت انسان‌ها ریشه می‌دواند جاودانه‌تر خواهد بود و هنر تئاتر چنین خاصیتی دارد.

کاشان در رده شهرهایی است که به واسطه تدین و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی در همه هنر‌ها سرآمد است درنقاشی کمال الملک درکمال است. درشعر محتشم پرچمدار شعر شیعی و سهراب سپهری میدان دار شعر نو است درهنر قالی بافی و صنایع دستی مردان و زنان بزرگ دراین خطه کیمیاگری می‌کند.

درعرصه نمایش نیز نسخه‌های میرعزای کاشانی دریچه‌ای دیگر درهنرهای نمایشی گشوده است، تعزیه خوانان این دیار صاحب سبک بوده و هستند و از پس محافل و مجالس گروه‌های هنری تئا‌تر جان گرفته‌اند و امروز درگوشه‌های رسمی‌تر ازاین هنر، هنرمندانی خاک صحنه می‌خورند و آفرینش‌گری می‌کنند.

برپایی نهمین جشنواره تئا‌تر مهر کاشان و حضور گسترده گروه‌های تئا‌تر از سراسر کشور در این رویداد فرهنگی و هنری نشانه‌ای موفقیت بانیان و دست اندرکاران و گویای امانت داری هنرمندان نجیب و عزیز این سامان در میراثبانی و صیانت از مردمی‌ترین هنر سرزمین بزرگ ایران است تلاشتان معجور و نگاه‌تان سرشار از مهر و مهربانی باد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز