خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان:

چهارطاقی خرمدشت کاشان مرمت و باز زنده‌سازی شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۰۷۲

سرپرست اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از مرمت و باززنده سازی چهارطاقی خرمدشت از توابع شهرستان کاشان خبر داد.

ایلنا: سرپرست اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از مرمت و باز زنده سازی چهارطاقی خرمدشت از توابع شهرستان کاشان خبر داد.

«حسین یزدان مهر» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری ایلنا در کاشان با اعلام این خبر گفت: آتشکده خرمدشت در کنار روستای خرمدشت به فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی کاشان نزدیک اتوبان کاشان – اصفهان قرار دارد، و از بناهای به‌جا مانده از دوران ساسانیان‌ است.

به گفته وی: ساختمان آتشکده که با مصالح سنگ و گچ ساخته شده شامل یک چهار طاقی با پلان مربع شکل است که طول هر ضلع آن حدودا ۱۰متر است.

یزدانمهر، انجام پیگردی جهت یافتن پی اصلی دیوار‌ها، تراشیدن اندود گچ و خاک الحاقی روی بدنه دیوارهای اطراف و جرز‌ها طبق مستندات و عکس‌های قدیمی بنا، اجرای بندکشی توخالی با ملات گچ زنده روی دیوار‌ها و جرز‌ها، سنگ چینی با سنگ لاشه در دیوارهای طواف با ملات گچ نیم کوب نیم پخته به همراه تهیه سنگ از اطراف محوطه به روش آناستیلوز و تفکیک مصالح قدیمی و جدید بنا، اجرای لایه‌ای از ماسه بادی در داخل بنا و محوطه اطراف جهت حفاظت از لایه‌های کف اصلی، اجرای اندود کاه گل روی سطوح افقی دیوارهای اطراف جهت جلوگیری از فرسایش آن‌ها توسط نزولات جوی و هدایت آب به خارج از محدوده را از اقدامات عملیاتی چهارطاقی خرمدشت عنوان کرد.

وی تاکید کرد: این بنا از جمله آتشکده‌هایی است که دارای دالان طواف است، آثار این دالان به عرض ۵۰/۲ متر در بخش‌های شرقی، غربی و شمالی بنا وجود دارد. همچنین در بخش شمالی مستحدثاتی از سنگ وجود دارد که شامل یک فضای بزرگ چهار گوش در امتداد پایه‌های چهار طاقی با جهت شمالی – جنوبی و اتاق‌های جانبی است.

این مقام مسئول تاکید کرد: با توجه به وجود طاقچه‌ها در این ارتفاع می‌توان بیان داشت که کف این مستحدثات پائین‌تر از کف بنای چهار طاقی می‌باشد و به مسافتی دور‌تر از این بنای تاریخی، آثار دیوار دیگری که حصار آتشکده را تشکیل می‌داده است به چشم می‌خورد که روی هم رفته از لحاظ نشان دادن هیأت کامل یک آتشکده و چهار طاقی روستایی اثر تاریخی قابل توجهی محسوب می‌شود. این مستحدثات در ضلع شمالی آتشکده قرار دارد که مشتمل بر دیوار – راهرو و طاقچه است. در این مکان هم سفال‌هایی در سطح اثر تاریخی پیدا شده است.

یادآور می‌شود چهاطاقی خرمدشت در تاریخ ۲۵/۱۲ / ۱۳۴۱ به شماره ۴۳۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز