خبرگزاری کار ایران

در پایان مراسم سنتی مذهبی قالیشویان؛

گلبوته‌های فرش دستبافت خادمین حرم مطهر شهید اردهال جایگزین غبار عزاداران قالیشویان اردهال شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۰۶۶

اختتامیه برنامه های مراسم سنتی مذهبی قالیشویان امسال نیز عطر افشانی و شستشوی مضجع شریف و حرم مطهرشهیداردهال به دست عزاداران و اهالی شهید پرور روستای خاوه اردهال بود که پس از آن فرش بافته شده توسط زنان خاوه‌ای، به حرم مطهر اهداء شد.

ایلنا: اختتامیه برنامه‌های مراسم سنتی مذهبی قالیشویان امسال نیز عطر افشانی و شستشوی مضجع شریف و حرم مطهرشهیداردهال به دست عزاداران و اهالی شهید پرور روستای خاوه اردهال بود که پس از آن فرش بافته شده توسط زنان خاوه‌ای، به حرم مطهر اهداء شد.

له گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا در کاشان این فرش به عرض ۷م‌تر و۳۰ سانت و طول ۹م‌تر و ۲۰ سانت بافته شده است که خانه شمار این فرش را ۳۶۶خانه عرض کار و طول ۴۵۰ خانه می‌توان برشمرد.
از آنجایی که این فرش با بهترین و اعلا‌ترین پشم با پود زیر ۱۰ لا و پود رو ۴ لا وتوسط ۸ الی ۱۰ نفر از خادمین افتخاری حرم مطهر از اهالی روستای خاوه بافته شده است در ایوان صفه صفا مشرف به ایوانی که شهیدان اردهال در داخل تابوت داخل سردابه مدفون هستند پهن شد.
نقشه این فرش از معروف‌ترین نقشه‌های فرش کاشان با عنوان ترنج و محراب کاشان بوده و بافت این فرش از ۱۴ فروردین سال ۹۱ آغاز و طی ۴۵۰ روز کاری در یکی از حجره‌های حرم مطهر بافته شده است و همزمان با مراسم سنتی مذهبی قالیشویان ۹۲ به پایان رسید.

گفتنی است بافندگان این فرش پس از تشرف به حرم مطهر و زیارت فرزند بلافصل امام محمدباقر(ع) مشغول بافت این فرش می‌شده و در پایان نیز با ادای احترام، خود را جهت حضور در روزی دیگر آماده می‌ساختند.
ایوان صفه صفا ایوان ورودی به داخل حرم مطهر و ایوانی است به طول حدودا ۱۱ متر و عرض ۳۰/۷ متر با نقاشی‌ها ی بسیار زیبایی که یکی از شاهکارهای عصر صفویه بشمار می‌رود.

در زیر این ایوان سردابه‌ای است که با توجه به تشرف حضرت آیت اله مرعشی نجفی(ره) در سال ۴۱ حدود یکصد تخته تابوت شهدایی را مشاهده نمودند که اجساد داخل تابوت‌ها پس از سال‌ها سالم و نپوسیده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز