خبرگزاری کار ایران

علیرضا محجوب:

طرح الحاقیه قانون کار را تهیه می‌کنیم/ می‌خواهند ظرفیت‌های حمایتی را ساقط کنند

asdasd
کد خبر : ۹۹۸۲۱۵

دبیرکل خانه کارگر بر ضرورت الحاق مواردی به قانون کار به منظور تقویت جایگاه حمایت‌های قانونی آن تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب در گردهمایی ۲۹ آبان (سالگرد تصویب قانون کار) با اشاره به تلاش‌ها و پیگیری‌های مرحوم ابوالقاسم سرحدی‌زاده برای تصویب و اجرای قانون کار، گفت: آقای سرحدی‌زاده در مقام وزیر کار و امور اجتماعی، بر حمایت از کارگران تمرکز کردند و پیش‌نویس قانون کار را با همکاری آقای کمالی که در آن زمان، رییس کمیسیون کار و امور اجتماعی مجلس بودند، در جهت حمایت از کارگران، چکش‌کاری کردند. 

وی با اشاره به تلاش‌هایی که در جهت اصلاح قانون کار متمرکز شده‌اند، گفت: من نمی‌دانم چرا هر کس که در مقام نماینده وارد مجلس می‌شود، می‌خواهد برای اصلاح قانون کار طرح بنویسد اما مگر همین قانون کار با حمایت‌های مندرج در آن به صورت کامل اجرا می‌شود؟! مگر کارگران توانسته‌اند رفاه و امنیت شغلی داشته باشند؟ اصلاح قانون کار در شرایطی که کارگران چیزی از آن نگرفته‌اند و مشمول تمام حمایت‌های آن نشده‌اند، چه معنایی دارد؟ زمانی که در مجلس بودم کار بزرگ ما مقابله با این تفکرات؛ تفکراتی که می‌خواستند برای اجرای همین حمایت‌های حداقلی هم مانع‌تراشی کنند. 

محجوب با یادآوری اینکه قانون کار قانون حداقل‌ها است، گفت: هر کس که در مسندی می‌نشیند می‌خواهد ریشه این قانون را بزند و ظرفیت‌های حمایتی آن را ساقط کند. به‌جای این کارها با کارفرمایان صحبت کنید تا مراقب دستمزد و امنیت شغلی کارگران باشند. 

دبیرکل خانه کارگر با اشاره به دستور امام خمینی (ره) برای تشکیل مجمع تشخیص مجمع نظام، گفت: امام در پاسخ به نامه آقای سرحدی‌زاده دستور دادند، مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل و قانون کار تصویب شود. همچنین در سال ۱۳۶۲ مقام معظم رهبری از قانون کار دفاع کردند. در آن زمان ایشان رییس جمهور بودند. نزدشان حضور یافتم تا در مورد پیش‌نویس قانون کار صحبت کنیم که ایشان فرمودند از دولت می‌خواهم که به این موضوع رسیدگی کند؛ حتی ایشان محبت فرمودند و در جلسه دولت حاضر شدند. 

محجوب افزود: همین امروز دولت باید به گونه‌ای عمل کند که حافظ منافع کارگران باشد. در آن زمان آیت‌الله خامنه‌ای در مقام رییس جمهور از این قانون دفاع کردند و امروز هم در مقام رهبری از بازنگری در دستمزد کارگران حمایت می‌کنند. از ایشان تقاضا داریم که همچنان از قانون کار حمایت کنند. 

وی بر اهمیت تعلیم قانون کار تاکید کرد و گفت: تلاش کنیم که قانون کار را بیاموزیم و به دیگران تعلیم دهیم تا در این شرایط اقتصادی از ناحیه تضییع حقوق خود لطمه نخورند. 

محجوب با بیان اینکه امروز از واژه اصلاح سوءاستفاده می‌شود، گفت: کسانی نشسته‌اند و می‌گویند قانون کار اصلاح شود که این سوءاستفاده از واژه اصلاح است. اصلاح واژه‌ای است که امام حسین(ع) به کار گرفت تا فلسفه قیام خود علیه ظلم را توضیح دهد. امام فرموده بودند: «من نیامدم الا برای اصلاح». امروز اما اصلاح را بهانه قرار داده‌اند تا حقوق کارگران را نادیده بگیرند. 

دبیرکل خانه کارگر افزود: پیشنهاد من این است که به جای تضییع حق کارگران، از قانون کار آسیب‌شناسی کنیم و در جاهایی که نیاز به تقویت حقوق کارگران داریم، باید الحاقیه‌ای را تهیه و به قانون اضافه کنیم. من از واژه اصلاح استفاده نمی‌کنم؛ چراکه امروز آن را برای توصیف دستگیری و حمایت از کارگران استفاده نمی‌کنند. تلاش کنیم که این الحاقیه را به نگارش طرح آن تهیه و به قانون بیفزاییم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز