خبرگزاری کار ایران

لطفی پاسخ داد؛

دلیل افزایش دعاوی علیه سازمان تامین اجتماعی چیست؟

asdasd
کد خبر : ۹۹۶۸۷۲

عضو هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی مولفه‌هایی که باعث می‌شود دعاوی علیه سازمان تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری افزایش یابد را برشمرد

به گزارش ایلنا، مرتضی لطفی در نشست وبیناری «روش‌های نقد و تحلیل آرای قضایی با تاکید بر آرای دیوان عدالت اداری و با موضوع تامین اجتماعی» که به همت موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی برگزار شد با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی به عنوان نهادی خدماتی به بیش از ۵۰ درصد کشور خدمات ارائه می‌دهد گفت: سازمان تامین اجتماعی از جمله مصادیق بارز خدمت‌رسانی به مردم است. 

وی همچنین ضمن تسلیت دومین سالگرد شهادت گونه مرحوم نوربخش و مرحوم تاج الدین مدیرعامل و معاون فقید سازمان تامین اجتماعی گفت: یاد و خاطره‌شان را گرامی می‌داریم؛ زیرا منشا خدمات ارزنده‌ای بودند. 

عضو هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی با اشاره به طرح خدمات الکترونیکی ۳۰۷۰ گفت: دوشنبه هرهفته تعدادی خدمات به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود و امید است تا بهمن ماه بیش از ۷۰ میلیون از بار مراجعات غیرحضوری کاسته می‌شود. بسیاری از این خدمات حتی نیاز به درخواست فرد تحت پوشش ندارد. 

لطفی ادامه داد: به عنوان مثال اگر بیمه شده‌ای ازدواج کند به محض آنکه ازدواجش در ثبت احوال ثبت می‌شود تامین اجتماعی پیامک تبریکی ارسال کرده و فرایند بدون نیاز به درخواست و تقاضا طی و کمک هزینه واریز می‌شود. 

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی برابر ماده ۱۰ قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیر دولتی، به صورت یک سازمان خدماتی غیردولتی تعریف می‌شود و مشمول رسیدگی دعاوی مطروحه پیرامون سازمان از طریق دیوان عدالت اداری است گفت: دعاوی که در دیوان طرح می‌شود دو دسته است؛ یک دسته دعاوی اشخاص ذی حق و دسته دوم مربوط به آیین نامه و بخش نامه هاست. 

عضو هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: آرای هیئت عمومی دیوان عدالت هم با توجه به الزام‌آور بودنش یکی از منابع حقوقی به شمار می‌رود. تامین اجتماعی در راستای شفاف‌سازی و پاسخگویی تلاش کرده در تدوین بخشنامه‌ها و آیین نامه‌ها و در حمایت از بیمه شدگان طوری امور را تسهیل کند که میزان مراجعه به دیوان عدالت کاهش یابد. دیوان ۲۰ شعبه را در ارتباط با دعاوی فاز اول اختصاص داده است. 

لطفی با اشاره به اینکه دسته دوم هم مربوط به آیین نامه‌ها و بخشنامههاست که در دیوان مطرح می‌شود گفت: عموما دعاوی در بخش دوم مربوط به مصوبات قانونی در مجلس است که در ارتباط با بیمه‌های گروهی شکل گرفت و بخشی از تعهدات را برعهده دولت گذاشت که همه آن تامین نشده و مشکلاتی را برای بیمه شده ایجاد کرده است. 

وی افزود: از جمله مولفه‌هایی که باعث می‌شود دعاوی علیه سازمان افزایش یابد عموما مربوط به افزایش جمعیت کشور است و هرچه قدر جمعیت افزایش یابد، ارتباط جمعیت خدمت گیرنده با سازمان بیشتر خواهد شد و در روند ارائه خدمات هم تاثیرگذار است. مولفه‌های اجتماعی و فرهنگی هم می‌تواند در این امر دخیل باشد. 

عضو هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه هرچه جامعه نسبت به حقوق خود آگاه‌تر می‌شود طبیعتا بیشتر دنبال احقاق حق خود می‌رود و پیگیری می‌کند گفت: مولفه سوم هم تحولات سریع دستگاه‌ها است که می‌تواند منشاء طرح دعوا و مورد اختلاف در دریافت حقوق افراد باشد. 

لطفی افزود: آرای هیئت عمومی دیوان معمولا جزو منابع حقوقی است اما در روند رسیدگی با توجه به قوانین بنیادین حاکم بر تامین اجتماعی که اساسا به تشریح اصول عام می‌پردازد شاهد بروز برخی مشکلات هستیم گفت: به عنوان مثال علی رغم اینکه در بسیاری دعاوی توسط قضات رای منصفانه‌ای صادر می‌شود بعضا با آرایی مواجه شدیم که به علت‌عدم شناخت قضات از قوانین حاکم و یا تفاسیر شخصی که دارند و یا ابهام و سکوتی که در قوانین هست، در تعارض با قوانین حاکم بوده است. 

وی ادامه داد: خوب است موسسه عالی پژوهش در ارتباط با اینگونه قوانین که در اساس تصمیم و اتخاذ رای توسط قضات و شعبات مشکلاتی ایجاد می‌کند و ضرورتی به اصلاح قوانین و یا آموزش به عوامل مربوط دارد ورود کند. شرکای اجتماعی ما باید مشمول بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات باشند؛ در تلاشیم تا مصوبات لازم را در ارتقای این بخش داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز