خبرگزاری کار ایران

مجمع فعالان صنفی پرستاری کشور مطرح کردند:

منتظرید تمام پرستاران درگیر مرگِ کرونایی شوند تا قانون را اجرایی کنید؟!

asdasd
کد خبر : ۹۹۶۴۶۵

مجمع فعالان صنفی پرستاری کشور در بیانیه‌ای ضمن یادآوری شرایط سخت اشتغال پرستاران، خواستار پرداخت حقوق قانونی این صنف شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجمع فعالان صنفی پرستاری کشور طی بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه «افزایش فشار کاری بر پرستاران که در حال حاضر هر پرستار مشغول ارایه خدمات به بیش از ده بیمار بدحال در یک زمان است و گاهی تعدادی از این بیماران ICU لازم هستند، ضمن مخاطره‌ی سلامت پرستار و صد برابری کردن احتمال ابتلای وی، موجب عدم ارائه‌ی مراقبت‌های مناسب از بیماران و افزایش تصاعدی مرگ و میرها شده است» خاطرنشان کرد: جذب نیروی شرکتی، قراردادهای ۸۹ روزه‌ی فریبکارانه، عدم تسهیل استخدام کادر مورد نیاز، افزایش دهانه‌ی گشاد بی‌عدالتی که با پرداخت کارانه‌های ۵۰ هزار تومان با وجود تزریق هزاران میلیارد تومان پول به نظام سلامت رخ داده و منجر به ایجاد اختلاف چند صد برابری پرداخت‌ها شده، عدم اجرای هیچکدام از قوانین خاص گروه پرستاری، عدم رعایت شأن انسانی کادر درمان و بی‌توجهی به نیازهای روحی و روانی و اجتماعی ایشان در حال حاضر پرستاری را به اغما برده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: پرستار باردار جوان با وجود دیابت بارداری در بخش پرخطر بی‌توجه به وضعیتش و گواهی پزشکی و فقط به خاطر اینکه شرکتی بوده و ترس از دست دادن کار داشته، جان خودش و نوازاد معصومش را فدا می‌کند و شهادت ده‌ها پرستار دیگر نمونه‌ی کوچکی از ظلم‌های سیستمی به پرستاری است و بیشتر مرگ‌ها حاصل این ندانم‌کاری‌های بی‌بازخواست است. متاسفانه کمبود شدید نیرو که قبل از کرونا به یک سوم کف استاندارد رسیده بود و امروز با ابتلای بیش از نیمی از پرستاران و خروج بیش از ۶۰۰۰ پرستار قراردادی که از سیستم خارج شدند و فوت‌های بی‌دلیل که حاصل عدم مدیریت و عدم تامین تجهیزات مناسب و عدم رعایت پرخطری و ... است، قطعا موجب چند برابر شدن فشارهای کاری بر پرستاری شده است.

این مجمع راهکارهایی هم ارائه داده است؛ راهکارهایی که می‌توانند خطرات اشتغال پرستاران را در این دوران بحرانی کاهش دهند:

« ۱-  استخدام سریع و بی‌قید و شرط کلیه‌ی پرستاران در حال طرح، شرکتی، قراردادی و بیکار با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری و با مجوز ستاد بحران کرونا با حذف بروکراسی اداری که بی‌شک به فوریت به تایید مجلس محترم نیز می‌رسد.

۲-  برقراری سریع فوق‌العاده ویژه‌ی وعده داده شده از اول آذر ماه به میزان حداکثری.

۳-  آغاز اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که در برنامه ششم توسعه بر دولت تکلیف شده است.

۴-  آغاز اجرای مزایای مشاغل سخت برای کلیه‌ی مشمولین، (پرستاران و بهیاران و اتاق عمل و هوشبری و فوریت و .. شامل بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه و دادن ۲ ماه مرخصی طبق قانون ارتقاء بهره‌وری.

۵- رعایت شرایط مخاطره‌ای برای کارکنان نظام مراقبت و دور کردن افراد پرخطر جامعه‌ی پرستاری از کانون‌های پرخطر در راستای جلوگیری از رویداد حوادثی مشابه مرگ پرستار باردار یا دارای شرایط خاص و بیماری و ...

۶-  تشکیل کارگروه اجرایی (نه مذاکره‌ای ) مورد تایید جامعه‌ی پرستاری برای آغاز اجرای مطالبات پرستاری و اطلاع‌رسانی مکرر اقدامات انجام شده به جای وعده‌های فریبنده.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز