خبرگزاری کار ایران

بررسی تحولات نظام بازنشستگی روسیه در گزارش موسسه راهبرهای بازنشستگی صبا

asdasd
کد خبر : ۹۹۲۱۸۴

موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا، در گزارش هشتاد و پنجم خود با تمرکز بر موضوع اصلاحات بازنشستگی، تجربه کشور روسیه را بازخوانی کرده و منبعی برای آغاز مطالعات تکمیلی فراهم کند.

به گزارش ایلنا به نقل از موسسه راهبرهای بازنشستگی صبا، از زمان شکل‌گیری نوعی از حمایت تحت عنوان بیمۀ بازنشستگی در روسیه تا به امروز، تغییرات و تحولاتی حادث شده که ماهیت نظام بازنشستگی در این کشور را به طور اساسی دگرگون کرده است. این تغییر و تحولات در نظام‌های بازنشستگی، متناسب با تحولات جهانی و مناسبات داخلی کشورها در قرن بیستم و آغاز قرن جدید، در اغلب کشورها اتفاق افتاده است. تا دهۀ ۱۹۹۰ میلادی، اگرچه رفته‌رفته گروه‌های بیشتری زیر چتر صندوق‌های بازنشستگی قرار می‌گرفتند، با این حال، ماهیت نظام بازنشستگی مبتنی بر نظام توزان درآمد با هزینه (PAYG) بود. از دهۀ ۱۹۹۰ بود که تلاش‌هایی در راستای تنظیم مجدد ساز و کار نظام بازنشستگی روسیه انجام شد که با تحولات سیاسی و آغاز فروپاشی این کشور همزمان شده بود. ظاهراً مشکلات اساسی نظام سیاسی به دلیل گستره و دامنۀ آن در بخش وسیعی از اروپا و آسیا مجالی برای پرداختن به اموری از نوع نظام بازنشستگی در روسیه را نمی‌داد. وانگهی، یکی از ملزومات گذار از اقتصاد متمرکز به اقتصاد بازار آزاد، اعمال تغییرات در ساز و کار نظام بازنشستگی بود، چرا که دیگر دولت در جایگاهی نبود که بر همۀ عرصه‌ها از اشتغال گرفته تا اعمال یارانه‌ها و حمایت‌های اجتماعی نقش اصلی را ایفا کند. در سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۸، گام‌هایی برای ایجاد نظام سه لایۀ بازنشستگی برداشته شد اما این گام‌ها تا سال ۲۰۰۲ به بار ننشست. سال ۲۰۰۲ نقطۀ عطف تحولات نظام بازنشستگی روسیه است. در اثر بازنگری سال ۲۰۰۲، نظام بازنشستگی روسیه تبدیل به نظام بازنشستگی سه لایه شد. از این تاریخ به بعد، گسترۀ نظام بازنشستگی به جمعیت وسیع‌تر و به رسمیت شناختن صندوق‌های بازنشستگی غیردولتی منجر شده است. مدیریت بخش‌های سه‌گانۀ نظام بازنشستگی توسط گردانندگان متفاوت انجام شد. اگرچه چارچوب نظام بازنشستگی در اثر بازنگری اساسی سال ۲۰۰۲ حفظ شد، پس از آن تغییراتی به خود دید؛ از جمله ادغام لایۀ پایۀ در بخش مستمری‌های مبتنی بر نظام توازن درآمد هزینه با درآمد (PAYG) و پرداخت نظام مستمری براساس امتیازدهی. پس از آن تا به امروز همواره در قوانین شاخص‌بندی مزایای مستمری بازنگری‌هایی انجام شده است تا بخشی از مشکلات نظام بازنشستگی روسیه مرتفع شوند. در کنار آن، موضوعی که اغلب در زمینۀ اجرای بازنگری‌ها در نظام بازنشستگی روسیه مطرح می‌شود، افزایش سن بازنشستگی است. در سال ۲۰۱۸، قانونی به تصویب رسید که براساس آن سن بازنشستگی تا سال ۲۰۲۸ برای مردان به ۶۵ سال و برای زنان تا سال ۲۰۳۴ به ۶۳ سال برسد. 

در آخرین گزارش موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا که با تلاش فرهاد بزرافکن تهیه شده است، تلاش شده تا با تمرکز بر موضوع اصلاحات بازنشستگی، تجربه کشور روسیه را بازخوانی کرده و منبعی برای آغاز مطالعات تکمیلی فراهم کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز