خبرگزاری کار ایران

۱۲ کارگر کارخانه آب معدنی داماش تعدیل شدند

asdasd
کد خبر : ۹۸۶۷۰۳

از صبح امروز (۵ آبان ماه) ۱۲ نفر از کارگران قراردادی کارخانه آب معدنی داماش به دلیل‌ عدم نیاز اخراج شدند.

منابع کارگری در کارخانه آب معدنی داماش از تعدیل تعدادی از کارگران این کارخانه خبر دادند و گفتند: صبح امروز (۵ آبان ماه) نزدیک به ۱۲ کارگر شاغل در این واحد تولیدی به دلیل عدم نیاز با اتمام قراردادهای کار خود تعدیل شدند.

از قرار معلوم؛ کارگران تعدیلی از کارگران قدیمی و باتجربه کارخانه آب معدنی داماش هستند که بعد از یک دوره از تعطیلی کارخانه در سالهای ۹۱و ۹۵ بیکار شده و سال گذشته مجددا از سوی کارفرمای قبلی به محل کار خود بازگردانده شدند اما صبح امروز با افزایش مشکلات کارخانه، بار دیگر بدون دریافت مطالبات خود بیکار شدند.

این کارگران با یادآوری اینکه هنوز نزدیک به ۲۰ کارگر در این دو واحد مشغول کارند، افزودند: این تعدیل‌ها در راستای کاهش هزینه‌ها صورت گرفته و این نگرانی را به وجود آورده که همکاران باقیمانده نیز به سرنوشت مشابه مبتلا شوند.

بنا بر ادعای این کارگران، اخیرا شورای تامین استان گیلان اقدام به بررسی مشکلات این واحد تولیدی کرده است که از قرار معلوم سه میلیارد تومان اعتبار مالی برای این واحد تخصیص داده شده است. کارفرما نیز برای دریافت این مبلغ متعهد شده امنیت شغلی کارگران را تامین کند.

به گفته یکی از کارگران، آنها در حال حاضر حدود سه ماه و نیم حقوق معوقه طلبکارند و بیمه تامین اجتماعی آنها نیز چندین ماه به تاخیر افتاده است.

این کارگر با بیان اینکه همکاران تعدیل شده آنها بین ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه کار داشتند، اظهار داشت: تاخیر در پرداخت حق بیمه جدا از مشکلاتی که در زمینه دریافت خدمات درمانی برایمان به وجود آورده، باعث شده تعدادی از همکاران باسابقه کارخانه که در شرف بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان‌آور هستند به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه در اردیبهشت ماه برای بازنشسته شدن دچار مشکل شوند و کارفرما نیز از پرداخت ۴ درصد هزینه بازنشستگی این تعداد کارگر خودداری کرده است.

او گفت: مدیریت این واحد تولیدی مدعی است در این فصل از سال به دلیل کاهش حداقلی تولیدات کارخانه توان پرداخت به موقع دستمزد و بیمه کارگران شاغل در کارخانه را ندارد، به همین دلیل با تعدیل نیروی کار راحت‌ترین کار را برای کاهش هزینه‌ها انجام می‌دهد.

این منبع کارگری از تلاش کارگران بیکار شده برای بازگشت به کار خبر داد و گفت: بعد از سال‌ها تلاش در این کارخانه فرصت شغلی جدیدی برایمان وجود ندارد.

او افزود: این مجموعه در حال حاضر متعلق به هلدینگ گروه ملی است و هلدینگ باید پاسخگوی مشکلاتی باشد که برای کارگران این واحد تولیدی و خانواده‌های آنها پیش آمده است. زمانی که کارخانه از شرکت سرمایه‌گذاری منصور آریا به بانک ملی واگذار می‌شد باید فکر سرمایه انباشته و نقدینگی در گردش می‌بودند تا کار به اینجا نرسد.

این کارگر درباره وضعیت معیشتی برخی از همکارانش نیز گفت: برخی از همکاران من حتی به اندازه یک وعده نان خالی پول در جیب ندارند و از دوستان خود قرض می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز