خبرگزاری کار ایران

انتقاد کارگران خطوط ابنیه فنی به‌ عدم اجرای تعهدات پیمانکاران در قبال بهداشت و ایمنی کار/ وزارت کار و راه‌آهن نظارت خود را بر پیمانکاران بیشتر کنند

asdasd
کد خبر : ۹۸۴۲۹۶

کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن از مسئولان وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درخواست کردند با سرکشی از کار پیمانکاران بخش‌های مختلف ریلی کشور، به مشکلات عدیده آنان بخصوص مشکلات معیشتی و ضریب سلامت و ایمنی کارگران رسیدگی کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران خط و ابنیه فنی راه‌آهن اعلام کردند: برخی از پیمانکاران طرف قرارداد با شرکت راه‌آهن از مدتی پیش به منظور انجام تعهدات اجرایی، نظارت و رعایت اصول بهداشت و حفاظت فنی و ایمنی کار را جدی نمی‌گیرند.

بنا بر اظهارات این کارگران؛ هم‌اکنون چند شرکت دست اول پیمانکاری در بخش نگهداری از خطوط ریلی مجری امنیت ریلی کشور هستند که هریک مطابق عرف رایج کارهای پروژه‌ای اجرای مسئولیت خود را با چند هزار کارگر پیش می‌برند.

این منابع کارگری با تاکید بر نبود پزشک و اورژانس در همه واحدها، نداشتن لباس کار، ماسک استاندارد، دستکش، کفش و چکمه، پایین بودن حقوق و مزایا و نپرداختن به موقع آن، عدم پرداخت پاداش و به حساب نیاوردن ضریب کاری برای همکاران ریلی خود، در ادامه گفتند: علاوه بر نداشتن امکانات رفاهی و وضعیت معیشتی مناسب، کم‌کاری مسئولان نیز موجب شده تا شاهد اتفاقاتی تامل‌برانگیز همچون از دست دادن همکاران در این مجموعه باشیم.

آنها یادآور شدند: طی سالهای متوالی شاهد بروز حوادث دلخراش برای همکاران خود در مناطق مختلف ریلی بوده‌ایم. در شش تا هفت ماه گذشته نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا کارگران دایم در معرض ابتلا به این ویروس بوده‌اند.

کارگران اظهار داشتند: برخی کارگران ابنیه فنی که دچار بیماری کرونا شده‌اند به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه دفترچه‌هایشان فاقد اعتبار شده و با مشکل روبرو هستند. از طرفی پایین بودن حقوق و نپرداختن به موقع آن درکنار نداشتن بیمه تکمیلی و به حساب نیاوردن ضریب کاری آنهم باتوجه به اینکه باید هر ساله ایمنی و امکانات مناسب در این زمینه لحاظ بشود، باعث شده کارگران دچار مشکل باشند.

آنها تاکید کردند: برخی مسئولان تنها به فکر بازدهی محدوده کار خود هستند و به کارگری که بایستی ساعت‌ها در فصول گرم و سرد سال امنیت خطوط ریلی کشور را تامین کند، فکر نمی‌کنند.

این کارگران در ادامه اظهار داشتند: بارها در برابر این شرایط تبعیض‌آمیز تجمعاتی برگزار کرده‌ایم اما نتیجه‌ای نداشته است.

کارگران با اشاره به تکلیف کارفرما در زمینه تامین ملزومات کار نیز گفتند: بیش از دو سال است که برخی مدیران بخش پیمانکاری راه‌آهن از تحویل لوازم ایمنی فردی و لباس کار به پرسنل خودداری می‌کنند.

به گفته آنها؛ عرف کارگاه‌های راه‌آهن اینگونه است که هر شش ماه یکبار لباس ایمنی و هر سال یکبار کفش ایمنی به کارگران داده می‌شود اما شرکت‌های پیمانکاری به دلیل مشکلات مالی یا هر دلیل دیگری این عرف را رعایت نمی‌کنند و این هزینه‌ها از جیب کارگران پرداخت می‌شود.

کارگران ابنیه فنی راه‌آهن در پایان از مسئولان وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خواستند با سرکشی از بخش‌های مختلف ریلی کشور بویژه پیمانکاران، به مشکلات آنها بخصوص در حوزه معیشت و ضریب سلامت و ایمنی رسیدگی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز