خبرگزاری کار ایران

نامه سرگشاده احسان‌الله اسدبیگی به رئیس مجلس/ مشکلات هفت تپه را کارشناسانه پیگیری کنید

asdasd
کد خبر : ۹۸۰۳۳۹

رییس هیات مدیره هلدینگ آریاک در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، خواستار پیگیری مشکلات بوجود آمده در مجموعه نیشکر هفت تپه شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احسان الله اسدبیگی (رییس هیات مدیره هلدینگ آریاک و عضو هیات مدیره مجتمع کشت و صنعت هفت تپه) در نامه‌ای خطاب به محمد باقر قالیباف (رئیس مجلس شورای اسلامی ایران) خواستار پیگیری مشکلات بوجود آمده در مجموعه هفت تپه شد.

در  این نامه، عضو هیات مدیره مجتمع کشت و صنعت هفت تپه با بیان اینکه بی‌شک مجلس شورای اسلامی ظرفیت بزرگی برای چاره‌اندیشی و حل مشکلات دارد و نمایندگان مجلس، نماینده تمامی آحاد جامعه ازجمله کارگر و کارفرما هستند، آمده است: رفتار و گفتار برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی که به عنوان میانجی به مساله شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه ورود کردند، به اندازه‌ای مغرضانه بود که نیاز دیدیم رویکرد آقایان را در قالب این نامه برای شما مطرح کنیم.

در ابتدای این نامه، احسان‌الله اسدبیگی با بیان اینکه امروزه وضعیت اقتصادی کشور به اندازه‌ای آشفته است که نیاز به تفسیر ندارد، با اشاره به تحریم‌ها و آمار و ارقام سرمایه‌های خارج و وارد شده ایرانیان در برخی کشورها آورده است: طی ۹ سال اخیر معادل ۴/۹۸ میلیارد دلار و به طور متوسط سالیانه ۱۱ میلیارد دلار از سرمایه اقتصاد ایران خارج شده و اکنون ایرانیان در خارج کشور حدود ۸۰۰ میلیارد دلار سرمایه دارند، سرمایه‌ای که می‌توانست اقتصاد ایران را در شرایط تحریم و تهدید متحول کند.

در ادامه این نامه درباره برخورد سیاسی با کار آفرینان و کارفرمایان آمده است: از روزی که به هر بهانه با کارفرما و کارآفرین برخورد سیاسی صورت گرفت و ظرفیت اقتصادی سرمایه‌گذار به ابزاری در دست سیاسیون تبدیل شد، بنگاه‌های اقتصادی یکی پس از دیگری تعطیل شد، بیکاری رونق گرفت و با کمال تاسف از کارگرانی که می‌بایست بازوی تولید باشند، به عنوان بازیچه‌ای در دست سیاسیون سوءاستفاده شد و به قول جناب غلامحسین اسماعیلی (سخنگوی دستگاه قضا) «یک عده‌ای غیرکارگر سر سفره این قشر نشسته‌اند و از این عنوان سوءاستفاده می‌کنند». بدتر اینکه همین افراد فرصت‌طلب که برخی نیز کارگرنما هستند، نمایندگان مجلس شورای اسلامی را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند. متاسفانه شرکت نیشکر هفت تپه چند ماهی با چالش رو به رو شد، چالشی که مدیریت و مالک این مجموعه، هیچ نقشی در آن نداشت اما تاوانش را داده و می‌دهند. خوشبختانه با نگاه مثبت دستگاه قضا و مسوولان دولتی، چالش‌ها به پایان رسید و همه چیز در مسیر اصلی خود قرار گرفت، اما متاسفانه برخی نمایندگان مجلس همچنان به دنبال حاشیه‌سازی برای شرکت نیشکر هفت تپه هستند. این رویکرد برخی نمایندگان باعث شد تا از ریاست محترم مجلس شورای اسلامی تقاضای بررسی داشته باشیم و معتقد هستیم چنانچه این قبیل نمایندگان مجلس که درگیر بازی سیاسی علیه نیشکر هفت تپه شده‌اند، به چند سوال پاسخ دهند، می‌تواند بسیار موثر باشد و سوءتقاهم‌ها و چالش آفرینی‌ها را به سرعت مرتفع کند.

به گفته وی؛ مجلس شورای اسلامی با قصد میانجیگری قبول مسوولیت کرد و سه تن از نمایندگان را برای بررسی شرایط نیشکر هفت تپه به خوزستان اعزام کرد که تا بدینجا باعث خرسندی بود زیرا گمان می‌کردیم آقایان با تمام وجود و بی‌طرفانه عمل خواهند کرد. اما این سه نماینده تنها در جمع عده اندکی از کارگران مقابل فرمانداری به سخنرانی پرداختند و پس از بکار بردن ادبیات تحریک‌آمیز علیه مدیریت و اداره مجموعه، به تهران بازگشتند. این آقایان حتی به خود زحمت ندادند به مجتمع نیشکر هفت تپه بیایند و از روند تولید، مشکلات و اتفاقاتی که در توسعه شرکت رخ داده، بازدید کنند! حتی به خود زحمت ندادند اسناد و مدارک را بررسی کنند تا به دلایل مشکلات امروز پی ببرند. البته برای بار دوم به شرکت نیشکر هفت تپه آمدند، اما به خود زحمت ندادند از طرح‌های توسعه به صورت کامل بازدید کنند. براستی هدف از سفر این آقایان به شوش که با هزینه بیت‌المال صورت گرفت، به غیر از جنجال آفرینی چه بود؟

عضو هیات مجتمع هفت تپه در این نامه در ادامه با اشاره به اینکه نیشکر هفت تپه یک شرکت کشاورزی و صنعتی است و می‌بایست نمایندگانی برای بررسی وضعیت شرکت اعزام شوند که در زمینه صنعت و کشاورزی علم، تجربه یا تخصص داشته باشند، افزود: با کمال تاسف و تعجب آقای سیدنظام موسوی از کمیسیون فرهنگی، آقای علی خضریان از کمیسیون امور داخلی و شوراها و آقای احمد نادری از کمیسیون آموزش و تحقیقات را برای بررسی وضعیت و چالش‌های نیشکر هفت تپه عزم سفر کردند. اکنون این سوال مطرح می‌شود که این آقایان چه سنخیتی با کشاورزی و صنعت داشتند و چه دلیلی دارد افرادی که حتی حاضر نشده‌اند در کمیسیون کشاورزی و صنایع و معادن مجلس عضو شوند، برای بررسی چالش یک مجموعه بزرگ صنعتی و کشاورزی مسوول شوند؟! اگر چه این آقایان عضو کمیسیون اصل ۹۰ هستند، اما بی‌شک نمی‌توانند در مورد مجموعه تخصصی با این بزرگی بدون داشتن آگاهی نظر بدهند.

 اسدبیگی در ادامه با بیان اینکه بی‌شک در بین نمایندگان مجلس، افراد قاطع و درد آشنای بسیاری را سراغ داریم که همواره کلام حق را بر زبان آورده‌اند که جناب حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، یکی از این افراد است، آورده است: تمامی جلساتی که در مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به مشکلات هفت تپه برگزار می‌شود، حتی یکبار هم کارفرما یا نماینده کارفرما حاضر نبوده و از وی دعوت نکرده‌اید؟

او در ادامه نامه خود با طرح این سوال از نماینده مردم شوش (آقای محمد کعب‌عمیر) که آیا چالش بزرگ حوزه انتخابیه شما، شرکت نیشکر هفت تپه است و آیا شما می‌دانید که شرکت نیشکر هفت تپه بیش از ۶ هزار کارگر دارد و در اولویت اول حوزه انتخابیه شما قرار دارد؟ و با این شرایط چرا به عضویت کمیسیون کشاورزی یا صنایع و معادن درنیامدید و به کمیسیون انرژی رفتید؟ در ادامه تصریح کرده است: در جلساتی که با نمایندگان مجلس در هفت تپه برگزار شد تمام اسناد و مدارک نیشکر هفت تپه نیز به نم هم داده بودیم. اما شمانه تنها پادرمیانی نکردید حتی یکبار دعوتمان نکردید تا با میانجی‌گری حرف‌های دو طرف را بشنوید.

به گفته وی؛ مجلس شورای اسلامی مرکز قانون‌گذاری است و باید در این مجلس، قانون ملاک باشد. برای آنکه کارگران یک بنگاه اقتصادی ازجمله نیشکر هفت تپه با کارفرما سخن بگویند، انتخابات کارگری با حضور نماینده وزارت کار برگزار و نمایندگان کارگری با اکثریت آرای کارگران انتخاب می‌شوند که در مورد نیشکر هفت تپه نیز این اتفاق افتاده است. بر این اساس برای مذاکره در هر مرجع قانونی، می‌بایست از نمایندگان رسمی و قانونی کارگران دعوت شود؟ براستی آن تعداد از نمایندگان مجلس که قرار است در مورد قانون و نحوه اجرای آن بحث و بررسی کنند و رای بدهند، چگونه به خود اجازه داده‌اند با کسانی به عنوان نماینده کارگران هفت تپه وارد مذاکره شوند که رای کارگران نیشکر هفت تپه را ندارند و در مقابل، نمایندگان واقعی و منتخب قانونی کارگران در قالب شورای اسلامی کار را خانه‌نشین کرده‌اند؟

اسدبیگی در ادامه مشکلات مجموعه خود خطاب به رئیس مجلس گفت: بارها از زبان کسانی که مسوولیت رسیدگی به مشکلات نیشکر هفت تپه را پذیرفته‌اند، شنیده‌ایم که اسدبیگی‌ها اهلیت ندارند! این در حالی است که اسدبیگی‌ها قبل از آنکه وارد بحث خصوصی‌سازی و خرید هفت تپه بشوند، ۲۵ کارخانه در استانهای فارس، تهران، مازندران و خوانسار راه‌اندازی کرده و امروزه ده‌ها هزار کارگر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از این مجموعه‌ها روزی می‌برند؟ تاکنون حتی یک ماه حقوق کارگران این ۲۵ کارخانه عقب نیفتاده و هیچ نارضایتی در بین کارگران این کارخانه‌ها وجود ندارد؟ تاکنون حتی یک ریال از بانک‌ها تسهیلات نگرفته‌ایم. آیا معنای اهلیت همین نیست؟ مهمتر اینکه آن عده از نمایندگان مجلس که دایم شعار اهلیت نیشکر هفت تپه را می‌دهند، در کدامیک از زمینه‌های کشاورزی، صنعتی یا مسایل کارگری سابقه و تجربه دارند که قبول مسوولیت کرده‌اند؟

در بخش دیگری از نامه؛ اسدبیگی با انتقاد از اینکه نمایندگان اعزامی خانه ملت به نیشکر هفت تپه بارها اعلام کرده‌اند که باید حقوق کارگران نیشکر هفت تپه پرداخت شود، تولید راه‌اندازی شود، زمین‌ها زیر کشت برود، با واریز حق بیمه کارگران، دفترچه‌های بیمه تمدید شود و موارد بسیار دیگر که هر کدام جای بحث و رفع موانع را دارد. آمده است: سوال از نمایندگان مجلس این است که این دستورات را چه کسی باید اجرا کند؟ چگونه در حالی که از کارفرمای شرکت نیشکر هفت تپه، نه در مقام تعامل و چاره اندیشی، بلکه حتی در مقام دفاع و پاسخگویی دعوت به حضور در جلسات کمیسیون‌ها از جمله اصل ۹۰ نکرده‌اند، انتظار اجرا دارند و دستورات رنگین صادر می‌کنند؟

طبق اظهارات اسدبیگی؛ جلسه تخصصی برای بررسی وضعیت نیشکر هفت تپه با حضور آقای اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، حجت الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور، وزرای امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان خصوصی‌سازی کشور، مشاور رییس جمهور و رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و معاونین وزارت اطلاعات، وزارت کشور، سازمان اطلاعات سپاه، سازمان بازرسی کل کشور و… برگزار شد و در این جلسه بر ادامه فعالیت نیشکر هفت تپه تاکید شد، زیرا حقوق معوق کارگران پرداخت و کشت ۳ هزار هکتاری آغاز شده و اورهال کارخانه در حال انجام است. همچنین بزودی کارخانه‌های رب گوجه فرنگی و ام. دی. اف راه‌اندازی می‌شود. در این شرایط به چه دلیل برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزیر مربوطه را تهدید به استفاده از ابزار استیضاح می‌کنند؟ آیا این نمایندگان مجلس یازدهم که ادعای ولایتمداری دارند و بی‌شک می‌دانند که مقام معظم رهبری بر جهش تولید و استفاده از ظرفیت داخلی تاکید کرده‌اند، با چوب لای چرخ تولید نیشکر گذاشتن، هدفی به غیر از حرکت در خلاف مسیر تاکیدات مقام معظم رهبری دارند؟

در پایان این نامه رییس هیات مدیره هلدینگ آریاک درخواست رسیدگی به مشکلات هفت تپه را مطرح کرده و گفته‌است: از جنابعالی به عنوان رییس قوه مقننه می‌خواهیم همانند روسای دو قوه دیگر برای تحقق شعار سال و جهش تولید و رفع موانع بذل توجه فرموده و به تنش‌آفرینان برای نیشکر هفت تپه تذکر لازم را ارایه فرمایید. البته از جنابعالی انتظار داریم حمایت منطقی و بررسی کارشناسانه را از این مجموعه دریغ نفرمایید و فرصتی را برای هیات مدیریه نیشکر هفت تپه تعیین فرمایید تا برای ارایه توضیحات حضوری خدمت جنابعالی برسیم. فرصتی که کمیسیون اصل ۹۰ با وجود اصرار بسیار، تاکنون در اختیار ما قرار نداده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز