خبرگزاری کار ایران

درد دل‌های کارگران فضای سبز عسلویه/ نه بیمه تکمیلی داریم و نه طبقه‌بندی مشاغل، دستمزدها هم بسیار ناچیز است!

asdasd
کد خبر : ۹۷۸۴۸۱

کارگران فضای سبز عسلویه می‌گویند: حقوق‌ها با تاخیر پرداخت می‌شود و سطح آن بسیار پایین است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همه جا کارگران پیمانکاری از شرایط شغلی خود نارضایتی دارند؛ ازجمله در عسلویه و کنگان. در پارس جنوبی، نگهداری فضای سبز به شرکت‌های پیمانکاری واگذار شده و این شرکت‌ها طرف قرارداد با کارگرانی هستند که به گفته‌ی خودشان در سرما و گرما، در تابستان‌های پنجاه درجه‌ی  عسلویه، از درختان و پارک‌های این منطقه نفتی حفاظت می‌کنند.

مطالبات کدام است؟!

این کارگران پیمانکاری، چند دغدغه‌ی اساسی دارند؛ اول اینکه می‌گویند «معمولاً» دستمزدها با تاخیر پرداخت می‌شود؛ درحالیکه عرف منطقه‌ی کارگاهی عسلویه، پرداخت دستمزد کارگران قبل از پنجم هر ماه است، ما کارگران فضای سبز گاهاً با تاخیر بسیار دستمزد می‌گیریم. این تاخیر مشکلات بسیاری را برای ما و خانواده‌هایمان به وجود می‌آورد؛ آنهم در شرایطی که همه چیز گران شده و حتی اگر دستمزد را به موقع هم بپردازند، بازهم نمی‌توانیم هزینه‌های زندگی خانواده را تامین کنیم.

مساله بعدی، ناچیز بودن دستمزد این کارگران است؛ کارگران فضای سبز که در فضاهای باز کار می‌کنند و مجبور به تحمل آلودگی‌های محیطی عسلویه هستند، دستمزد ناچیز پیمانکاری دریافت می‌کنند؛ دستمزدی که در قیاس با رسمی‌ها و دفترنشین‌ها در عسلویه و کنگان، بسیار ناچیز است؛ یکی از این کارگران می‌گوید: ما یک‌سوم رسمی‌ها دستمزد می‌گیریم؛ در حالیکه کار ما بسیار سخت است و همه مدت در فضای باز مشغول به کار کردن هستیم.

این کارگران مانند بسیاری از کارگران پیمانکاری دیگر کشور، از عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل انتقاد دارند؛ می‌توان گفت در اکثریت کارگاه‌های پیمانکاری، طرح طبقه‌بندی که طرحی‌ست با هدف جلوگیری از بهره‌کشی و استثمار کارگران، اجرایی نمی‌شود؛ کارگران فضای سبز نیز می‌گویند: علیرغم سال‌ها سابقه و تخصص، هنوز فاقد طرح طبقه بندی هستیم؛ در واقع همه یک حقوق ناچیز را بدون هیچ تمایزی دریافت می‌کنیم؛ بارها نسبت به این موضوع اعتراض کرده‌ایم اما کو گوشِ شنوا.

این کارگران، دغدغه‌ها و انتقادات دیگری هم دارند؛ یکی از این دغدغه‌ها تاخیر در عقد قرارداد با بیمه تکمیلی است؛ آنها می‌گویند بسیاری از ما از خدمات بیمه تکمیلی محروم هستیم درحالیکه کار سخت ما نیاز به بیمه تکمیلی دارد؛ بیمه پایه که دیگر خدمات چندانی به کارگران ارائه نمی‌دهد!

راه‌حل چیست؟!

مشکلات این کارگران بسیار است اما راه‌حل چندان دشوار نیست؛ یکی از این کارگران که نزدیک به ده سال سابقه کار دارد؛ در ارتباط با راه‌حل بهبود اوضاع می‌گوید: با ما قرارداد مستقیم ببندند؛ چرا مدیریت منطقه آزاد با ما قرارداد نمی‌بندد؟! حذف شرکت‌های پیمانکاری، می‌تواند مشکلات ما را برطرف کند؛ ماهیت کار ما همیشگی است؛ عسلویه و کنگان همیشه نیاز به فضای سبز دارد و فضای سبز هم همیشه نیاز به آدم‌هایی مثل ما دارد که از این فضای سبز نگهداری و مراقبت کنند؛ بنابراین چرا پیمانکار؟!

این کارگران به درستی معتقدند «حذف شرکت‌های پیمانکاری» و انعقادِ «قرارداد مستقیم» با کارگران می‌تواند کاستی‌های بسیاری ازجمله تبعیض در حقوق و مزایای مزدی، تاخیر در پرداخت و عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل را رفع نماید؛ آنها می‌گویند پای پیمانکاران را از فضای سبز ببرید تا کارگران بالاخره بتوانند نفسی از سر آسودگی بکشند!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز