خبرگزاری کار ایران

نتایج یک نظرسنجی در انگلستان نشان داد؛

کارگران برای دورکاری آماده نیستند/ دولت‌ها و کارفرمایان باید با حقوق جدید کارگران آشنا شوند

asdasd
کد خبر : ۹۷۸۰۶۰

طبق نتایج نتایج یک نظرسنجی جدید در انگلستان، دو سوم کارگران از تکنولوژی آنلاین محیط کاری از قبیل پایش از طریق دوربین، میزان ضربه به صفحه کلید کامپیوتر و پوشیدن لباس کار در شرایط دورکاری ناراضی هستند. نتایج این نظرسنجی عمق مقاومت کارگران نسبت به این تکنولوژی‌ها را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نتایج یک نظرسنجی جدید در انگلستان نشان می‌دهد کارگران در دوره کرونا، هم با انواع تکنولوژی‌های پایش از راه دور ارائه شده توسط کارفرمایان ناآشنا و غریبه هستند و هم این تکنولوژی‌های را عمیقا ناراحت کننده و نامناسب می‌دانند. طبق دیگر نتایج این نظرسنجی، دو سوم از کارگران با تکنولوژی آنلاین محیط کاری از قبیل پایش از طریق دوربین، میزان ضربه به صفحه کلید کامپیوتر و لباس کاری در شرایط دورکاری راحت نیستند و از آن ناراضی هستند. نتایج این نظرسنجی عمق مقاومت کارگران نسبت به این تکنولوژی‌ها را نشان می‌دهد. 

کارگران ناراضی

به نظر می‌رسد با توجه به افزایش و گسترش دورکاری طی ماه‌های آینده و تداوم بحران کرونا در سراسر جهان، بحث دورکاری، حقوق کارگران و توجه به آن، ضرورتی فوری دارد. به همین خاطر انجام تحقیقات این چنینی درباره نظرات و سنجش میزان رضایت کارگران اهمیت حیاتی دارند. 

در این نظرسنجی جدید، از کارگران درباره شکل‌های متفاوت تکنولوژی‌های پایش کار نیز که مورد استفاده کارفرمایان قرار می‌گیرد، سوالاتی شده است که نتایج آن از قرار زیر است: 

● تنها یک سوم (۳۴ درصد) از کارگران، پایش از طریق دوربین یا ضربه به کیبورد به گوششان خورده است؛ در حالی که یک چهارم کلاه ردیابی الکترونیک دارند. 

● دو سوم (۶۶ درصد) از کارگران از پایش از طریق ضربه به کیبورد ناراضی بودند و نزدیک به نیمی کارگران (۴۴ درصد) بسیار ناراضی بودند. 

● ۸۰ درصد کارگران از پایش دوربینی ناراضی بودند و ۶۴ درصد از آنا بسیار ناراضی بودند. 

● سه چهارم (۷۴ درصد) از کارگران ازمسیریابی الکترونیک از طریق لباس کار ناراضی بودند و ۶۱ درصد بسیار ناراضی بودند. 

این تحقیق همچنین نشان داده است که تقریبا نصف کارگران یعنی ۴۸ درصد از کارگران فکر می‌کنند که نرم افزارهای پایش به رابطه آن‌ها با مدیرشان صدمه و آسیب زده است. این میزان در میان کارگران جوان به ۶۲ درصد افزایش یافته است. 

ضرورت آموزش و مذاکره با کارگران

بهترین راه برای تطبیق با شرایط جدید کرونایی و رضایت بیشتر کارگران از شرایط جدید کاری در دوره کرونا، انجام گفتگو و اخذ نظر آنان درباره شیوه اداره محیط کار، انجام کار و نحوه تعامل با کارگران است. 

طبق این نظرسنجی نیز، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مشاوره و راهنمایی بیشتر می‌تواند سطح هراس از تکنولوژی‌ها را کاهش دهد. یک سوم (۳۲ درصد) از کارگران دورکار می‌گویند اگر اتحادیه‌های کارگری و نمایندگان کارگری درباره شیوه کار در دوره جدید با آن‌ها گفتگو کنند، آن‌ها رضایت بیشتری خواهند داشت و میزان رضایت با لحاظ شرایط فوق، در بین کارگران جوان تا ۳۶ درصد افزایش می‌یابد. 

این تحقیق به صاحبان کسب و کار پیشنهاد می‌کند که تکنولوژی‌های دورکاری را در مشورت با نیروهای کار طراحی و ایجاد کنند و تنظیمات و سازوکار مناسب را درباره استفاده از این نرم افزارها فراهم کنند؛ از جمله اینکه موضوع «حق قطع ارتباط اینترنتی» را برای کارگران به رسمیت بشناسند. 

دولت‌ها کند عمل کرده‌اند

طبق شواهد این نظرسنجی با گذشت بیش از ۸ ماه از بحران کرونا و توصیه دولت‌ها به ضرورت‌ عدم خروج از منزل و لزوم دورکاری، هنوز سیاست دولت‌ها متناسب با این تغییرات، عمل نکرده است. 

مایک کلنسی، ریاست موسسه پراسپکت که در خصوص کارگران و محیط کار فعالیت می‌کند و این تحقیق را انجام داده است، درباره وضعیت کار و اشتغال در دوره کرونا و ظهور دورکاری و پایش تکنولوژیک کارگران می‌گوید: «شمارش میزان دفعاتی که شما روی کیبورد ضربه می‌زنید یا چک شدن میزان استفاده شما از یک برنامه توسط رئیس‌تان در زمان کار در خانه شما، به نظر وحشتناک می‌رسد؛ با این حال نظارتهای باارزش اندکی بر این روند که در حال تبدیل به واقعیت زندگی میلیونها کارگر است، وجود دارد.» 

کلنسی در خصوص واکنش کارفرمایان و کارگران به تغییرات جدید ادامه می‌دهد: «کارفرمایان هم اکنون در فکر این هستند که محیط کار را در آینده باید چگونه اداره کنند؛ یعنی چه‌طور بر کارهای ترکیبی و نیز کارهای اختصاصی در خانه، نظارت و نفوذ بیشتری داشته باشند. در واقعیت جدید که پیش روی ما است، شاهدیم که مباحثات درباره استفاده از تکنولوژی‌های نظارت و پایش کارگران در حال افزایش است و شواهد نشان می‌دهد نیروهای کار به سادگی تن به این موضوع نخواهند داد و برای این دوره و شرایط جدید، آماده نیستند.» 

مایک کلنسی در باره میزان آمادگی دولت‌ها برای اعمال تغییرات و نظرات کارگران می‌گوید: «این تغییرات با وجود توصیه دولت که خواهان تمدید دورکاری برای شش ماه دیگر است، همچنان روند رو به کاهش دارند. اگر دولت به کارگران می‌گوید که در خانه بمانید، لازم است درباره این موضوع جدی باشد و صاحبان کسب و کار، اتحادیه‌ها و شرکت‌های تکنولوژیک را گرد هم آورد تا آن‌ها درباره حقوق کارگران در این دوره و جهان جدید کار، با هم بحث و گفتگو کنند.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز