خبرگزاری کار ایران

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد؛

فشار حداکثری تورم بر دهک‌های کم‌درآمد/ برخی کالاهای اساسی بیش از صددرصد گران شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۹۷۶۹۵۱

برخی اقلام غذایی که جزو کالاهای اساسی محسوب می‌شوند، در شهریور امسال بیش از دو برابر افزایش قیمت داشته‌اند که این اتفاق قدرت خرید دهک‌های پایین جامعه ازجمله کارگران را پایین آورده است.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، هر چند افزایش قیمت در مورد هر کالایی بر زندگی شهروندان به ویژه دهک‌های پایین جامعه تاثیرگذار است، اما تورم کالاهای اساسی بیش از دیگر کالاها می‌تواند معیشت افراد را تحت تاثیر قرار داده و آنها را به زیر خط فقر بکشاند.

گزارش مرکز آمار درباره متوسط قیمت کالاهای خوراکی در شهریور امسال نشان می‌دهد برخی اقلام که جزو کالاهای اساسی هستند افزایش قیمت بیش از دو برابری داشته است.

در شهریور امسال عدس، لپه و برنج خارجی به ترتیب ۱۳۷.۲، ۱۱۹.۲ و ۱۰۹.۵ درصد گران‌تر فروخته شده‌اند. لوبیا قرمز ۹۶.۷، تخم مرغ ماشینی ۷۲.۶ و ماکارونی ۴۰.۱ درصد گران شده‌اند.

شاید افزایش قیمت خودرو و لوازم خانگی را بتوان با نخریدن این کالاها تحمل کرد، اما در مورد اقلام اساسی گزینه نخریدن مطرح نیست و شهروندان مجبورند آنها را تهیه کنند. افزایش قیمت نجومی این کالاها باعث می‌شود افراد مصرف کمتری داشته باشند و مصرف کمتر اقلام اساسی یعنی اینکه گروه‌های کم درآمد از فقر نسبی به فقر مطلق سوق پیدا می‌کنند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز