خبرگزاری کار ایران

حسن صادقی:

عده‌ای دنبال متوقف کردن طرح همسان‌سازی هستند/ ۷۰ درصد قانون همسان‌سازی اجرا شده است/ چرا مجلس ورود نمی‌کند؟

asdasd
کد خبر : ۹۷۵۴۲۶

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: عده‌ای دنبال متوقف کردن همین طرح نصفه نیمه‌ای هستند که با عنوان همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان اجرا شده است.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن صادقی در جلسه ماهانه اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری که به صورت مجازی از طریق اینستاگرام خانه کارگر برگزار شد، عنوان کرد: شیوع کرونا ما را از برکت جلسات حضوری محروم کرده است. تلاش کردیم به صورت غیرحضوری هر ماه جلسات را برگزار کنیم، چراکه بر این باوریم که اعضای اتحادیه حق دارند در جریان اتفاقات و عملکردها قرار گیرند.

او ادامه داد: اتحادیه در حالی که هیچ منبع درآمدی جز حق عضویت‌ها ندارد و به رغم سنگ‌اندازی‌ها، توانسته خود را به عنوان یک تشکل مطالبه‌گر معرفی کند و در حوزه‌های مختلف اعم از حقوق، همسان‌سازی، خدمات درمانی و رفاهی و... صدای کارگران بازنشسته باشد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه قرار گرفتن این اتحادیه در این جایگاه حسن است، گفت: البته این اتفاق قبحی هم دارد و آن این است که بازنشستگان از ما انتظاراتی دارند که در توان ما نیست.

او توضیح داد: اعضای ما باید بدانند که ما نظامی اقتصادی داریم که در آن کارگران و بازنشستگان زندگی عزتمندی ندارند. اقتصاد ما اقتصادی رانتی و غیرمولد است و در اقتصاد غیرمولد کارگر جایگاهی ندارد، فقر افزایش می‌یابد و روز به روز بیشتر به سمت قهقرا می‌رویم که نمونه آن را در وضعیت پشتوانه سازمان تامین اجتماعی می‌بینیم که نسبت به چند دهه پیش بسیار ضعیف شده است.

صادقی با بیان اینکه شرایط موجود باعث شده ما شرمنده بازنشستگان و پیشکسوتان خود باشیم، گفت: با این همه نمی‌توان دست روی دست گذاشت و گفت چون در یک اقتصاد رانتی به سر می‌بریم، بنابراین هیچ کاری نمی‌شود کرد، بلکه تلاش ما این است که ببینیم در همین وضعیت چگونه می‌توان پشتوانه سازمان تامین اجتماعی را قوی کرد و افزایش دایره بیمه‌شدگان کاری در این راستاست.

او با بیان اینکه دولت ۳۰۷ هزار میلیارد به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است، گفت: تلاش ما این است این دیون را از طریق واگذاری شرکت‌ها دریافت کنیم و تامین اجتماعی آن را برای بهبود وضعیت بازنشستگان مورد استفاده قرار دهد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ادامه داد: هیچ کدام از دولت‌ها نگاه حمایتی به سازمان تامین اجتماعی نداشته و به آن به مثابه قلک نگاه کرده‌اند. این رویکرد را در بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مشاهده کردیم.

او عنوان کرد: در حالی که سال گذشته منابعی به صندوق‌های دیگر برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری داده شده بود، امسال نیز در بودجه منابعی برای این امر پیش‌بینی شده است. ما موافق رفتن نان، سر سفره فقرا هستیم، اما باید دید این نان از کجا می‌آید؟ آیا نان فقرای دیگر را به دیگران می‌دهیم؟

صادقی با تاکید بر اینکه شاهد رفتار دوگانه در مورد بازنشستگان هستیم، گفت: ما با جامعه‌ای ۴۷ میلیونی مواجهیم که هیچکس به فکرشان نیست و حق شان را نمی‌دهند، در حالی که در مقابل، افراد دیگر از مزایای مختلف برخوردار هستند. وقتی از دولت پرداخت مطالبات محاسبه و تایید شده را می‌کنیم، می‌گویند پول نداریم. اگر پول ندارند چرا به صندوق‌های دیگر می‌دهند؟ مجلس چرا به این موضوع ورود نمی‌کند؟

او تصریح کرد: واقعیت این است که نه دولت و نه مجلس حامی ما نیستند. قانون همسان‌سازی بعد از مدت‌ها اجرا شده است که ما نسبت به اجرای آن انتقادات و گلایه‌هایی داریم و معتقدیم از صد درصد ۷۰ درصد آن اجرا شده است. عده‌ای دنبال متوقف کردن همین طرح نصفه نیمه‌ای هستند که با عنوان همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان اجرا شده است.

صادقی توضیح داد: سازمان بازرسی مداخله کرده که طرح اجرا شده خلاف قانون است. اینکه ما بخشی از مطالبات‌مان را بعد از سال‌ها گرفته‌ایم، خلاف قانون است و کار دولت که سال به سال به صندوق‌های دیگر پول تزریق می‌کند، قانونی است؟

او گفت: در همین اوضاع و احوال عده‌ای از بازنشستگان هم گلایه می‌کنند و می‌گویند طرح همسان‌سازی بی‌فایده بوده است. وقتی مخالفان می‌بینند که ما در داخل این همه اختلاف داریم به ما ضربه می‌زنند. باید در این زمینه متحد بود و من خطاب به مسئولان می‌گویم که سکوت ما از رضایت نیست و اگر شرایط کرونا و تحریم نبود، اعتراض خود را به گونه‌ای دیگر نشان می‌دادیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز