خبرگزاری کار ایران

مردم کدام استان‌ها در شهریور فقیر‌تر شدند؟/ هرمزگان و تهران رکورددار تورم

asdasd
کد خبر : ۹۷۴۵۸۷

بر اساس گزارش منتشر شده از طرف مرکز آمار درباره نرخ تورم شهریور امسال، قدرت خرید هرمزگانی‌ها و تهرانی‌ها بیش از قدرت خرید مردم سایر استان‌ها پایین آمده است.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، تورم افزایش سطح عمومی قیمت‌هاست که به صورت معمول همیشه و در همه جا وجود دارد، اما این میزان تورم می‌تواند نشان دهنده وضعیت خوب یا بد یک اقتصاد باشد. اقتصاد ایران در دهه‌های متوالی (به جز چند مورد محدود) با تورم دو رقمی رو‌به‌رو بوده است. این تورم در مقاطعی ناشی از تحریم‌ها، شرایط مدیریتی و اتفاقات غیرمترقبه بسیار زیاد شده، تا جایی که به مرز ابرتورم رسیده و وضعیتی بحرانی به وجود آورده است. علاوه بر نرخ تورم، توزیع تورم نیز می‌تواند نشان دهنده وضعیت اقتصادی باشد.

مرکز آمار در گزارش اخیر خود نرخ تورم شهریور امسال را ۲۶ درصد اعلام کرده که نسبت به تورم ماه پیش افزایش جزئی داشته است. توزیع تورم اما نشان می‌دهد ساکنان برخی از استان‌ها به نسبت دیگران بیش از میانگین تورم است. شاخص کل تورم در هرمزگان، تهران و  لرستان به ترتیب با ۳۱.۴، ۲۹ و ۲۷.۴ بیش از میانگین است. اگر خوراکی‌ها، آشامیدنی و دخانیات را در نظر بگیریم بازهم هرمزگانی‌ها با تورم ۳۲.۲ درصدی بیشترین افزایش قیمت را متحمل شده‌اند؛ میانگین تورم در این بخش ۲۱.۵ است. در مورد کالا‌های غیرخوراکی و خدمات نیز هرمزگانی‌ها و تهرانی‌ها با تورم ۳۱ درصدی در رتبه‌های بالا قرار دارند، هرچند در این بخش استان‌های لرستان و ایلام با نرخ‌های ۳۱.۹ و ۳۱.۳ رکورددار هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز