خبرگزاری کار ایران

عضو شوراهای اسلامی کار:

مستمری بیکاری کرونا به بهانه‌های مختلف به برخی مشمولان داده نشده است/ درباره حق بیمه دوران سربازی تخلف می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۷۰۸۸۳

عضو شوراهای اسلامی کار گفت: مستمری بیکاری برخی بیکارشدگان بر اثر شیوع کرونا به بهانه‌های مختلف پرداخت نشده و از دولت انتظار می‌رود مشکلات پیش آمده را رفع کند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن باقری (عضو شوراهای اسلامی کار) که این هفته مهمان برنامه کارگر ایرانی بود، در جواب سوال مخاطبی که عنوان می‌کرد شش ماه است از کار بیکار شده و آیا می‌تواند اکنون پیگیر حقوق خود باشد، عنوان کرد: به جز بحث بیمه بیکاری که برای برقرار شدن آن یک ماه فرصت هست، در موارد دیگر گذشت زمان باعث نمی‌شود نتوان حقوق و مطالبات را پیگیری کرد و افراد از طریق شوراهای حل اختلاف می‌توانند پیگیر باشند.

او همچنین درباره بحث بازنشستگی گفت: کسانی که قصد دارند با سابقه بیمه‌پردازی کمتری بازنشسته شوند، اگر زن هستند در ۵۵ سالگی با ۲۰ سال سابقه و اگر مرد هستند در ۶۰ سالگی با این مقدار سابقه می‌توانند بازنشسته شوند.

این فعال کارگری همچنین در جواب سوالی درباره بیمه اختیاری گفت: بیمه اختیاری نسبت به بیمه اجباری محدودیت‌هایی دارد، ازجمله اینکه مشمول از کارافتادگی و بیمه بیکاری نمی‌شود.

او همچنین درباره سنوات پایان خدمت عنوان کرد: بر اساس قانون به ازای هر یک سال کار یک ماه سنوات در زمان قطع همکاری که می‌تواند زمان بازنشستگی باشد باید به افراد داده شود. با رواج قراردادهای موقت کار، کارفرمایان اقدام به تسویه سنوات بعد از پایان هر قرارداد می‌کنند، حال آنکه کارگران می‌توانند بر اساس حقوق پایه آخرین سال سنوات خود را مطالبه کنند.

باقری به یک مشکل اساسی در بازار کار ایران اشاره کرد و گفت: بحث قرادادهای موقت مشکلی جدی است. وقتی قانون می‌گوید درباره مشاغل با ماهیت موقت نمی‌توان بیش از چهار سال قرارداد موقت بست، مشخص است که درباره مشاغل دائمی هم نباید اینطور باشد. ما از طرف کارفرمایان اصلی مثلا شهرداری‌ها شاهد بستن قراداد موقت کار برای مشاغل دائمی هستیم. کارفرمایان کوچک هم وقتی می‌بینند کارفرمایان بزرگ اینطور عمل می‌کنند، قانون گریزی می‌کنند حال آنکه دولت‌ها باید مداخله کرده و در این زمینه نیازمند یک اقدام اساسی هستیم.

او همچنین در جواب سوالی درباره قراردادهای حجمی گفت: شاهد جعل عناوین من درآوردی در زمینه قراردادها هستیم که این کار از سوی دستگاه‌های دولتی و عمومی هم صورت می‌گیرد. در قانون سه نوع قرارداد بیشتر نداریم و آنها هم دائم، موقت و قرارداد کار معین هستند. قراردادهای حجمی و... که نامشان را می‌شنویم غیرقانونی هستند.

این عضو شوراهای اسلامی کار همچنین در جواب سوال مخاطبی درباره پرداخت پول برای احتساب بیمه سربازی عنوان کرد: بر اساس ماده ۹۵ قانون تامین اجتماعی بیمه سربازی هر کسی که قبل رفتن به سربازی بیمه پردازی داشته باشد رایگان است، اما سازمان تامین اجتماعی این را رعایت نمی‌کند.

او در جواب گلایه مخاطبی درباره عدم پرداخت مستمری بیکاری کرونا گفت: مستمری بیکاری برخی بیکارشدگان بر اثر شیوع کرونا به بهانه‌های مختلف پرداخت نشده و از دولت انتظار می‌رود مشکلات پیش آمده را رفع کند. برای مثال در رابطه با مدارک ارائه شده می‌گویند سامانه‌ مشکل داشته یا مدارک گم شده است. این توجیهات به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و دولت موظف است درباره مساله مهمی مثل پرداخت بیمه بیکاری کرونا دقت و سرعت داشته باشد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز