خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه کارگران پیمانی و قراردادی کشور:

بیشتر کارگران بیکار هنوز بیمه بیکاری دریافت نکرده‌اند/ ثبت‌نام یک و نیم میلیون کارگر برای دریافت بیمه

asdasd
کد خبر : ۹۷۰۳۱۲

فتح الله بیات درباره سامانه جامع روابط کار و کارآیی آن برای پرداخت بیمه بیکاری می‌گوید: اولا این سامانه پیچیده است و کارگران نمی‌توانند با آن کار کنند. ثانیا کارگران برای ثبت‌نام در این سامانه، مجبورند به کافی‌نت‌ها مراجعه کنند و مبالغی را در عین بی‌پولی خرج ثبت‌نام در این سامانه کنند. علاوه بر این مراحل دریافت بیمه بیکاری هزینه‌های سنگینی را به کارگران وارد می‌کند.

فتح الله بیات (رئیس اتحادیه کارگران پیمانی و قراردادی کشور) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، گفت: متاسفانه با وقوع بیماری کرونا بخش زیادی از کارگران ایران بیکار شده‌اند ولی هنوز مقرری بیمه بیکاری را دریافت نکرده‌اند. ما از مسئولان و ادارات کار می‌خواهیم فورا به وضعیت پرداخت بیمه بیکاری رسیدگی کنند.

بیات در خصوص سامانه جامع روابط کار و کارآیی آن برای پرداخت بیمه بیکاری اضافه کرد: این سامانه باعث شده است که بسیاری از کارگران از حق مسلم خود یعنی دریافت بیمه بیکاری محروم بمانند. اولا این سامانه پیچیده است و کارگران نمی‌توانند با آن کار کنند. ثانیا کارگران برای ثبت‌نام در این سامانه، مجبورند به کافی‌نت‌ها مراجعه کنند و مبالغی را در عین بی‌پولی خرج ثبت‌نام در این سامانه کنند. علاوه بر این مراحل دریافت بیمه بیکاری هزینه‌های سنگینی را به کارگران وارد می‌کند.

بیات به تاخیرهای زیاد در دریافت بیمه بیکاری کارگران و مراجعات مکرر آنها به تشکل‌های کارگری برای پیگیری وضعیت‌شان اشاره کرد و ادامه داد: طبق قانون و فرمول بیمه بیکاری، به هر کارگر بیکار باید دست‌کم ۵۵ درصد حقوق آن نیروی کار پرداخت شود و  به ازای هر فرد تحت تکفل نیز مبلغی معادل ۱۰ درصد حداقل دستمزد باید افزوده شود. با این حال ما شاهد هستیم که در شرایط کرونایی هنوز بسیاری از کارگران، ۵ تا ۶ ماه است که مقرری بیمه بیکاری خود را دریافت نکرده‌اند.

رئیس اتحادیه کارگران پیمانی و قراردادی کشور در پایان گفت: در دوره کرونا و طبق آمارها، تاکنون حدود دست‌کم یک و نیم میلیون کارگر برای دریافت بیمه اقدام کرده‌اند. سوال ما این است که چطور یک خانواده کارگری که نان‌آور آن نیز بیکار شده است، می‌تواند چندماه و بدون هیچگونه دریافتی زندگی کند؟! این در حالی است که در شرایط تداوم کرونا در ماه‌های آینده نیز بر خیل کارگران بیکار با تعدیل نیرو افزوده خواهد شد. امروز و در شرایط کرونایی کشور، یکی از مهمترین مسائل کارگران، بحث پرداخت سریع و مکفی بیمه بیکاری است. مسئولان وزارت کار باید ثبت‌نام برای بیمه بیکاری را ساده و رایگان کنند و همچنین در پرداخت این مبالغ که واقعا برای اداره زندگی کارگران در این شرایط سخت ناچیز هم هستند، سرعت عمل به خرج دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز