خبرگزاری کار ایران

کارگران نساجی پاکان ماه‌هاست حقوق کامل نگرفته‌اند/ خودروسازها بدهی‌هایشان را بپردازند

asdasd
کد خبر : ۹۷۰۱۹۳

کارگران کارخانه نساجی پاکان واقع در جنوب شرق تهران ماه‌هاست معوقات مزدی طلبکارند. به گفته کارگران، کارخانه از خودروسازی‌ها طلب انبوه دارد.

کارگران کارخانه نساجی پاکان با بیان اینکه کارگران این واحد در سال جاری حقوق کامل دریافت نکرده‌اند به خبرنگار ایلنا گفتند: ما حدود ۶ ماه است که فقط علی‌الحساب دریافت کرده‌ایم.

این کارگران با اشاره به اینکه برای پرداخت حقوق بارها با مسئولان کارخانه صحبت کرده‌ایم، افزود: مسئولان این کارخانه همواره اذعان دارند که این واحد تولیدکننده قطعات نمدی خودرو بعد از گذشت ماه‌ها از تحویل محصولات سفارشی به خودروسازان، نتوانسته‌اند مطالبات خود را از این تولیدکنندگان دریافت کنند.

به گفته یکی از کارگران؛ اگر شرکت‌های خودروساز بویژه دو خودروساز بزرگ با مشکلاتی مواجه هستند که امکان پرداخت طلب‌های مالی خود را ندارند، چرا حقوق و مزایای کارگرانشان را سر موعد واریز می‌کنند؟

او با بیان اینکه زمانی این کارخانه حدود ۲۳۰ کارگر شاغل داشت که امروز شمار آنها به ۲۴ نفر رسیده است، افزود: اگر مطالبات کارخانه به موقع پرداخت می‌شد با حداقل ظرفیت تولید و نیروی انسانی کار نمی‌کردیم.

بنا بر ادعای این کارگر نساجی پاکان؛ فعالیت این کارخانه که از حدود ۵۰ سال پیش برای تولید محصولات ریسندگی و بافندگی تأسیس شده است، مانند سایر واحدهای صنعتی با مشکل تامین نقدینگی مواجه است.

وی ضمن بیان اینکه هرچند تلاش مدیریت فعلی کارخانه نساجی پاکان را برای از سر پا نگه داشتن کارخانه درخور توجه است، اظهار داشت: از مدت‌ها قبل مدیران این کارخانه در راستای نجات این واحد بحران زده ناچار شدند با متوقف کردن برخی خطوط تولیدی کارخانه در زمینه تولید قطعات نمدی خودرو فعالیت کنند.

این منبع کارگری با بیان اینکه این واحد در زمینه فروش و سفارش محصولات تولیدی مشکلی ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر آنچه باعث کندی کار کارگران شده تامین نشدن مواد اولیه تولید است.

به گفته وی، جدا از کمبود مواد اولیه با افزایش قیمت مواد اولیه تولید نیز روبرو هستیم. ضایعات فرش ومحصولات نمدی به عنوان مواد اولیه تولید از سال گذشته تا هم اکنون سه تا چهار برابر افزایش قیمت داشته است.

او افزود: بخش عمده مشکلات این واحد تولیدی به مطالبات دارایی وتامین اجتماعی باز می‌گردد و در این بین پافشاری اداره دارایی وتامین اجتماعی برای وصول طلب معوقه باعث نگرانی کارگران باقیمانده از بابت آینده شغلی شده است.

به گفته وی؛ در عین حال هنوز شماری از کارگران این کارخانه که از سالها قبل با استفاده از قانون سخت وزیان آور بازنشسته شده‌اند از شرکت طلبکارند.

یکی دیگر از کارگران این کارخانه در ادامه با بیان اینکه با توجه به بدهی سنگین این کارخانه بعید می‌دانم کارخانه نساجی پاکان بتواند به این زودی بدهی خود را با سازمان تامین اجتماعی تسویه کند، افزود: شواهد بیانگر این موضوع است که مشکل و شرایط کارگران کارخانه همچنان ادامه‌دار است.

وی بیان کرد: ۲۳۰ کارگر در چهار سال گذشته در کارخانه پاکان مشغول به فعالیت بودند اما مشکلات و وضعیت اقتصادی سبب شد تعداد آنها در حال حاضر به ۲۴ نفر کاهش یابد.

این کارگر ادامه داد: اگرچه مسئولان کارخانه بر این باور بودند که با تعدیل نیرو می‌توانند شرایط کارخانه را بهبود بخشند اما متاسفانه این اقدام هم نتوانست رونقی در کارخانه پاکان ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه کاهش و تعدیل کارگران توسط کارخانه باعث شد که عقب‌افتادگی و تاخیر در پرداخت حقوق کارگران جبران شود، ادامه داد: مسئولان کارخانه هر ماه به کارگران حقوق می‌دهند اما حقوق  پرداختی کامل نیست و به صورت علی‌الحساب است. در عین حال تنها درصدی از بیمه کارگران به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.

به گفته وی، باتوجه به اینکه مبلغ بدهی دو خودروساز بزرگ به کارخانه پاکان هر ماه بیشتر می‌شود، بنابراین به دلیل پرداخت نکردن و پرداخت ناکافی بدهی‌ها به کارخانه، مسئولان ترجیح می‌دهند به جای پرداخت حقوق کامل به کارگران، مواد اولیه خریداری کنند.

او در ادامه با بیان اینکه شرکت‌های خودروساز از محصولات شرکت پاکان استقبال می‌کنند، ادامه داد: اگرچه فروش محصولات به این شرکت‌ها دارای مزیت‌هایی است اما نباید فراموش کرد که‌ عدم پرداخت پول در موعد مقرر توسط شرکت‌های مذکور سبب می‌شود که کارخانه پاکان با مشکلاتی مواجه شود.

وی با اشاره به اینکه کارگران کارخانه به سختی اموراتشان را می‌گذرانند، افزود: کارگران کارخانه پاکان برای گذراندن امور خانواده، اقدام به خرید نسیه می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز