خبرگزاری کار ایران

علی اعطا:

دستفروشان به شهرداری بی‌اعتماد هستند/ فعالیت دستفروشان زیر نظر پیمانکاران سبب بی‌اعتمادی شد

asdasd
کد خبر : ۹۶۸۳۵۰

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با تشریح مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون شهر تهران گفت: تغییر رویکرد مدیریت شهری از تقابل به ساماندهی یکی از دستاوردهای این شورا است.

به گزارش ایلنا، «علی اعطا» با حضور در برنامه تهران ۲۰ در خصوص مصوبه «ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون شهر تهران» توضیح داد و گفت: در بهمن ماه سال ۹۷ شورای اسلامی شهر تهران این مصوبه را گذراند اما اختلاف نظر بر سر موضوع دستفروشان وجود داشت؛ برخی معتقد بودند که دستفروشی یکی از مصادیق سد معبر است و باتوجه به ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، وظیفه شهرداری مقابله با پدیده با آن به عنوان سد معبر است.

‎ وی با بیان اینکه سالیان سال شهرداری‌ها خود را مجاز می‌دانستند تا با دستفروشی به عنوان سد معبر برخورد کنند، اظهار داشت: یکی از دستاوردهای مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون شهر تهران این بود که در نوع مواجهه مدیریت شهری با پدیده دستفروشی تفاوت ایجاد کرد.

‎اعطا با بیان اینکه بر این اساس فرهنگ سازمانی مامورین شهرداری در برخورد تند با دستفروشی به مثابه سد معبر تزلزل پیدا کرد، وی افزود: با تغییر این فرهنگ سازمانی، در سالهای اخیر برخوردهای خشن با دستفروشان که در سال‌های گذشته وجود داشت و مورد گلایه شهروندان بود، مشاهده نشده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در بحث دستفروشی با سه رویکرد تقابل، چشم پوشی و ساماندهی وجود دارد، تاکید کرد: مدیریت شهری رویکرد ساماندهی، مبتنی بر حفظ کرامت و ایجاد عدالت فضایی در شهر در برخورد با دستفروشان را انتخاب کرده است.

‎سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه همه کلان شهرها به دلیل تمرکز سیاسی اقتصادی به مکانی جذب برای مهاجر تبدیل شده‌اند، گفت: در حال حاضر تهران به مکان جاذب جمعیت شده و افراد بسیاری برای اشتغال به این شهر مهاجرت می‌کنند؛ از آنجایی که بخشی این افراد کمتر وارد اقتصاد رسمی می‌شوند، دستفروشی به عنوان یکی از مصادیق اقتصاد غیررسمی مورد توجه آنان قرار می‌گیرد.

‎وی بر ضرورت تسریع در شناسایی دستفروشان تاکید کرد و افزود: ساماندهی دستفروشان باید یک امر مستمر باشد و نمی‌توان در مقطعی اقدام به ساماندهی کرد و سپس این موضوع را رها کرد.

‎عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: با وجود تمام دشواریهای اجرای مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بیکانون اما انتظار از شهرداری تهران این است که این مصوبه را زودتر اجرای کند.

‎وی ادامه داد: ساماندهی دستفروشان در سه موضوع شناسنامه‌دار کردن دستفروشان، ساماندهی محل فعالیت دستفروشان و زمان و ساعات فعالیت پیگیری می‌شود.

‎وی درباره مکان‌های مناسب برای دستفروشان، یادآور شد: یکی از کارهایی که دنبال کردیم پروژه میدان‌گاه‌ها بود که ساماندهی مشاغلی شبیه دستفروشان، از جمله اهداف اجرای میدان‌گاه‌ها بوده است.

‎اعطا افزود: شناسنامه دار کردن دستفروشان کار دشواری است به عنوان مثال اخیراً همکاری بین شهرداری تهران و بنیاد مستضعفان برای کمک به دستفروشان شکل گرفت اما یکی از معضلات اجرای این همکاری، نبود فهرست معتبر و مورد توافق از دستفروشان بود.

‎اعطا با تاکید بر این که از شهرداری تهران انتظار می‌رود در اجرای مصوبه شورای شهر، تسریع کند، گفت: از بهمن سال ۹۷ تاکنون در اجرای این مصوبه تعلل شده است اما اکنون شهرداری تهران عزم و اراده جدی دارد که این مصوبه را به نتیجه برساند.

‎وی با بیان اینکه ساماندهی و شناسایی دستفروشان با مقاومت روبرو می‌شود، اظهار داشت: آنچه موجب مقاومت برای شناسایی و ساماندهی دستفروشان می‌شود بی‌اعتمادی آنان به مجموعه شهرداری است که در درازمدت شکل گرفته است.

‎عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: یکی از مصادیق بی‌اعتمادی این است که بخش‌هایی از ساماندهی به پیمانکاران ارائه شود و دستفروشان مجبور باشند به جای اینکه به صورت خودگردان فعالیت کنند، زیر نظر پیمانکاران فعالیت کنند.

‎وی در توضیح نمونه‌های فعالیت بدون حضور پیمانکاران اظهار داشت: نمونه‌هایی در حوزه ساماندهی قابل ذکر است که به صورت خودگردان و شبیه به یک تعاونی توسط خود آنان اداره می‌شود که اگر شهرداری این الگوها را ترویج کند، ضمن جلب اعتماد، ساماندهی به بهتر به نتیجه می‌رسد.

‎اعطاء با بیان اینکه بر اساس اصل ۲۸ قانون اساسی هر فرد می‌تواند هر شغلی که می‌خواهد را مشروط بر اینکه مخالف اسلام، مصالح عمومی کشور و تضییع کننده حقوق دیگران نباشد، انتخاب کند؛ و دولت‌ها نیز مکلف می‌شوند که به عدالت برای همه مشاغل شرایط کار را فراهم کنند، گفت: وقتی دولت نتوانسته است این شرایط را فراهم کند بی‌انصافی است که بگوییم با کسانی که می‌خواهند از طریق دستفروشی ارتزاق کنند، به عنوان مصداق سدمعبر برخورد کنیم.

‎وی با تاکید بر اینکه ما توانستیم یک فرهنگ سازمانی در شهرداری مبنی بر برخورد با دستفروشی به عنوان سد معبر را که طی دهه‌های گذشته شکل گرفت تغییر دهیم، گفت: تاخیر در اجرای مصوبه از سوی شهرداری واقعیت دارد و باید شهرداری تهران در این خصوص تسریع کند.

‎اعطا تاکید کرد: به عنوان سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران و نهاد ناظر، این مطالبه را از شهرداری داریم که این مصوبه را در جهت احقاق یک حق در بحث اشتغال، در شرایطی که تنگنای جدی اقتصادی را داریم، انجام دهد که بتوان گزارش روشنی به مردم ارایه داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز