خبرگزاری کار ایران

در نشست مجازی کارگر ایرانی مطرح شد:

توزیع ۳۸ هزار کد کالایی به مناسب‌ترین قیمت در میان کارگران/ وجود ۲۰۴۰ تعاونی مصرف در اتحادیه "امکان"

asdasd
کد خبر : ۹۶۵۹۰۴

مدیر بازرگانی اتحادیه مرکزی تعاونی‌های مصرف کارگران ایران (امکان) به تشریح خدمات آن به کارگران پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «علیرضا رضایی» در نشست کارگر ایرانی که به صورت زنده از اینستاگرام خانه کارگر پخش شد، با اشاره به تاریخ شکل‌‌گیری قانون تعاون، گفت: «اولین قانون تعاون، سال ۱۳۳۲ تدوین و به اجرا درآمد؛ اما چون ناقص بود و نظر تعاونگران را جلب نمی‌کرد، در سال ۱۳۳۴ اصلاحاتی را در آن اعمال کردند؛ البته حمایت از تعاونی از سال ۱۳۲۸ آغاز شد. در آن زمان وزارت کار تصمیم گرفت که تعاونی‌ها را تقویت کند.» 

وی با بیان اینکه پس از انقلاب، تعاونی‌ها به عنوانی جزئی از اقتصاد به رسمیت شناخته شدند، گفت: «قانون‌گذار در اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید کرده است که تعاونی‌ها در کنار بخش خصوصی و دولتی جزئی از اقتصاد هستند. اهمیت گنجانده شدن تعاونی‌ها در قانون اساسی در کنار بخش خصوصی این است که در بخش خصوصی فردگرایی و منفعت‌خواهی اصل است؛ اما مبنای تعاونی، رهایی از فردگرایی و سود کردن از محل کار جمعی است.» 

مدیر بازرگانی اتحادیه مرکزی تعاونی‌های مصرف کارگران ایران، افزود: «در واقع قانون‌گذار در کنار اهمیت دادن به بخش خصوصی، حرکت‌ جمعی را تشویق می‌کند و آن را در کنار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اقتصاد، لازم می‌بیند. اینگونه جمع محور شدن محقق شود. از این نظر تعاونی برای رشد اقتصادی یک ضرورت و مرجعی برای یک اقتصاد پویا است.» 

رضایی با اشاره به ساختارهایی که باید به حمایت و تشویق تعاونی‌ها بپردازند، گفت: «در ایران وزارت تعاون و اتاق تعاون به تنظیم روابط تعاونی‌ها با حاکمیت می‌پردازند؛ البته اینها بیشتر جنبه اجرایی دارند و وظیفه دارند حرکت تعاونی‌ها را روان کنند و موانع توسعه و توان افزایی آنها را از سر راه بردارند.» 

رضایی با اشاره به انواع تعاونی‌ها، افزود: «تعاونی‌های تولید، توزیع، مصرف، مسکن و بازرگانی ازجمله تعاونی‌هایی هستند که فعالیت می‌کنند. امکان (اتحادیه مرکزی تعاونی‌های مصرف کارگران ایران) یکی از تعاونی‌های مرجع در حوزه مصرف کارگران در کشور است. اتحادیه امکان سال ۱۳۵۰، با ۳۲ تعاونی شکل  گرفت که سرمایه هر یک از این شرکت‌ها، هزار تومان بود. دولت وقت هم ۱ میلیون تومان کمک کرد تا امکان با سرمایه ۱ میلیون و ۳۲ هزار تومان شکل بگیرد.» 

وی تصریح کرد: «تا سال ۱۳۵۷، ۶۱۰ تعاونی کارگری در مجموعه امکان حضور داشتند. امکان در سال ۱۳۶۲ به اوج شکوفایی خود می‌رسد. از ۵۷ تا ۶۲، تعداد تعاونی‌های امکان از ۶۱۰ به ۱۹۴۸ می‌رسد؛ این عدد تا سال ۱۳۶۷، به ۲۶۷۸ می‌رسد؛ اما به تدریج با توجه به مشکلاتی که برای تعاونی‌ها پیش آمد، در حال حاضر تعداد تعاونی‌های مصرف کارگری در اتحادیه امکان، به ۲۰۴۰ عدد می‌رسد.» 

مدیر بازرگانی اتحادیه مرکزی تعاونی‌های مصرف کارگران ایران توزیع عادلانه کالاها، را مهم‌ترین محور فعالیت تعاونی‌های مصرف کارگری دانست، گفت: «اتحادیه امکان با افتخار ۲۰۴۰ تعاونی مصرف کارگری را نمایندگی می‌کند. کالاهایی که امکان آنها را در اختیار کارگران می‌گذارد از کف کارخانه‌ها می‌آید. اتحادیه امکان، مایحتاج کارگران را فراهم می‌کند؛ با رویکرد عدالت توزیعی تا همه سود ببرند.» 

وی با اشاره به سوءاستفاده‌هایی که از تعاونی‌ها، شده است، گفت: «سوءاستفاده زمانی ایجاد می‌شود که یک از اعضای تعاونی به جای نفع جمعی، نفع شخصی را دنبال کند. مدیران و ناظران تعاونی باید با این تخلفات با شدت و حدت برخورد کنند. متاسفانه تعاونی‌ها به دلیل همین سواستفاده‌‌ها، آن شکل مد نظر مردم را ندارند. به همین دلیل تعاونی‌ها، نتوانستند جایگاه اصلی خود را در اقتصاد بدست آوردند. نباید از یاد ببریم که توسعه جامعه مدنی زمانی ممکن می‌شود که از دستگیری صورت  گیرد. امروز باید از تعاونی‌ها و تعاونگران دستگیری شود.» 

مدیربازرگانی اتحادیه مرکزی تعاونی‌های مصرف کارگران ایران، افزود: «اتحادیه امکان به عنوان بزرگترین اتحادیه مصرف کشور، در ۲۹ استان مرکز عرضه دارد. یک کارخانه برنج و یک کارخانه حبوبات با برند امکان محصولات خود را از طریق امکان به دست کارگران می‌رسانند. تلاش می‌کنیم کالا به مناسب‌ترین قیمت به دست مصرف کننده برسد. حدود ۳۸ هزار کد کالایی که بیشتر قابلیت نگهداری دارند، از طریق امکان به مناسب‌ترین قیمت توزیع می‌شوند. امیدارم دولت به جای این همه حمایت از فروشگاه‌های زنجیره‌ای از تعاونی‌هایی نظیر امکان که مایحتاج کارگران را تهیه می‌کنند، حمایت کند.» 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز