خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد؛

فشار بر دریا معیشت ۱۵۰ هزار صیاد را به خطر انداخته/ چاره‌ای جز آبزی‌پروری برای ایجاد اشتغال نداریم

asdasd
کد خبر : ۹۶۳۷۹۴

۱۵۰ هزار نفر در سواحل جنوبی و شمالی کشور از طریق صیادی امرار معاش می‌کنند اما اگر رویه‌های موجود تغییر نکند، در آینده نه تنها ذخایر دریایی اشتغال جدیدی ایجاد نمی‌کنند که همین اشتغال موجود هم از بین می‌رود.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، یعقوب دوجی (رئیس اتحادیه صیادی کل کشور) نسبت به صدور مجوز‌های جدید صید هشدار داد و خواستار ترویج آبزی پروری در دریا شد. او عنوان کرد: در شمال و جنوب کشور ۱۵۰ هزار نفر روی هشت هزار قایق و چهار هزار لنج صیادی کار می‌کنند. این تعداد شناور صیادی به خودی خود فشار زیادی روی دریا ایجاد می‌کنند. حال در نظر بگیرید که تعداد زیادی هم صیاد غیرمجاز در استان‌های ساحلی فعالیت دارند. نتیجه این می‌شود که ذخایر دریایی به شدت در معرض آسیب قرار گرفته و اگر به همین صورت ادامه دهیم مشکلات ویژه‌ای پیش می‌آید.

این فعال صنفی حوزه صیادی با بیان اینکه برخی مسئولان محلی دنبال صدور ۴۰ هزار مجوز صید هستند، گفت: اگر چنین اتفاقی رخ دهد در وهله اول با فاجعه‌ای زیست محیطی رو‌به‌رو هستیم و در وهله بعد معیشت ۱۵۰ هزار نفری که از طریق صیادی ارتزاق می‌کنند، به خطر می‌افتد.

او ادامه داد: عنوان می‌کنند که صدور این مجوز‌ها برای ایجاد اشتغال و بهبود معیشت ساحل‌نشینان است، حال آنکه خطرات زیست‌محیطی ما را ملزم می‌کند به دنبال راه‌های دیگری برای استفاده اقتصادی از دریا باشیم. آبزی‌پروری موضوعی است که دنبال شده. ما به دو صورت خارج از دریا و داخل دریا می‌توانیم آبزی‌پروری کنیم و به صورت کلی باید به سمتی حرکت کنیم که از صیادی بکاهیم و جای آن اشتغال از طریق آبزی‌پروری نظیر پرورش ماهی در قفس ایجاد کنیم.

دوجی تاکید کرد: این درست که ساحل‌نشینان سال‌هاست که از طریق دریا معیشت خود را می‌گذرانند، اما باید با برنامه‌ریزی درست این سرمایه را حفظ کرد. باید صیادان فعال را آموزش داد و به سمت آبزی‌پروری سوق داد و اکیدا از صدور مجوز‌های جدید صید خودداری کرد. چشم‌انداز ما این است که صید در آینده محدود به مواردی مثل صید با قلاب باشد یا نوعی صید‌های صنعتی با ملاحظات زیست محیطی در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز