خبرگزاری کار ایران

کبیری:

سهمیه سوخت مرزنشینان وارد بورس انرژی می‌شود/ ضرورت اعطای حق رای به تعاونی‌‌ها در اتاق تعاون ایران/ تامین نشدن خط اعتباری ۲ هزار میلیارد تومانی ساخت ۲۰۰ هزار مسکن کارگری

asdasd
کد خبر : ۹۶۳۲۹۸

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مناسبت آغاز هفته تعاون، برنامه‌های این معاونت برای حمایت از تعاونی‌ها را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «محمد جعفر کبیری» با بیان اینکه در جهان ۳ میلیون تعاونی وجود که ۲۸۰ میلیون نفر عضو آنها هستند، گفت: «در ایران  ۹۴ هزار نوع تعاونی وجود دارد که بیش از ۱.۷ دهم میلیون شغل ایجاد کرده‌اند و با ۱۰ میلیون عضو در سه حوزه تولیدی و توزیعی و خدماتی در حال فعالیت هستند.» 

وی افزود: «توسعه تعاونی‌ها و SME-ها یکی از راه‌های توسعه اقتصادی کشور است. تعاونی یک رویکرد اجتماعی است و در آن توسعه کارآفرینی اجتماعی محور است.» 

کبیری با بیان اینکه بعضا نقدینگی در مسیرهایی به جریان میفتد که به اقتصاد آسیب وارد می‌کند، گفت: «البته رویکردهای دولت در حمایت از بازار سرمایه را می‌توان تمجید کرد؛ اما نقدیندگی سرگردان باید در جهت توسعه اشتغال به کار گرفته شود. بخش تعاون می‌تواند اعتماد عمومی را احیا کند. ما توسعه شفافیت، نوآوری و حمایت‌های هدفمند از تعاونی‌ها را برخورد واجب می‌دانیم.» 

وی افزود: «از ۹۴ هزار تعاونی، ۲۵ هزار مورد در دولت تدبیر و امید ایجاد شدند. رویکرد معاونت تعاون توسعه کیفی تعاونی‌هاست. به همین دلیل بودجه توانمندسازی تعاونی‌ها را در سال جاری نسبت به سال ۹۸، ۱۲ برابر افزایش دادیم؛ درحالیکه از سال ۹۶ تا ۹۸ بودجه توانمندسازی تعاونی‌‌ها، تنها ۲ برابر افزایش یافت. همچنین سقف صدور ضمانت‌‌نامه‌ها را ۷۶ درصد افزایش دادیم.» 

وی با اشاره به برنامه‌یزی معاونت تعاون برای برگزاری مجامع تعاونی‌ها به صورت مجازی، گفت: «مجامع مجازی با هدف متمرکز شدن نظارت‌ اعضای تعاونی‌ها به صورت مجازی برگزار خواهند شد. این کار را از طریق سامانه هوشمند انجام می‌دهیم. هدف، تبدیل تعاونی‌ها، به اتاق‌های شیشه‌ای است تا روی فعالیت‌های مدیران نظارت شود.»

معاون امور تعاون وزارت کار،‌ افزود: «در گذشته زمان لازم برای صدور مجوز برای تعاونی‌ها، ۷۰ روز بود؛ اما حالا به ۱۰ روز رسیده است.» 

وی با اشاره به افتتاح یکی از مراکز نوآوری بخش تعاون در مهرماه، گفت: «با افتتاح این مرکز، ۸ خدمت جدید ارائه می‌شود که مشاوره خصوصی یکی از همین خدمات است. در مراکز نوآوری توسعه شتاب‌دهنده‌ها را در دستور کار داریم که خروجی آن حل مشکلات بخش تعاون است.» 

کبیری در مورد دیگر برنامه‌های معاونت تعاون، گفت: «حمایت از طرح‌هایی که از لحاظ بانکی مقرون به صرفه هستند، همکاری‌های علمی برای تولید مقالات در حوزه تعاون که برای اولین جشنواره علمی که قصد برگزاری آن را داریم، تا به حال ۳۵۰ مقاله ارسال شده است و حمایت از بازار تعاونی‌‌ها از این جمله هستند. در این راستا به فروشگاه‌هایی اینترنتی که محصولات تعاونی‌ها را روی سکوی فروش قرار می‌دهند، تسهیلات با نرخ ترجیحی پرداخت می‌‌شود. در این راستا تفاهم نامه‌ای با دیجی‌کالا منعقد کرده‌ایم.» 

وی افزود: «همچنین خط اعتباری تسهیلات ۸ تا ۱۲ درصدی برای تعاونی‌‌‌ها بانوان اختصاص داده شد و صدور ضمانت‌نامه تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان برای این تعاونی‌‌ها را طرف توجه داریم. همچنین ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای تعاونی‌‌های مسکن با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد را درنظر گرفته‌ایم. در همین هفته پانزدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر، که ۳۷ هزار تعاونی در آن شرکت کرده‌اند را برگزار می‌کنیم.» 

معاون امور تعاون وزارت رفاه در مورد هدفگذاری این وزارتخانه برای حمایت‌های از طرح‌های اشتغالزا در حوزه تعاونی، گفت: «۳۸۳ طرح با قریب به ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال ۲۶ هزار نفر مورد حمایت قرار می‌گیرند.» 

کبیری با اشاره به افزایش اهداف نظارتی معاونت تعاون، گفت: «اهداف نظارتی و حسابرسی ۱۲ برابر افزایش یافته‌اند. افزایش بودجه تخلفات را کم می‌کند؛ البته درصدی از تعاونی‌های مسکن تخلفاتی داشته‌اند اما نمی‌توان تمام این تخلفات را به تمام تعاونی‌‌های مسکن تسری داد. با این حال از زمان آغاز طرح مسکن مهر، ۷۴ هزار پرونده برای تخلفات تشکیل شد که حالا تعداد آنها به ۱۴ هزار مورد رسیده است.» 

وی با اشاره به ضرورت اعطای حق رای به تعاونی‌‌ها در اتاق تعاون ایران، گفت: «تا این لحظه امکان چنین کاری فراهم نشده است اما باید به سمتی برویم که هر تعاونی حق رای و اثرگذاری در تصمیمات اتاق تعاون داشته باشد.» 

معاون امور تعاون وزارت کار در مورد وضعیت ساخت ۲۰۰ هزار مسکن کارگری در مجاورت شهرک‌های صنعتی، گفت: «برای ساخت این ۲۰۰ هزار واحد خط اعتباری ۲ هزار میلیارد تومان را پیش بینی کرده بودیم که متاسفانه منابع آن تامین نشده است؛ اما نواحی ساخت مسکن پیش‌بینی شده‌اند.» 

وی با اشاره به طلب بخش تعاون از منابع واگذاری شرکت‌های دولتی، گفت: «در سال ۹۸ باید ۲ هزار میلیارد تومان از منابع حاصل از فروش شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار می‌شد که این کار انجام نشده است. در صورتی که این ۲ هزار میلیارد تومان تامین شود، به سازمان خصوصی‌سازی پیشنهاد داده‌ایم که یک صندوق ETF در مجموعه «بانک توسعه تعاون» شکل بگیرد تا این ۲ هزار میلیارد تومان صرف افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون شود.» 

کبیری با اشاره به تامین ۴ هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات به تعاونی‌‌ها، گفت: «۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است. امیداوریم ۱۵۰۰ میلیارد تومان دیگر تا پایان دولت تدبیر و امید پرداخت شود. پیش‌بینی می‌شود که با این پول برای ۳۰ هزار نفر در حوزه تعاونی‌‌ها، شغل ایجاد شود.» 

وی با اشاره به برنامه‌ریزی معاونت تعاون برای سرمایه‌گذاری سهمیه سوخت مرزنشینان در بورس انرژی گفت: «با این کار، عایدی سرمایه‌گذاری صرف توسعه بازار مرزنشینان می‌شود. این کار به کولبران که این روزها شاهد اتفاقات ناگواری برای آنها هستیم بسیار مهم است. اینگونه خدمات بهتر از سوی تعاونی‌های مرزنشین ارائه می‌شود و خدمات بهتری هم دریافت می‌کنند.»  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز