خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا مطرح شد:

پرستاران مرتب وعده شنیده‌اند/ استخدام پرستاران باید افزایش پیدا کند

asdasd
کد خبر : ۹۶۲۵۸۰

وزیر بهداشت مدعی است نزدیک به ۳۸ هزار تخت به بیمارستان‌ها اضافه کرده است. اگر چنین چیزی صحت دارد، ایشان باید طبق حداقلی‌ترین استاندارد جهانی بیش از ۸۰ هزار پرستار را استخدام کند. چنین چیزی محقق نشده است.

محمد شریفی مقدم (دبیرکل خانه پرستار) در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: تقریبا تمام بحث‌هایی که از سوی معاونت توسعه و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت، در خصوص افزایش حقوق پرستاران، استخدام پرستاران و نیز موضوع کارانه و اضافه کار مطرح شد، تاکنون وعده و وعید بوده است و ما فعلا تحول چندانی در وضعیت شغلی و دستمزدی پرستاران شاهد نیستیم.

شریفی مقدم در خصوص موضوع افزایش حقوق پرستاران گفت: به رغم وعده‌های مطرح شده، هنوز چنین دستوری به کارگزینی‌ها ابلاغ نشده است. بنابراین من چنین چیزی را نه فعلا می‌توانم تکذیب کنم و نه تایید. علاوه بر این، طبق اعلام وزارت بهداشت و طبق این مصوبه، حقوق کارکنان دولت باید ۵۰ درصد افزایش یابد و مبلغ یک میلیون و دویست هزار تومان با چینن درصدی تطابق ندارد.

او درباره موضوع استخدام پرستاران نیز گفت: در این خصوص نیز ما تحولی چه در خصوص تبدیل وضعیت پرستاران شرکتی به استخدامی و چه استخدام نیروهای جدید، شاهد نیستیم. وزیر بهداشت مدعی شده است سالانه ۱۱ هزار تخت به نظام درمان اضافه کرده است. اما از ایشان باید پرسید در همه جای جهان به ازای هر تخت که شما اضافه می‌کنید، باید بیش از ۲ پرستار را نیز استخدام کنید. این حداقل استاندارد جهانی است. اما در چندسال اخیر شاهد هستیم که استخدام متناسب با افزایش تخت‌ها صورت نگرفته است.

شریفی مقدم در این خصوص ادامه داد: وزیر بهداشت مدعی است نزدیک به ۳۸ هزار تخت به بیمارستان‌ها اضافه کرده است. اگر چنین چیزی صحت دارد، ایشان باید طبق حداقلی‌ترین استاندارد جهانی بیش از ۸۰ هزار پرستار را استخدام کند. چنین چیزی نه تنها محقق نشده است بلکه در سال ۱۳۹۷ قرار بود سالانه ده هزار پرستار استخدام شود اما نه تنها محقق نشد بلکه آزمون و مراحل آن در سال ۹۸ برگزار شد و در نهایت در سال ۹۹ چیزی حدود فقط ۴ هزار پرستار استخدام شدند که بسیار تعداد ناچیزی است. علاوه بر این، ما در این سالها خیلی عظیمی از پرستاران را دیده‌ایم که از این شغل به دلیل بازنشستگی و دلایل دیگر خارج شده‌اند اما جایگزین نشده‌اند.

شریفی مقدم درباره موضع کارانه و نیز پرداخت اضافه کار پرستاران گفت: درباره این دو موضوع نیز تاکنون بارها مسئولین وزارت بهداشت وعده داده‌اند و محقق نشده است. وزیر بهداشت در دیدار با مقام معظم رهبری وعده دادند که معوقات پرستاران تا پایان سال ۱۳۹۸ پرداخت شود اما هم اکنون و با گذشت بیش از ۸ماه هنوز پرداخت نشده است. درباره اضافه کار نیز چین موضوعی صادق است. هنوز در بسیاری از شهرها و نقاط کشور، حق اضافه‌کاری که برای پرستاران تحمیلی است، پرداخت نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز