خبرگزاری کار ایران

درخواست کارگران شهرداری‌سی‌سخت برای پرداخت ۸ ماه معوقه مزدی/ شهردار: درحال پرداخت مطالبات جاری هستیم/ طلبکاران سابق مانع پرداخت حقوق‌ها شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۹۶۱۷۱۴

کارگران شهرداری سی‌سخت خواستار پرداخت مطالبات هشت ماهه خود هستند اما شهردار می‌‌گوید: مطالبات جاری کارگران همچنان پرداخت می‌شود و مطالبات قدیمی نیز با تامین منابع مالی به مرور پرداخت می‌شود.

جمعی از کارگران شهرداری‌ سی سخت در استان کهکیلویه و بویراحمد در تماس با خبرنگار ایلنا، از شرایط دشوار زندگی خود در نتیجه عدم دریافت هشت ماه حقوق خبر دادند و گفتند: در این اوضاع اقتصادی و علیرغم وجود تهدید کرونا، حقوق کارگران شهرداری‌ سی سخت هشت ماه به تاخیر افتاده و ما علیرغم همه سختی‌ها مجبوریم بدون دریافت حقوق کار کنیم.

کارگران شهرداری سی سخت که در سال جاری یک ماه از مطالبات مربوط به آذر ماه سال ۹۸ خود را دریافت کرده‌اند، باتوجه به اوضاع معیشتی خود در این شرایط کرونایی گفتند: ما باید برای دریافت معوقات مزدی خود دوندگی کنیم؛ شهرداری‌ سی سخت ادعا می‌کند بودجه ندارد و نهادهای بالادستی نیز همانند شورای شهر هیچ نظارتی بر اوضاع ندارند و به فکر پرداخت مطالبات مزدی کارگران نیستند.

این کارگران با بیان اینکه سخت‌ترین کار را در این شرایط نامناسب انجام می‌دهیم و کار ما برای حفظ آرامش و نظافت شهرها بسیار مهم است، افزودند: باید شوراهای شهر، استانداری‌ها و حتی مقامات استانی با نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها به فکر کارگران باشند و بودجه خاص برای پرداخت مطالبات مزدی آنها اختصاص دهند.

آنها با بیان این مطلب که مهمترین عامل تاخیر در پرداخت حقوق کارکنان و کارگران شهرداری، مربوط به شکایت طلبکاران مالی شهرداری است که در برخی موارد حساب‌های مالی شهرداری را مسدود می‌کنند.

آنها اظهار داشتند: همه گرفتاری‌های امروز شهرداری مربوط به عملکرد شهرداران سابق است. همزمان شورای شهر نیز هیچ نظارتی بر کار شهرداری نداشته است.

این کارگران گفتند: امروز طلبکارانی وارد شهرداری می‌شوند که از ۱۸ سال پیش از شهرداری طلب مالی دارند حال که شهرداری سابق از این شهر رفته، بعد از ۱۸ سال سکوت این طلبکاران چرا الان پیگیر طلب مالی خود شده‌اند. همچنین ارگان‌های دولتی همانند اداره گاز، آب و برق و تامین اجتماعی و حتی تعدادی از بانک‌ها از شهرداری طلبکارند. شهردار فعلی نیز علارغم تلاش برای به‌روز کردن مطالبات کارگران به مرور در حال پرداخت بدهی شهرداری است و سعی دارد با راضی نگاه داشتن این همه طلبکار، بخشی از معوقات مزدی کارگران را بپردازد.

آنها با انتقاد از اوضاع نامناسب معیشتی خود اظهار داشتند: علاوه بر دیرکرد در پرداخت دستمزدها، کارگران در زمینه پرداخت حق بیمه‌ها نیز با مشکل روبرو هستند. اخیرا شهرداری با توافق تامین اجتماعی، مشکل بیمه‌ای کارگران را مرتفع کرده است.

کارگران شهرداری سی سخت با بیان اینکه در استان‌ محروم کهکیلویه و بویراحمد، کار و زندگی می‌کنیم و توقع داریم مسئولان بیش از اینها به مساله معیشت و پرداخت دستمزد ما کارگران  رسیدگی کنند، گفتند: حدود ده ماه پیش شهردار سی سخت تغییر کرده و ما از این شهردار در مقام کارفرمای اصلی انتظار داریم چاره‌ای برای تامین منابع مالی شهرداری و پرداخت دستمزد نیروی کار شهرداری بی‌اندیشد.

علی فرد (شهردار شهر سی سخت) نیز با بیان اینکه پیگیر موضوع مطالبات کارگران شهرداری هستم، افزود: کمبود منابع مالی علت به تاخیر افتادن دستمزد کارگران است چراکه شهرداری سی سخت هیچگونه منبع درآمد پایداری ندارد.

وی با بیان اینکه حدود ده ماه است مدیریت شهری شهر سی سخت را پذیرفته‌ و در این مدت نه بار به کارگران حقوق داده است، افزود: طبق محاسباتم کارگران از زمانی که من شهردار سی سخت شده‌ام فقط یک ماه طلب مزدی دارند. مطالبات قدیمی که کارگران مدعی آنند در زمان میریت شهرداران قبلی اتفاق افتاده اما من به مرور با تامین منابع مالی آنها را پرداخت می‌کنم.

شهردار شهر سی سخت همچنین  گفت: کمک‌های مالی که دولت به شهرداری‌ها می‌کند به قدری ناچیز است که کفاف هزینه‌های داخلی شهرداری را نمی‌کند با این حال منابع درآمدی برای شهرداری ساخته‌ایم و به مرور در حال پرداخت مطالبات کارگران و سایر بدهی‌های جاری شهرداری هستیم.

او با بیان اینکه شهرداری سی سخت بدهی‌های مالی زیادی از زمان شهرداران سابق دارد و ما امروز ناچاریم این مطالبات را بپردازیم، افزود: در هر ماه با تعدادی طلبکار حقوقی و حقیقی روبرو هستیم که مطالبه خود را پیگیری کرده‌اند. اگر این مطالبه در زمان خود و به موقع پرداخت می‌شد امروز تا این حد دچار مشکل نبودیم.

علی فرد در ارتباط با منابع درآمدی شهرداری سی‌سخت گفت: یکی از راهکارهای درآمدزایی شهرداری سی‌سخت مشارکت در انجام پروژه‌های عمرانی در منطقه و اجاره دادن برخی ماشین‌آلات و خودروهای‌های سنگین و سبک است. در کنار این فعالیت‌ها آغاز به کار کارخانه سنگ‌شکن را بعد از گذشت ۷  تا ۸ سال تعطیلی در دستور کار داریم که ۵۰ درصد از منابع مالی شهرداری را این کارخانه می‌تواند تامین کند. در حال حاضر نیز به دنبال اجاره دادن کارخانه سنگ‌شکن به پیمانکار هستیم چراکه کارکنان شهرداری توانایی اداره این کارخانه را ندارند.

به گفته وی؛ به مرور مطالبات جاری شهرداری و کارگران در حال پرداخت است. اخیرا نیز مشکل پرداخت سنوات بازنشستگی حدود ۱۰ نفر از کارگران مرتفع شده و حدود ۷۰ درصد از مطالبات سنواتی آنها پرداخت شده است با این حال این گروه از کارگران مرتب دست به اعتراض صنفی می‌زنند.

شهردار سی سخت با بیان اینکه مرتب با هجوم طلبکاران شهرداری مواجهیم، افزود: اخیرا یکی از مراجعه‌کنندگان از هیجده سال پیش از شهرداری طلب مالی داشت. این موضوع نشان از یک سیستم بیمار که در گذشته در شهرداری حاکم بوده، دارد. در عین حال هیچ نطارتی بر کار شهرداران سابق نیز نبوده تا عملکرد آنهارا ارزیابی کنند.

فرد در ادامه درباره طلب مالی تامین اجتماعی نیز گفت: شهرداری بدهی زیادی به تامین اجتماعی دارد اما با تفاهمی که در ماه‌های گذشته با اداره تامین اجتماعی انجام دادیم، این مشکل فعلا مرتفع شده و آنها با دریافت سهم ۷ درصدی کارگر لیست بیمه‌شدگان را از شهرداری دریافت می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز