خبرگزاری کار ایران

آتش‌نشانان آبادانی خواستار دریافت مطالبات مزدی و بیمه خود هستند/ مسئولان: مشکلات مرتفع می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۶۱۶۰۲

آتش‌نشان‌های شهر آبادان خواستار برآورده شدن مطالبات صنفی خود در زمینه حقوق دستمزد، بیمه و لباس کار شدند و معاون آتش‌نشانی آبادان نیز از تلاش آتش‌نشانی برای برطرف کردن مشکلات کارکنان خود خبر داد.

جمعی از آتش‌نشان‌های شهر آبادان در تماس با خبرنگار ایلنا، از برآورده نشدن مطالبات مزدی، بیمه‌ای و سایر مطالبات صنفی خود در زمینه دریافت لباس کار خبر دادند.

یکی از پرسنل آتش‌نشانی آبادان گفت: از ابتدای سال جاری هر ماه حقوق  کارکنان آتش‌نشانی به صورت پایه حقوق پرداخت می‌شود به طوری که ما از میزان دریافت ماهانه حقوق به دلیل دریافت نکردن فیش حقوقی مطلع نیستیم.

او با بیان اینکه حدود ۱۵۰ نفر آتش‌نشان به همراه سایر کارکنان اداری در شهر آبان مشغول خدمات‌رسانی به شهروندان این شهر هستند که مطالبات مزدی آنها علاوه بر تاخیر هر ماهه به صورت پایه حقوق پرداخت می‌شود، افزود: در عین حال ما در زمینه بیمه تامین اجتماعی وبیمه  تکمیلی نیز دچار مشکل هستیم.

این آتش‌نشان گفت: جدا از معوقات بیمه‌ای قدیمی که چندین ماه به تاخیر افتاده، برخی همکاران اخیرا با مراجعه به تامین اجتماعی شاهد مغایر بودن دریافتی خود با حق بیمه پرداخت شده بوده‌اند.

او گفت: بر اساس قانون تامین اجتماعی و ماده ۲۸ قانون بیمه، حق بیمه پرسنل ۳۰ درصد مزد یا حقوق است که ۷ درصد آن به عهده بیمه شده و ۲۳ درصد آن به عهده کارفرماست و طریقه محاسبه ۳۰ درصد بیمه بر اساس دریافتی که در فیش حقوقی قید می‌شود، انجام می‌شود اما برخی همکاران با مراجعه به تامین اجتماعی و مشاهده سوابق بیمه‌ای از مغایر بودن دریافتی (فیش حقوقی) و حق بیمه پرداخت شده (لیست ارسالی بیمه) که توسط کارفرما کم و غیر قانونی پرداخت شده، مطلع شدند. این موضوع در صورت صحت قطعا زیان جبران‌ناپذیری به پرسنل سازمان  آتش‌نشانی و خانواده آنها وارد خواهد کرد.

او اضافه کرد: باتوجه به پرخطر بودن شغل آتش‌نشانی، در صورت صحت این موضوع اگر اتفاق ناگواری برای یکی از پرسنل در عملیات‌های امداد رخ دهد قطعا مبلغ حقوقی ناچیزی شامل خانواده آتش‌نشان می‌شود.

این آتش‌نشان ادامه داد: جدا از بحث بیمه تامین اجتماعی، حدود سه سال است که بیمه تکمیلی نداریم. علارغم آن تامین نشدن تجهیزات ایمنی ازجمله مشکلاتی است که همچنان گریبان‌گیر این مجموعه است.

 او اظهار داشت: آتش‌نشانان کار سخت و پرخطری دارند. با این حال آتش‌نشانی در تامین لباس و کفش و سایر تجهیزاتی که به نوعی آنها را در برابر خطرات احتمالی در ماموریت‌های اضطراری محافظت می‌کند، کوتاهی می‌کند.

به گفته وی، بعد از چند دوره اعتراض و پیگیری، در حال حاضر هر شش ماه یکبار به ما کفش و لباس مخصوص داده می‌شود که این لباس‌ها بعد از چند عملیات امدادی مستهلک می‌شوند اما ما در ماه‌های باقیمانده ناچار از استفاده از آنها هستیم.

وی در خاتمه گفت: علارغم همه مشکلات، از همه مسئولان شهری آبادان درخواست داریم به مشکلات مزدی، لباس کار واز همه مهمتر بیمه‌ی اجتماعی و تکمیلی کارکنان آتش‌نشانی رسیدگی کنند که مبادا در صورت وقوع حادثه‌ای آنها به همراه خانواده‌هایشان از دریافت خدمات و امکانات بیمه‌ای محروم بمانند.

در همین رابطه؛ آرام (معاون عملیاتی سازمان آتش‌نشانی شهرداری آبادان) گفت: آتش‌نشانانی آبادان از زیرمجموعه شهرداری است و شهرداری به دلیل کمبود منابع مالی با مشکل پرداخت حقوق مواجه است. در حال حاضر ۱۰۲ نفر در آتش‌نشانی مشغول کارند که حقوق فروردین خود را به صورت نیم و حقوق اردیبهشت را به صورت یک نیم و ربع و حقوق خرداد را به صورت کامل و حقوق تیر را به صورت نیم دریافت کرده‌اند. حقوق مرداد ماه نیز پرداخت نشده است.

به گفته او، پرداخت بیمه تامین اجتماعی نیز به این صورت است که لیست بیمه تامین اجتماعی پرسنل آتش‌نشانی که از طرف یک شرکت طرف قرارداد در تهران واریز می‌شود، با مشکل روبرو شده و برخی آیکون‌های شغلی پرسنل آتش‌نشانی کلیک نشده و برای کارکنان مشکل ایجاد کرده است.

آرام با بیان اینکه پیش از این نیز موضوع مغایر بودن دریافتی (فیش حقوقی) و حق بیمه پرداخت شده از سوی برخی کارگران مطرح شده که من به عنوان معاون عملیاتی این موضع را با مسئولان آتش‌نشانی و بیمه تامین اجتماعی مطرح کرده‌ام. امیدوارم به زودی این شائبه حل شود.

معاون عملیاتی آتش‌نشانی آبادان همچنین با بیان اینکه جدا از موضوعی که مطرح شد پرسنل قدیمی آتش‌نشانی چندین ماه حق بیمه پرداخت نشده دارند اما پرسنل جدید این مشکل را ندارند، درباره بیمه تکمیلی کارکنان آتش‌نشانی گفت: از دو سال بیش بحث بیمه تکمیلی پرسنل آتش‌نشانی به دلیل مشکلاتی که در زمینه پرداخت وجود داشت و اینکه برخی از خدمات بیمه تکمیلی رضایت نداشتند از سازمان آتش‌نشانی به شهرداری واگذار شد. در حال حاضر پرسنل آتش‌نشانی که تمایل دارند بیمه تکمیلی شوند به صورت اختیاری می‌توانند از خدمات بیمه تکمیلی  کارکنان شهرداری استفاده کنند. این درحالیست که پیش از این سازمان آتش‌نشانی آبادان خدمات بیمه تکمیلی به پرسنل خود ارایه می‌داد. میزان پرداخت بیمه تکمیلی نیز به صورت ۵۰ درصد شخص و ۵۰ درصد سازمان است.

آرام درباره امکانات لباس و کفش پرسنل آتش‌نشانی نیز گفت: هر یکسال یکبار یک دست لباس کار به پرسنل آتش‌نشانی داده می‌شود. در عین حال به هر یک از آنها یک دست لباس عملیاتی به همراه کفش ایمنی داده می‌شود. درصورت مستهلک شدن این لباس‌ها هر یک از پرسنل می‌توانند برای دریافت لباس جدید درخواست مجدد بدهند.

او در زمینه سخت زیادن‌آوری شغل آتش‌نشانان نیز گفت: در خصوص سخت و زیان‌آوری نیز پرسنل آتش‌نشانی آبادان مشکلی ندارند. کارکنان آتش‌نشانی دارای چند نوع قرارداد کار هستند. این قراردادها شامل قرارداد کار تطبیقی - کارمزدی، قرارداد پیمانی - تامین اجتماعی و قراردادی یک ساله است. اخیرا نیز تعدادی از همکاران پیمانی تامین اجتماعی با استفاده قانون سخت و زیان‌آور بازنشسته شده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز