خبرگزاری کار ایران

علیرضا محجوب:

سنت مقتل ‌خوانی همچنان زنده است

asdasd
کد خبر : ۹۶۰۶۴۵

دبیرکل خانه کارگر در آخرین شب از مراسم عزاداری امام حسین(ع) با اشاره به اهمیت حفظ سنت مقتل‌خوانی، گفت: «۱۰ سال پیش که مراسم عمومی عزاداری امام حسین را از درالقرآن خانه کارگر آغاز کردیم، قرار شد که سنت مقتل‌خوانی را احیا کنیم.»

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ «علیرضا محجوب» با بیان اینکه در سنتِ عزارداری شیعه برای امام حسین(ع)، خواندن زیارت نامه و مقتل خوانی مرسوم بود، گفت: «آن زمان که این سنت‌ها به صورت مستحکمی پابرجا بودند، در مراسم عزاداری، ابتدا زیارت‌نامه می‌خواندند و بعد مقتل خوانی را آغاز می‌کردند.» 

وی افزود: «۱۰ سال پیش که مراسم عمومی عزاداری امام حسین(ع) را از درالقرآن خانه کارگر آغاز کردیم، قرار بود که سنت مقتل خوانی را احیا کنیم. به همین دلیل در این ۱۰ شب به سیاق سال‌های گذشته، رفتار کردیم تا سنت مقتل‌خوانی حفظ شود. در سال‌های اخیر، سنت عزاداری امام حسین(ع) دستخوش تغییر شده است؛ در حالیکه چنین موردی جز سنت‌ها نیست.» 

دبیرکل خانه کارگر با اشاره به کتاب مقتل اللهوفِ سید بن طاووس، گفت: «با توجه به اینکه ۱۰ شب عزاداری خانه کارگر برای امام حسین(ع) امشب پایان می‌پذیرد و از لحاظ تاریخی فردا، امام(ع) در روز عاشورا به شهادت می‌رسند، امشب به کتاب مقتل اللهوف سید بن طاووس گریزی می‌زنیم تا وقایع روز پیش از شهادت امام(ع) را مرور کنیم؛ چراکه این یکی از آخرین مقاتلی است که در مورد روزهای منتهی به شهادت امام(ع) به نگارش درآمده‌اند.»  

محجوب افزود: «امام حسین(ع) در این روز بیعت را از یاران خود برمی‌دارند. با این حال «زهیر ین قین بجلی» به ایشان پاسخ می‌دهد، اگر هزار بار دیگر شهید شوم، در کنارتان می‌‌مانم. به هر شکل امام(ع) در دهمین روز از ماه محرم سال ۶۱ هجری قمری با لشگر «عمر بن سعد»، مواجه می‌شوند. جنگ به آخر رسیده بود و تنها امام(ع) در میدان باقی مانده بودند.» 

دبیرکل خانه کارگر ادامه داد: «امام(ع) زمانی که دیدند دشمنان ایشان را تعقیب می‌کنند، این جمله را معروف را فرمودند: «اگر دین ندارید و از معاد نمی‌ترسید، آزاده باشید». در مقتل اللهوف آمده است که امام(ع) هنگام تعقیب شدن توسط لشگر دشمن، «لا حول ولاقوه الا بالله» را می‌خواندند و به جلو حرکت می‌کردند.» 

وی با بیان اینکه مرور وقایع روز عاشورا از منظر مقتل خوانی سید بن طاووس بسیار اهمیت دارد، گفت:«مقتل ‌خوانی سنتی است که همچنان زنده است.» 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز