خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

افزایش عرضه کار بی‌کیفیت برای زنان

asdasd
کد خبر : ۹۶۰۱۱۶

عرضه کار برای زنان افزایش می‌یابد، اما این کار، کار بی‌کیفیت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یک کارشناس روابط کار و فعال حوزه زنان با بیان این مطلب، توضیح داد: اگر نگاهی به آمار اشتغال و بیکاری در بهار امسال داشته باشیم، می‌بینیم تحت تاثیر شیوع کرونا از تعداد شاغلان به صورت محسوسی کاسته شد. جالب این است که به نسبت، این زنان شاغل بودند که دیگر به هر دلیلی سراغ کار نرفتند، اما این روند ادامه نخواهد داشت و به دلایل مختلف شاهد عرضه کار بیشتر برای زنان خواهیم بود.

مهناز قدیرزاده ادامه داد: با ادامه یافتن شرایط کرونا که به اقتصاد خانوارها فشار می‌آورد، افراد بیشتری خود را مجاب می‌کنند سر کار بروند. می‌دانیم که کرونا بر اقتصاد تاثیر گذاشته و عرضه کار کم شده است. کارفرمایانی تلاش می‌کنند با هزینه کمتری نیروی کار را در اختیار بگیرند. به این ترتیب تقاضا برای نیروی کار زنان افزایش می‌یابد.

او با اشاره به اینکه به کارگیری زنان با حقوق و مزایای کمتر بی‌عدالتی و غیرقانونی است، گفت: با این حال این رویکرد وجود دارد که زنان با دستمزد کمتر، حتی کمتر از حداقل حقوق، حاضر به کار هستند. این را درباره زنان در مشاغل مختلف می‌بینیم. برای مثال زنان کشاورز به صورت عرفی مزدی به مراتب کمتر از مردان دریافت می‌کنند. در شرایطی که کارفرمایان نیاز بیشتری به نیروی کار ارزان احساس می‌کنند و زنان بیشتری هم به دلیل فشارهای اقتصادی ناشی از کرونا تمایل به کار دارند، عرضه کار برای زنان افزایش می‌یابد، اما این کار، کار بی‌کیفیت است.

این کارشناس روابط کار عنوان کرد: راهکار بلند مدت برای رفع نابرابری شغلی در میان زنان و مردان تشکل‌یابی و ایجاد تشکل‌های ویژه دفاع از حقوق زنان کارگر است، اما در کوتاه‌مدت باید بازرسی و نظارت تشدید شود تا کار بی‌کیفیت برای زنان، کیفیت پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز