خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امور مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی:

مستمری و مبلغ متناسب‌سازی در یک فیش ارائه می‌شوند/ محاسبه سنوات سخت و زیان‌آوری در متناسب‌سازی

asdasd
کد خبر : ۹۵۸۵۱۳

ناهید حیدری از طریق صفحه اینستاگرامی وزارت رفاه به پرسش‌های مستمری‌بگیران درباره نحوه اجرای همسان‌سازی پاسخ داد.

به گزارش ایلنا، ناهید حیدری با بیان اینکه برنامه متناسب‌سازی مستمری‌ها که شامل همه گروه‌های مستمری‌بگیران اعم از بازنشستگان، مستمری بگیران و بازماندگان است مطابق بند ب ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه کلید خورد گفت: سناریوهای مختلفی با حضور و مشارکت نمایندگان بازنشستگان در کانون‌ها طی ۳۷ جلسه کاری و کارشناسی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت سناریوی نهایی مصوب و از ماه گذشته به اجرا درآمد.

وی افزود: دوشاخص بیمه‌پردازی و مبلغ بیمه‌پردازی بسیار حائز اهمیت بودند که عوامل تعیین کننده در فرمول محاسبه ما لحاظ شدند.

مدیرکل امور مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه سعی کردیم بر اساس عدالت بیمه‌ای حرکت کنیم و هر بیمه شده متناسب با آورده خودش از این مزیت بهره‌مند شود، اظهار کرد: طبیعی است که در خروجی مبلغ متناسب‌سازی، هر که سابقه بیشتر یا مبلغ بیمه‌پردازی‌اش بیشتر بوده سهم بیشتری از این مبلغ دریافت کرده است.

حیدری ادامه داد: متناسب‌سازی بر اساس جداول پایه پرداخت حق بیمه انجام شده و کف پرداختی ما ۱۵۰ هزار تومان بوده است.

وی با بیان اینکه در کنار بحث متناسب‌سازی افزایش کمک معیشت و کمک هزینه مسکن برای دومین بار در سال جاری افزایش یافت، گفت: این مبلغ ۱۹۰  هزار تومان بود که به همه بازنشستگان پرداخت شد.

مدیرکل امور مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در جلسات کارشناسی قرار شد مستمری‌بگیران حداقلی‌بگیر با ۳۰ سال سنوات از این پس کمتر از دومیلیون و ۸۰۰ هزار تومان و حداقلی‌بگیران با ۳۵ سال سابقه زیر ۳ میلیون تومان دریافتی نداشته باشند، گفت: بنابراین آنها که میزان مستمری‌شان تا آخر سال ۹۸ حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده بعد از متناسب‌سازی زیر مبالغ گفته شده دریافت نخواهند کرد.

حیدری در ادامه به سوالات مردم پاسخ داد که در ادامه متن سوالات و پاسخ آنها را می‌خوانید:

- حداقلی‌بگیر هستیم، چرا دریافتی ما زیر ۲ میلیون تومان است؟

پرداختی‌ها بر اساس قوانین و بضاعت ما صورت گرفته است. آنها که زیر ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند و حداقلی‌بگیر هستند، قطعا مبالغ دریافتی‌شان کمتر خواهد بود. به عنوان مثال آنها که ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند حقوقشان به دومیلیون  و ۴۱۶ هزار تومان و آنها که ۲۵ سال سابقه دارند حقوقشان به دو میلیون و ۴۸۸ هزار تومان رسیده است.

- آیا برای ماه‌های آتی مبلغ متناسب‌سازی را مانند مردادماه، در قالب دو فیش دریافت می‌کنیم؟

خیر، از شهریور ماه در قالب یک فیش حقوقی پرداخت می‌شود و حقوق اصلی و مبلغ متناسب‌سازی هر دو در یک فیش ارائه می‌شود.

- آیا مبلغ متناسب‌سازی، مبنای محاسبه ماده ۹۶ قرار می‌گیرد یا خیر؟

باید صبر کنیم تا جلسات کارشناسی و کمیته‌های تخصصی ماده ۹۶ در سال ۱۴۰۰ تشکیل شود. رویکرد مثبت است و در زمان خودش اعلام نظر خواهد شد.

- چرا این مبلغ از ابتدای سال پرداخت نشد؟

متناسب‌سازی بر اساس بند ب ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه کلید خورد. در این ماده توضیح داده شده که سازمان تامین اجتماعی موظف است متناسب‌سازی را در طول اجرای برنامه پنج ساله ششم توسعه اجرا کند که با مهیا شدن زیرساخت‌ها با قید فوریت عملیاتی شد.

- آیا مبالغ متناسب‌سازی برای آنها که مستمری‌شان در سال ۹۹ برقرار شده نیز تعلق می‌گیرد؟

این موضوع با رویکرد مثبت در دست بررسی است و در روزهای آتی نتایج را اعلام می‌کنیم. تلاش می‌کنیم برای کسانی که در طول برنامه ششم توسعه به خیل بازنشستگان می‌پیوندند نیز بتوانیم قدمی برداریم.

- آیا افزایشها برای ازکارافتادگان کلی هم لحاظ شده است؟

مبلغ متناسب‌سازی به تمام گروه‌های مستمری‌بگیر اعم از بازنشستگان، ازکارافتادگان و مستمری‌بگیران تعلق گرفته؛ منتها بر اساس میزان سابقه پرداختی و آورده‌ای که داشته‌اند، محاسبه شده است.

- آیا متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان شامل همکاران بازنشسته خود سازمان هم می‌شود؟

بله، در ماده قانونی برنامه ششم توسعه  به صراحت عنوان شده است کلیه بازنشستگان مشمول هستند بنابراین شامل حال این گروه هم می‌شود. جلسات تخصصی در حال برگزاری است و با دستور مدیرعامل که جلسات با قید فوریت به نتیجه برسد امیدواریم در روزهای آتی به جمع‌بندی برسیم و برای شما هم محاسبه شود.

- بابت حق مسکن چقدر به حقوق اضافه شده است؟

مزایای کمک هزینه معیشت توامان ۱۹۰ هزار تومان بود. مبلغ ۱۲۰ هزار تومان کمک معیشت و ۷۰ هزار تومان مبلغ حق مسکن که از اول مرداد ترمیم و اعمال شد.

-آیا سنوات مشاغل سخت و زیان‌آور را در متناسب‌سازی محاسبه کرده‌اید؟

تمام محاسبات ما بر اساس دو آیتم بیمه‌پردازی و مبلغ بیمه‌پردازی بوده است و برای آنها که در قالب مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته شده‌ا‌ند، متناسب‌سازی مشاغل سخت و زیان‌آور محاسبه و سوابق آنها در فرمول‌های محاسبات کامل درج شده است.

صورت‌های مختلفی از بازنشستگی سخت و زیان‌آور داریم، ازجمله قانون استفساریه که هرکس به نسبت سنوات سخت و زیان‌آوری می‌تواند از مزایای قانون سخت و زیان‌آوری بهره بگیرد. چه بسا تعداد زیادی افراد بازنشسته سخت و زیان‌آور داریم که با ۲۷ یا ۲۸ سال سابقه بازنشسته شده‌اند و سنوات مازادشان بر اساس سخت و زیان‌آوری محاسبه شده است. قطعا آن سنوات کامل هم در جدول ضریب ترمیم و هم در جدول ضریب پایه سنواتی قرار گرفته و کلیه مزایای مترتب در بخشنامه متناسب‌سازی به اینها هم پرداخت شده است.

-چرا همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مانند صندوق بازنشستگی کشوری انجام نشده است؟

برنامه‌ای که در این مرحله و در مرداد اجرا شد متناسب‌سازی حقوق بوده و با فرمول‌های خاص انجام شده که با صندوق کشوری متفاوت است. عملیات بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری شاید مشابه ما باشد، اما به لحاظ طیف جامعه هدف و شاخص‌های پرداخت حق بیمه متفاوت است.

بازنشستگان کشوری عموما ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، اما در تامین اجتماعی با طیف بی‌شماری از افراد که از صفر تا ۳۵ سال و بیشتر سابقه بیمه‌پردازی دارند مواجهیم. به عنوان مثال فردی که در اثر حادثه ناشی از کار حتی در روز اول جان خود را از دست بدهد خانواده‌اش تحت پوشش قرار می‌گیرند و از مستمری فوت بهره‌مند می‌شوند. ما به لحاظ فرمول‌ها با صندوق کشوری متفاوت هستیم.

علاوه براین مابه التفاوت افزایش سنواتی مستمری‌ها را از اول سال محاسبه کردیم و متناسب‌سازی متفاوت از افزایش سنواتی بود و از اول مرداد ماه اجرا شد.

-حداقل مبلغ متناسب‌سازی چقدر بود؟

حداقل مبلغ شامل افرادی است که ۱۰ و یا زیر ۱۰ سال سابقه دارند و بر اساس قانون تعیین تکلیف سوابق، زیر ۱۰ سال سابقه داشتند که آنها بر اساس یک سوم مستمری دریافتی از مزایای متناسب‌سازی بهره‌مند می‌شوند.

طبیعی است که سرانه واحدی بین همه تقسیم نشده و مبالغ با توجه به اینکه زمان برقراری مستمری کی بوده و چه مدت سابقه پرداخت حق بیمه داشته‌اند و با چه مبلغی بیمه‌پرداز بوده‌اند متفاوت است و لذا قابل مقایسه نیست. آنها که زمان برقراری مستمری‌شان در سال‌های دورتر بوده حقوق‌شان افت بیشتری پیدا کرده و در فرمول‌ها از مبلغ بیشتری بابت متناسب‌سازی بهره‌مند شده‌اند.

هر فردی مبلغ افزایشی را بر اساس محتویات بیمه‌ای و حساب‌های انفرادی خودش بررسی و مشاهده کند. اگر فردی تصور کرد مبلغ متناسب‌سازی با فرمول‌ها همخوان نیست همکاران ما در ۱۴۲۰ آماده پاسخگویی به ابهامات هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز