خبرگزاری کار ایران

کارگران شرکت لادن بهشهر: شرکت‌های پیمانکاری را حذف کنید/ دستمزد و بیمه باثبات نداریم/ کارفرما: حذف پیمانکاری‌ها غیرممکن است/ مشکل بیمه مرتفع می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۵۶۶۷۵

کارگران شرکت صنعتی لادن بهشهر، خواهان خلع ید شرکت‌های پیمانکاری از این کارخانه هستند و می‌گویند بهترین راه برای بهبود وضعیت شرکت، عقد قرارداد مستقیم بین کارگران و کارفرماست تا نقش دلالی و واسطه­‌گری شرکت‌های پیمانکاری از بین برود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جمعی از کارگران شرکت صنعتی لادن بهشهر نسبت به وضعیت شغلی، دستمزد و بیمه خود از سوی مدیران این مجموعه معترض هستند. این کارگران می‌گویند: پیمانکار جدیدی که از اسفندماه سال ۹۸ امورات کارخانه را در اختیار گرفته، وضعیتی را به وجود آورده است که موجب شده طی ماه‌های اخیر سال جدید، بیشتر کارگران در خانه باشند و تقریبا دستمزدی را دریافت نکنند.

طی ۲۰ سال اخیر، شرکت صنعتی لادن بهشهر بین شرکت‌های پیمانکاری مختلف دست به دست شده و کارگران از این وضعیت بی‌ثبات شغلی، به شدت ناراضی هستند. آنها می‌گویند: این شرکت‌های پیمانکاری وجهی را که بابت هزینه دستمزد، بیمه و مزایای هر کارگر از کارفرما دریافت می‌کنند، تقریبا به نصف کاهش داده و میزان اندکی از آن را به کارگر می‌پردازند.

کارگران این مجموعه، خواهان خلع ید شرکت‌های پیمانکاری از این کارخانه هستند و می‌گویند: بهترین راه برای بهبود وضعیت شرکت، عقد قرارداد مستقیم بین کارگران و کارفرماست تا نقش دلالی و واسطه­‌گری شرکت‌های پیمانکاری از بین برود.

نگاهی به تجربه شرکت‌های مختلف پیمانکاری که در این شرکت، طی حدود بیست سال اخیر با کارفرما قرارداد بسته‌اند، نشان می‌دهد حرف کارگران، درست است. به ترتیب شرکت‌های مختلفی طی تقریبا دو دهه اخیر و هر دو سه سال یکبار شرکت لادن بهشهر را در اختیار گرفته‌اند. این شرکت‌ها پس از مدتی، به دلیل نارضایتی کارگران و افت وضعیت شرکت، آن را به پیمانکار بعدی تحویل داده‌اند و این سیر همچنان ادامه یافته است. در این میان، کارگران و زندگی و معاش آنها در میان چرخش بین شرکت‌های پیمانکاری دست به دست و تضعیف شده است.

کارگران می‌گویند: این شرکت دو الی سه هزار نفر کارگر دارد که در دو شکل کارگر قراردادی و کارگر روزمزدی مشغول به کار هستند. اما شرکت‌های پیمانکاری، کارگران را به شکل روزمزدی به کار می‌گیرند و بنا به اقتضای اوضاع و احوال، به ازای هر روز به آنها دستمزد می‌پردازند. مثلا در چهار ماه اخیر بسیاری از کارگران، فقط چند روز توسط پیمانکار و به شکل روزمزد به کار گرفته شده‌اند.

یکی از این کارگران می‌گوید: دریافتی من و چندین کارگر دیگر در سه ماه اخیر، هر ماه بین ۵۰۰ هزار الی یک میلیون تومان بوده است.

یکی از مشکلات دیگر کارگران، مسئله بیمه آنان است. آنها می‌گویند که در هر ماه، فقط چند روز پیمانکار آنها را بیمه می‌کند. همچنین باتوجه به سختی کار در این مجموعه، کارگران می‌گویند که هیچ وجهی را بابت این سختی کار دریافت نمی‌کنند و از اضافه کار نیز محرومند. اضافه بر اینها، موضوع حق تولید است که تخصیص آن نیز مبتنی بر تبعیض است یعنی به کارگران قراردادی حق تولید تعلق می‌گیرد اما به کارگران روزمزد شرکت پیمانکاری تعلق نمی‌گیرد.

 در کنار اینها کارگران می‌گویند: کارفرما و پیمانکار موضوع نوسانات ارزی و مواد اولیه روغن را مستمسک قرار می‌دهند تا وضعیت شغلی و دستمزدی ما هر روز بی‌ثبات‌تر از قبل شود.

اما مدیرعامل این مجموعه ضمن تایید کلی دغدغه‌های کارگران، توپ را بیشتر به زمین دولت می‌اندازد. شهرضایی در گفتگو با ایلنا می‌گوید: شرکت ما در هر سال به‌طور متوسط ۵۰۰ هزار تن روغن تولید می‌کند که ۹۰ درصد مواد آن، وارداتی است. طبق محاسبات، ما سالانه به ۳۰۰ میلیون دلار ارز نیاز داریم. با این وصف، از یک سال و نیم پیش تاکنون، دولت فقط سالانه ۵۰ میلیون دلار ارز به ما اختصاص می‌دهد و در واقع در همین یک سال و نیم، ما فقط  حدود ۴۰۰ میلیون دلار کمبود ارزی داشته‌ایم.

او ادامه می‌دهد: در چنین شرایطی چرخ تولید ما به سختی می‌چرخد و در واقع شرکت ما اکنون زیان‌ده شده است. ما به ریاست جمهوری، وزارت صمت و هرکس که فکرش را کنید، نامه زده‌ایم اما تاکنون هیچ اثری نکرده است مثلا از بهار امسال هنوز یک دلار ارز به ما تخصیص داده نشده است. بنابراین مشکل شرکت ما، ریشه‌ای است و کارگران نیز از آن صدمه می‌بینند.

مدیرعامل شرکت لادن بهشهر، در خصوص وضعیت نامناسب کارگران می‌گوید: ما سعی کردیم حقوق و عیدی کارگران را به موقع پرداخت کنیم اما تایید می‌کنم که حق تولید کارگران و اضافه کار را قطع کرده‌ایم.

او همچنین در خصوص خواسته کارگران مبنی بر حذف شرکت‌های پیمانکاری، می‌گوید: ما این کار را نخواهیم کرد چون هزینه حقوق ما افزایش پیدا می‌کند. اما سعی می‌کنیم نظارت بر پیمانکار را افزایش دهیم. اگر هر کسی شکایتی داشته باشد، سعی می‌کنیم به آن پاسخ دهیم. در خصوص بیمه کارگران نیز من قول می‌دهم موضوع را پیگیری کنم تا بیمه کارگران به موقع و کامل انجام گیرد. ممکن است خطاهایی صورت گرفته باشد و ما سعی می‌کنیم با نظارت دقیق این مشکل را حل کنیم.

با این حال کارگران می‌گویند که علت اصلی وضعیت نامناسب تولیدی و شغلی این شرکت، شرکت‌های پیمانکاری هستند. آنها از بی­‌ثباتی شدید و ناامنی شغلی، عدم کفایت دستمزدی و بیمه‌ای خود شکایت دارند و برای حل تمام این مشکلات می‌گویند باید دست شرکت‌های پیمانکاری از این شرکت کوتاه شود. از این نظر مطالبه آنان مهر تاییدی است بر این نظر کارشناسان اقتصادی که سالهاست می‌گویند شرکت‌های پیمانکاری یکی از مهمترین موانع تولید و عامل اصلی وخامت وضعیت شغلی و معیشتی کارگران ایران هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز